ponnihest Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Går det an å utløse en 580EX II ved bruk av internt blitzlys? Kameraet det gjelder er Canon 400D. Er det eventuelt noen innstillinger fra kameraet sin side? Eller er eneste løsning å ha f. eks. 2 x 580EX? Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Går det an å utløse en 580EX II ved bruk av internt blitzlys? Kameraet det gjelder er Canon 400D. Er det eventuelt noen innstillinger fra kameraet sin side? Eller er eneste løsning å ha f. eks. 2 x 580EX? Går ikke med intern blitz. Løsningen er to 580, evnt ST-E2 (blitz-styrings enhet) Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2007 Takk, da prøver vi det i morgen Er det bare til å sette alle som slave (master off?), og på samme kanal for å utløse de da? Lenke til kommentar
orohne Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 (endret) Går ikke med intern blitz. Løsningen er to 580, evnt ST-E2 (blitz-styrings enhet) Er du sikker på det olar0701? Jeg har brukt intern blitz (Canon 20D) som master sammen med en Sigma 500 som slave. Rart hvis en av Canons toppblitzer ikke tilbyr samme funksjonaliteten. I så tilfelle er Sigma et godt alternativ og til en betydelig lavere pris. Endret 29. oktober 2007 av orohne Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Nei, helt sikker er jeg jo ikke. Tror ikke at 580 lar seg løse ut av intern blitz eller 430 blitzen. Sigmas toppblitz vet jeg har omtrent samme funksjonenene som 580 og til en billigere penge. Denne bklitzen skal også kunne løse ut både 580 og 430. Har ikke brukt denne selv, men ut fra det du beskriver så blir den nok utløst av blitzblinket fra den interne blitzen. Trodde ikke det gikk å sette den interne blitzen på 20D som master.. Lenke til kommentar
andm Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Nei, det går ikke an. Du trenger en blits som master eller ST-E2. Lenke til kommentar
CoaX- Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 hva med 40d og 580ex ii? er det der mulig å bruke intern blitzen som masteR? Lenke til kommentar
andm Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 hva med 40d og 580ex ii? er det der mulig å bruke intern blitzen som masteR? Nei, dessverre. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Er det ikke mulig å bruke Canon-blitsene som "dumme" slaver med manuelle innstillinger heller? (Trigge samtidig med annen blits.) Endret 27. februar 2008 av k-ryeng Lenke til kommentar
andm Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Hva mener du? Du kan utløse blitsene med manuell TTL (ved hjelp av det trådløse E-TTL II-systemet), men Canon-blitsene kan ikke utløses av vanlig blitslys. Til dette trenger du optiske slaveenheter. Disse er sikkert lett å få tak i på eBay for en billig penge. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Er det ikke mulig å bruke Canon-blitsene som "dumme" slaver med manuelle innstillinger heller? (Trigge samtidig med annen blits.) Det er helt umulig. Du må ha en 580EX som master,da kan du bruke opptil 3 stk 430/580EX´r som radiokontrollerte slaver. Ellers så vil jeg anbefale alle som har 580/430EX og kjøpe dvdplata Understanding the 580/430EX. har den selv,er kjempebra gir også veldig bra innsyn i studiofotografering bla. Endret 27. februar 2008 av Nautica Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Det er helt umulig.Det er jo litt pussig, det kan jo stort sett alle "billigblitser". Du må ha en 580EX som master,da kan du bruke opptil 3 stk 430/580EX´r som radiokontrollerte slaver.Ikke radiokontrollert, de bruker IR. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Det er jo litt pussig, det kan jo stort sett alle "billigblitser". Dem tjener vel mere penger på selge tillegsutstyr,som foreksempel ST-E2 Beklager tok feil i farta Skulle vert ir.Kontrollert. Eller som Canon skriver Optical pulse.40 grader horisontalt,30 grader vertikalt. Rekkevidden.Inne er den 12 til 15 meter. Ute er den 8 til 10 meter. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Dem tjener vel mere penger på selge tillegsutstyr,som foreksempel ST-E2Joda, men det vil man jo ha uansett - for å kunne få automatikk. Vet at SB-600 ikke kan det, men Nikon SB-800 kan brukes som slave. Alle Sigma sine også forøvrig - og Super-utgavene kan også brukes som master - både på Canon og Nikon... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) k-ryeng Fordelene med systemet til Canon EX blitsene er mange. Noen eksempel: Uavhengig om man bruker masterblits"580EX" eller ST-E2. Du kan bruke en av slavene som lysmåler. Du kan slå av masteren "580EX" så bare slaven/e blitser. Du kan også synke blitsene. Du kan også sette slavene i forsjellige grupper. Du kan også sette blitsene til kontiuelig blitsing,så hvis du bruker så rask lukkertid at begge gardinene er på vei ned samtidlig så unngår du mørk felt på halve bildet. Bruker du DOF.knappen på kamera så vil blitsen/e blinke kontinuelig i 1 sec."fordel med det er å kunne juster innstillingene på kamera før man tar bildet" For ikke å snakke om alle manuelle styringsmuligheter man har i tillegg. det er dette jeg kom på i farta,det er mye mere men da må jeg begynne og lese i manualen. Men som sagt i et tidligere innlegg for å få fullt utbytte av EX blitsene så burde man kjøpe dvd plata. Man behøver ikke og kjøpe ST-E2 alt går like fint med en forlengelse kabel til blits også. Så det er ikke bare ulemper med EX blitsene til Canon. Edit: kom på en ting til Noe som Canon kaller slow sync Du kan også ved å bruke lang ekponeringstid få blitsen til og blitse i begynnelsen eller i slutten av ekponeringen det kan gi kule effekter eksempel 1 : en bil i farta om natta:Blits i begynnelsen av ekponeringen gir etterslep av billysene + synlig bil,eller blits i slutten av ekponeringen gir billysslepet foran synlig bil. Eksempel 2: Du har et motiv i forgrunnen med en mørk bakgrunn,for å få bakgrunnen brukbar så er du avhengig av lang eksponering.da kan du over eller under eksponere så at begge bli fult ut eksponert. Endret 27. februar 2008 av Nautica Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Fordelene med systemet til Canon EX blitsene er mange.Joda, er klar over det, men en såpass banal egenskap som å kunne fyre av som manuell slave, ville jeg virkelig forvente av en blits til 4000 kr, når konkurrentens til 1900 kan det. Det er så enkelt som at den fyrer av på manuelt innstilt styrke, når den registrerer et blink et annet sted i rommet. Brukes "mye" på kompaktkameraer, når man trenger ekstra styrke på blitsen på dem. Som noen sa, er det bare å kjøpe en optisk slavetrigger til $0.99 på eBay, men jeg er forundret over at Canon ikke har puttet den inn i toppmodellen sin. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Fordelene med systemet til Canon EX blitsene er mange.Joda, er klar over det, men en såpass banal egenskap som å kunne fyre av som manuell slave, ville jeg virkelig forvente av en blits til 4000 kr, når konkurrentens til 1900 kan det. Det er så enkelt som at den fyrer av på manuelt innstilt styrke, når den registrerer et blink et annet sted i rommet. Brukes "mye" på kompaktkameraer, når man trenger ekstra styrke på blitsen på dem. Som noen sa, er det bare å kjøpe en optisk slavetrigger til $0.99 på eBay, men jeg er forundret over at Canon ikke har puttet den inn i toppmodellen sin. Er helt enig med deg. Det er vel så kompakt at dem ikke hadde plass til en optisksensor i den. Tenke på og kjøpe sigma eller noe lignende til å bruke som slave i tillegg til 580EX´n men etter og lest i manualen og sett videoen av den og oppdaget alle tilleggs muligheter som orginal blitsene gir,så blir jeg nok til å kjøpe meg en 430EX i tillegg. Det kan også være ideen bak beslutningen til Canon om og ikke kunne bruke den som ren slave. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Tenke på og kjøpe sigma eller noe lignende til å bruke som slave i tillegg til 580EX´nmen etter og lest i manualen og sett videoen av den og oppdaget alle tilleggs muligheter som orginal blitsene gir,så blir jeg nok til å kjøpe meg en 430EX i tillegg. Så vidt jeg vet, støtter Sigma-blitsene for Canon akkurat det samme som originalblitsene. Har ikke hørt noe om at de har dårligere kompatibilitet med noe. Lenke til kommentar
Triolus Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Er det ikke mulig å bruke Canon-blitsene som "dumme" slaver med manuelle innstillinger heller? (Trigge samtidig med annen blits.) Det er helt umulig. Du må ha en 580EX som master,da kan du bruke opptil 3 stk 430/580EX´r som radiokontrollerte slaver. Ellers så vil jeg anbefale alle som har 580/430EX og kjøpe dvdplata Understanding the 580/430EX. har den selv,er kjempebra gir også veldig bra innsyn i studiofotografering bla. For folk som liker å lese engelsk fins det også en utmerket bok som heter "Canon Speedlite System" av J. Dennis Thomas. Jeg bestilte min fra Amazon (London), og den inneholder "alt" om bruk av Canons Speedlite-blitser 580 og 430. Lenke til kommentar
FnoFFen Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Er det ikke mulig å bruke Canon-blitsene som "dumme" slaver med manuelle innstillinger heller? (Trigge samtidig med annen blits.) Det er helt umulig. Du må ha en 580EX som master,da kan du bruke opptil 3 stk 430/580EX´r som radiokontrollerte slaver. Ellers så vil jeg anbefale alle som har 580/430EX og kjøpe dvdplata Understanding the 580/430EX. har den selv,er kjempebra gir også veldig bra innsyn i studiofotografering bla. For folk som liker å lese engelsk fins det også en utmerket bok som heter "Canon Speedlite System" av J. Dennis Thomas. Jeg bestilte min fra Amazon (London), og den inneholder "alt" om bruk av Canons Speedlite-blitser 580 og 430. Går den boken utover det som vises i filmen (Understanding the 580/430EX)? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå