Gå til innhold

Jehovas vitner er blant noe av det mest ekstreme vi har her i Norge!

Anbefalte innlegg

Som om alle i det hele tatt prøver og finne ut noe slikt.. Folk flest med god utdanning tenker mest på karriere og legger det andre ''mindre'' viktige til side. Sånn er det bare, men sikkert som er som du sier? Hva ville du gjort da, helt ærlig?

For meg ihvertfall er det en veldig enkel problem stilling, jeg har ikke hatt det problemet å måtte velge det ene fremfor religion i det hele tatt da religion har vært fraværende i mitt liv i førti år.. :)

Men å si at det er enten eller er en dårlig unnskyldning, for det har ikke noe med saken å gjøre. Saken er vel heller den at til mer utdannet du er, eller til mer du vet om ting og tang (kunnskap følger naturlig i kjølvannet av utdannesle) og til mer du vet til mer kritisk sans må du ha for å klare å "sile" ut nyttige ting og derfra til å tenke kritisk når det kommer til religion er kort. Og en skal virkelig ikke se lenge på religion med kritiske øyne før en ser at noe skurrer og til mer kritisk en ser på dette til mer skurrer det. Men her er de fleste religiøse utstyrt med et par briller og et stort tankefengsel som av en eller annen grunn nekter vedkommende å se kritisk på det de tror på. Dette forbløffer meg like mye hver eneste gang jeg ser det, for det virker som om religiøse VELGER å være ignorante ovenfor sin tro, de velger bort alt som ikke kan få det til å stemme og går heller ikke av veien for å lyve, bevisst eller ubevisst, ovenfor seg selv for å få troen sin til å stemme med resten av verden, en virkelighet som spriker mer og mer med religionen de tror på og de vet det. Et godt bevis på dette er kreasjonister, som ikke bare forsvarer det de tror på med nebb og klør, (og ofte er støttet opp av kristne som ikke vet bedre...), men de baker gud inn i vitenskapen fordi de ikke klarer å bevise det de tror på på annet vis. Helt utrolig, for uten det vitenskapen HAR funnet ut hadde det ikke vært mye de kreasjonistene kunne bygget sine "bevis" på heller...

Faktum er vel at kristendom og annen religion er på vei ut av samfunnet, de yngre tror ikke lenger på det. De fleste unge i dag har kunnskap nok til å se med kritiske øyne på fenomenet religion i langt større grad enn de hadde før i tiden, da kunnskapen ikke var så stor og med kunnskap forsvinner religion.... og vi er der vi begynte, for til mer vitenskapen finner ut til mindre "mørke" kroker har religion å gjemme seg i.... En kan nesten gå så langt som å si at kunnskap er det motsatte av religon... Kunnskap hjelper ihvertfall ikke religion, det er sikkert...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som om alle i det hele tatt prøver og finne ut noe slikt.. Folk flest med god utdanning tenker mest på karriere og legger det andre ''mindre'' viktige til side. Sånn er det bare, men sikkert som er som du sier? Hva ville du gjort da, helt ærlig?

Jeg har god utdanning, 5 årig Masterutdannelse ved universitet osv. Selvsagt tenker jeg karriere, men samtidig så har jeg nå blitt utstyrt med en verktøyskasse som gjør at jeg rett og slett ikke tar ting som en absolutt sannhet uten å gjøre en viss mengde egen undersøkelse. Spesielt gjelder dette ting som går i mot rasjonell tankegang og etablerte paradigmer. Samtidig har faktisk interessen for nettopp skeptisisme økt markert - selv om jeg gjennom hele barndommen var veldig opptatt av myter, religion OG vitenskap og leste mye om områdene. Jeg vokste også opp med foreldre som ikke var religiøse, men med bl.a. en bestemor som var jehovas vitne - så jeg fikk oppleve litt av begge verdenene (og således har jeg også en god innsikt i hvordan JV fungerer). Å bruke litt tid på å tenke gjennom ting som jeg er skeptisk ovenfor krever ikke enorme ressurser, og det går ikke utover karrieren. Heller tvert imot, da jeg har et allerede godt kritisk tankesett evner jeg å se potensielle problemer med foreslåtte løsninger raskere, og kan sette igang problemløsning raskere. Og å være nysgjerrig anser jeg som den viktigste egenskapen hos mennesker - om folk ikke er nysgjerrige, og ikke er interesserte i å lære seg noe nytt så kommer man seg jo rett og slett ingen sted.

Erfaringen min fra de kretsene hvor jeg kommer sammen med andre skeptikere er at de fleste skeptikere faktisk har en viss mengde utdannelse. Og her går det litt hånd i hånd. Skeptikere har mer utdannelse fordi de er mer nysgjerrige av natur (har et behov for å lære mer) - og samtidig er flere høyt utdannede skeptikere fordi høy utdannelse fører til en bedre utstyrt verktøyskasse for å kunne innhente og prosessere informasjon og ende opp med en langt mer rasjonell konklusjon.

Folk flest med god utdanning er egentlig ikke så forskjellige fra folk flest generelt sett. De tenker på hverdagslige ting, de er opptatte av "livets spørsmål" de også, og er jevnt over normale mennesker.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kan jo begynne med å kommentere et av punktene dine:
* Det finnest ingen logiske svar på hvorfor et Jehovas Vitne medlem heller vil la sitt eget barn dø, fremfor å la barnet sitt motta blodoverføring (Om dette er den eneste løsning, og inget annet erstatnings-legeme skulle holde), uten å henvise til sin fanatiske overbevisning til Bibelen, og skyve all form for rasjonalisert logikk til side.

Problemet er at du her ikke klarer å sette deg i den situasjon at du, som et Jehovas vitne, må ta et valg om blodoverføring eller ikke. Vi tror på en oppstandelse etter døden. Hvis man har gjort det man kan for å leve etter bibelens prinsipper, får man et evig liv i paradis. Hvis ikke, får man ikke det evige livet. Enkelt.

Og så står i bibelen at man ikke skal spise eller drikke blod, for blodet er hellig, og et brudd på dette budet er ganske alvorlig. Dette ville da logisk nok også gjelde blodoverføring, for man hadde jo ikke hørt om blodoverføring på den tiden bibelen ble til, og derfor ble det heller ikke skrevet ned.

Hvis du nå skulle velge mellom å redde en person for å leve en kort stund i denne verdenen, og det å redde et liv til et paradis i en evig fredelig verden - hva hadde du valgt?

Nå er jeg ikke ute etter at du skal prøve å bevise at paradiset bare er tull og at vi lever i en fantasiverden, men at du skal prøve å faktisk forstå grunnlaget for et slikt valg.

edit: S2R2SK1, her kom jeg

:)

sorry men det er noe av det sykeste jeg har hørt. hvis du så en person som var døene og det eneste som kunne redde han var littt av ditt blod, la oss si at han hadde en spessiel blodtype som du også hadde. ville nektet han blod fordi du tror at da kommer han/du ikke til paradis i sitt neste liv? ikke noe frekt ment, men det virker helt forskrudd for meg..

Lenke til kommentar
Jehovas vitner er uten tvil blandt noe av det mest ekstreme vi har her, til lands, når det kommer til "hjernevasking" og evnen til å tenke selvstendige tanker.

Et Jehovas Vitne støtter oppunder,og lever under prinsippet å "fryse" ut et medlem, som melder seg ut av "trossamfunnet" deres. Uansett om det er deres beste venn eller nærmeste familie-medlem.

Dette finner jeg fullstendig forkastelig, uansett hvilken form for tro en har. Dette er noe jeg, så vel som alle andre "normale", oppegående mennesker (Som evner muligheten til å tenke selvstendig, uten frykt for evt. Represalier for å ikke å slavisk følge den meget tvilsomme boken Bibelen, eller en av lederenes ord, fra det spesifikke trossamfunnet).

Jehovas vitner er som sagt meget ekstreme i sin tolkning av Bibelen, og praktiserer deres synnspunkt til det ytterste. De tar fullstendig avstand fra Samleie før ekteskap (Noe flere trossrettninger enn bra Jehovas Vitner gjør, men som "de" praktiserer følgene av å gjennomføre mer ekstremt enn de "fleste" kristne).

De benytter en hver anledning til å kritisere andre troende, og skriver blandt annet på en av deres egne sider at de ser på det som ekstremt GALE at diverse kristelige prester ser gjennom hånden på vielse av homofile, og det som verre er.. At to mennesker av ulikt kjønn bor sammen, uten å være gift.

Det finnest ca. 15 000 Jehovas Vitner i Norge i dag. (ca. 5-6 millioner på verdens basis, hvor de står sterkest i folketall i de fattige, og mest underutviklede landene i Afrika)

Jehovas Vitner drar på møter 3 ganger i uken, hvor de kler seg pent (Gjerne dress og kjole) og møtes i deres egne lokaler, kjent som "Rikets Hal" i Norge. Lederne for deres trossamfunn blir kaldt "Eldste", og besitter ekstrem makt, innflytelse og har muligheten til å få innsynn i de fleste av deres med-troendes liv ang. Hverdagslige ting, så vel som tro.

En "leder" (En av de eldste), kan en bli, uten noen som helst form for formell utdanning (I forhold til kristelige prester, hvor de i hvertfall har en høyere utdanning).

Jehovas Vitner fungerer nesten som et eget, lite trossamfunn (Selv om de ironisk nok tar en sterk avstand for SAMFUNN, Demokrati, Politikk og militærtjeneste), hvor de som sagt ofte møtes hver Tirsdag, Torsdag og Søndag + Evt. Årlige stevner og "nattverd".

De som tilhører et spesifikk "Rikets Hal" sted, har gjerne stor kjennskap til de andre medlemene der, og omgåes ofte sosialt med dem. De blir innstruert at de bør ha så lite kontakt med verdslige (Normale mennesker, som ikke deler deres ekstreme syn på tro eller livet), og de ser på det som meget "Uheldig" om et Jehovas medlem skulle bli forelsket/sammen med et menneske som ikke er medlem.

De rådføres sammen. De "eldste" blandes inn i privat konflikter, og fungerer som "en leder som vet best", og besitter en ekstrem makt ovenfor de evt. Andre medlemene som er innvolvert i noe privatmessig.

Det er såpass gale, at familiene velger å blande inn de eldste, om det oppstår noe med et familiemedlem som de mener strider mot deres religiøse overbevisning. Det taes opp på møter, og blir omgjort til en tematikk, hvor flere medlemer blir oppfordret (Og føler føler seg forpliktet) til å gjøre sin plikt som et av Guds egne, utvalgte folk, til å innvolverer seg i saken, og prøve å få det "Borkommede" medlemet (Et medlem som i deres øyne er ute å kjører, om han/henne skulle velge å være sammen med en som ikke er troende) inn på rette veier. Det tyes til kalde, harde og kyniske metoder for å gjennomføre dette mot det evt. Medlemet.

De skaper et "Bilde" av den fæle verden utenfor deres samfunn (alle andre, som ikke er Jehovas Vitner), og trekker gjerne inn eksempler av fæle ting som skjer i verden, for å overbevise seg, og andre medlemer om at dette aldri ville ha funnet sted, om vedkommede hadde vært et Jehovas Vitne. Eksempler på krig, voldtekt, kriminalitet, vold, rus og andre virkemidler brukes som et skrekk-eksempel på hvor fæl VERDEN "utenfor" er, og hvor mye bedre de Jehovas Vitner er. De skaper en trygghetsfølelse, hvor medlemer føler en stor trygghet til sekten deres, til andre medlemer og ikke minst de Eldste (Lederene), som er meget vise, smarte og kloke folk, som gjerne vet løsningen på de fleste problemer, og hvordan de kan løses med Bibelen og evt. Underkastelse til deres trossamfunn. (Dette kan variere alt fra samfunnsproblemer, til probler på skolen, og helt til små ting som det å finne seg en bolig, jobbjakt etc. ) De er med andre ord SVÆRT knyttet.

Som jeg nevnte tidligere ovenfor, så har de mer eller mindre sitt eget, tett knyttede samfunn, hvor de prøver å disstansere seg fra den fæle verden utenfra, og ha minst mulig kontakt med oss verdslige og den "påvirkning" vi kan ha, på deres idyliske samfunn.

Det komiske er, at dette grenser nesten til en halveis kommunistisk diktaturs tankemåte, ikke ulik den Nord-Koreanske diktatoren Jong-il og hans frobud mot internett, som han ser på en trussel utenefra, for å sværte hans perfekte, kommunisktiske samfunn.

Jeg personlig er ikke troende i det hele tatt.

Jeg har like stor forakt for ekstremister (Enten det er kristne eller muslimer som utfører det).

Men Jehovas Vitner benytter seg av den mer kyniske formen, mot sine egne medlemer.

De ønsker å ha så lite kontakt med verden om dem, og bruker den som et skrekk-eksempel for hvordan verden er. De fryser ut mennesker som er innfødt i deres tro, men som vokser opp. og finner ut at de ikke deler deres trossyn lengre (Med argumentet at et Jehovas Vitne kjenner til SANNHETEN, og at det er verre om at et medelm vender dem ryggen, da vedkommende da benekter sannheten), for å issolerer trossamfunnet sitt. Det er en genial måte for dem, til å beholde de medlemene de har (Da folk nødig ønsker å bli avskåret fra sin nærmeste familie).

Jehovas Vitner begynner sin hjernevasking av ungene sine, allerede i en ung alder. De nekter dem å dra i bursdagsbesøk til andre i klassen. De forteller dem at Jule feiringen, som de fleste andre mennesker feirer, er et hendensk rituale, og issolerer dem allerede der. De tvinges til møter 3 ganger i uken, hvor de gjentatte ganger forteller dem hvor GALE det er, om en ikke følger deres tolkning av Bibelen, hvor gale det er å ikke gå på møter, hvor gale det er å feire bursdager og julaften, og hvor feil resten av menneskeheten tar.De presiserer dette ovenfor barn i en ung alder, og hjernevasker dem til det ytterste (Noe som dessverre har en sterk effekt, da barn er lett mottagelig i en ung alder)

De nekter blindt å ta i mot blodoverføringer (Også på deres egne barn, selv om de ligger for døden, og inget annet enn blodoverføring er løsningen), og risikerer heller dødsfall for familie og barn, grunnet deres sterke, dype-religiøse overbevisning, som dem setter over logisk tankemåte.

De deltar ikke politisk, og avtjener ikke militær-tjeneste. De tror ikke på land som selvstendige nasjoner, men heller at alle mennesker er skapt like av Gud (Noe som i utgangspunktet hadde vært en fornuftig tankegang på papiret, selv om det ikke lar seg gjøre i praksis), og har like mye rett til å være hvor de vil. (Selv om dette er en smule selvmotsigende, da de selv ser på seg som Guds egne vitner, som kjenner til sannheten, og bør styre unna de "verdslige", med mindre de klarer å konvertere dem)

Demokrati og en folkevalgt regjering/statsminister/president er bare tull, da de svarer at "Mennesker ikke er satt for å herske over andre mennesker"

De tones i bunn og grunn ned til en hjernevasket sekt, som i bunn og grunn bare sitter å venter på at den "uungåelige Johannes Åpenbaring" Dommedagen skal komme.

Jeg er en ateist. Jeg respekterer at andre tror, og jeg forventer at andre skal respektere meg for at jeg ikke tror.

Men... Om russerne en dag (Eller hvilken som helst annen nasjon) bestemte seg for å utrydde alle Jehovas Vitner, og hadde innvadert Norge, med det formål å utrydde dem, så hadde jeg vært den første til å melde meg, for å slåss mot innvasjonen. Ikke fordi jeg deler Jehovas Vitners sin tro, men fordi jeg ville forsvart deres rett til å tro akkurat hva de vil. Og det ironiske er, at de Jehovas Vitne bare ville ha sittet på sidelinjen, og sett på at vi "normale folk ble slaktet ned, for å forsvare AKKURAT de Jehovas Vitne under et felles militært forsvar.

Jeg finner det fullstendig forkastelig at mennesker er villig til å støte ut sine egne familiemedlemer, fordi dem ikke deler deres egen tro. At de hjernevasker småunger, og skiller dem ut fra resten av allmennheten ved å ikke la dem delta i normale bursdagsfeiringer etc. At de issolerer seg, og sine til det ytterste, og følger deres egen tolkning av Bibelen så slavisk at de vil putte alt annet til side, for deres tro. Dette inndikerer at mange av dem er mennesker som ikke evner å tenke to tanker sammenhengende, selvstendig.

Slik du fremstiller Jehovas vitner i dette innlegget er veldig trangsynt. Det slår meg at jeg tviler på om du noen gang har lyttet til ett vitne, kjent ett eller for den saks skyld vært på ett eneste møte?

Det finnes ekstremister innen alle trossamfunn, og Jehovas vitner har sine svake sider, men de har også noen veldig sterke og gode sider som du selvfølgelig lar være å ta med i denne sammenhengen.

For eksempel så har alle ungdommer jeg har kjent som har vært vitner, vært fri til å gjøre akkurat slik de vil, til enhver tid. Dette betyr i praksis at i sin ungdom, gjør og er de(om de vil) som alle andre ungdommer. Det er først når de selv er klare(hvis de blir det) at de velger å dedikere sitt liv til Gud.

Dette synes jeg er ett svært positivt trekk ved denne religionen.

Det er sant at vitner blir oppfordret til å gjøre en rekke ting, men de blir aldri tvunget, og det er aldri snakk om noen form fo rhjernevasking. Jeg kjenner flere personer som har valgt å frastå fra deres foreldres trosretning, og de har ikke blitt forkastet, og ikke engang tvunget til å flytte hjemmefra.

Faktisk, så er det få trosretninger med så få medlemmer som bidrar så mye til utvikling og bistand i andre land.

Og hadde du vært overbevist om noe, så kan det hende du ikke hadde gjort som dem, å prøve å redde flest mulig?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skal ikke klage på at JV ikke er hyggelige mennesker. Men makan til hjernevaska folk finnes ikke på denne jord. De er så hjernevaska at jeg faktisk føler med dem. Stakkars folk. Vi "vanlige" eller kall oss hva du vill har i det minste ytringsfrihet uten noen form for straff. Men i JV kan man bli straffet med å bli utstøtt som flg. av å si sin EGEN mening. Men de har ikke egne meninger....kun bibelen. Haha.... Bestevenn idag, men ikke i morra. For vi følger bibelen sies det. Nok en gang, STAKKARS DERE. Ja det er for ille, rett og slett. Tenk å være nikkedukker hele livet for en sekt som dette. Det unner jeg ikke min værste fiende. Til dere 15000 i JV. Skaff dere et liv med verdighet og kutt båndet til all elendigheten NÅ.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

De siste tre-fire ukene har vi hatt fast besøk her i leiligheten av to unge JV-jenter. Jeg, som de to jeg deler leilighet med, er relativt bastante ateister og skeptikere, så å ha disse jentene på kaffibesøk de siste søndagene har i grunn vert litt artig.

Men det er litt av en tro de har. Som så mange andre påstår de selvsagt at de er de, og de alene, som har tolket og forstått bibelen riktig. Evolusjonsteorien fornekter de, mens de er enige med vitenskapen når det kommer til jordens alder. Noe som igrunn er litt rart med tanke på at de mener hvert ord som står i bibelen er sant (se tidligere diskusjon om blodoverføring). Først var det stort sett evolusjonen som sto på dagsorden når de var her, men de fant på et tidspunkt ut at de ikke ville diskutere dette med oss lenger. Rart.

Akkurat nå er de mest interessert i å diskutere bibelen, og hvordan den er helt historisk og vitenskapelig korrekt. Dessuten er boken totalt til å stole på når det gjelder alle mulige profetier den kommer med. De legger ut i temmelig søkte ordelag om hvordan dette kan ha seg, og snor seg veldig fint unna våres kritiske spørsmål med å fortelle gjentatte ganger at man må forstå hele boken, for å kunne forstå hvert avsnitt. Galant.

Når det kommer til denne misjoneringen deres, så er det fordi de er overbeviste om at dommedag kommer når alle nasjoner har hørt om Jesu og hans ord, og så blir jorden omgjort til paradis for alle rettroende, som da i følge dem kun er JV.

Som sagt mener de hele bibelen er sann, fra perm til perm, men de har heldigvis ikke drept så mange homofile eller falske profeter såvidt meg bekjent. Hvorvidt de skal få lov til å gi meg en fullstendig gjennomgang av deres syn på bibelen er jeg litt usikker på, ettersom jeg faktisk har bedre ting å drive med på en søndag en å bli utsatt for direkte misjonering av mennesker som tydeligvis har gitt opp all form for diskusjon med oss.

Jaja, det var artig mens det varte.

Lenke til kommentar
Skal ikke klage på at JV ikke er hyggelige mennesker. Men makan til hjernevaska folk finnes ikke på denne jord. De er så hjernevaska at jeg faktisk føler med dem. Stakkars folk. Vi "vanlige" eller kall oss hva du vill har i det minste ytringsfrihet uten noen form for straff. Men i JV kan man bli straffet med å bli utstøtt som flg. av å si sin EGEN mening. Men de har ikke egne meninger....kun bibelen. Haha.... Bestevenn idag, men ikke i morra. For vi følger bibelen sies det. Nok en gang, STAKKARS DERE. Ja det er for ille, rett og slett. Tenk å være nikkedukker hele livet for en sekt som dette. Det unner jeg ikke min værste fiende. Til dere 15000 i JV. Skaff dere et liv med verdighet og kutt båndet til all elendigheten NÅ.

Vi er bare litt over 10000 i norge, og 7 millioner globalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...