Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows starter ikke, backup av filer.

Anbefalte innlegg

PC-en min har klikket, og får bare båskjerm når den starter opp. Jeg har tilgang til disken ved hjelp av miniPE og Ubuntu Live cd, problemet mitt er at det er relativt mye som jeg må ha ut fra HD'en, derfor tenkte jeg at jeg skulle bruke en ekstern USB disk. Men ingen av de to nevnte løsningen støtter USB. Ubuntu støtter det, men nekter å gå inn på disken fordi den har windows format, eller det er i hverfall den feilmeldingen jeg får fra ubuntu. Får ikke tilgang til den ved hjelp av mount force funksjonen gjennom Terminal heller. Det er en laptop og skal sies at Linux har jeg ikke for mye peiling på så det kan være at det bare er jeg som gjør noe feil.

Trenger programvare som kan bootes fra CD som støtter en USB disk i bunn og grunn.

Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På Live CDen er nok NTFS support installert ettersom Ubuntu tilbyr seg å flytte personlige instillinger for deg når du installerer. I ubuntu kan du prøve å skrive følgende i konsoll.

sudo -i

mkdir /mnt/windows

mount /dev/sda1 /mnt/windows -t nfts

(sda1 er harddisk første harddisk 1 partisjon, sdb1 er andre harddisk 1 partisjon. tall er altså partisjonsnummer)

Lenke til kommentar

Holder i dette øyeblikket på å redde filer fra en windowspartisjon vha Linux Mint.

Start opp med CD-en, dobbeltklikk på "Computer". Klikk så på din windowpartisjon. Dermed mountes denne og legges på skrivebordet. Stapp i usbdisken, som mountes automatisk. Kopier filer.

Fungerte veldig enkelt og greit her.

Lenke til kommentar

Med linux mint, hvilken versjon bruker du?

Hei!

Har du tilgang på en annen pc?

Det du kan gjør er å ta ut hdd ut ifra PC-en.

Kjøp en bærbar 2.5" hdd kabinett.

Link til prisguide

Deretter sette sammen og kopier filer over til en annen pc. Kanskje på jobben har ekstra pc?

Koster deg rundt 150kr - 250kr for kabinettet. Ganske rimelig. :)

Har ikke tid på å vente at slike ting skal dukke opp da dette skulle vært gjort for 5 timer siden....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...