Gå til innhold

Jehovas vitner er blant noe av det mest ekstreme vi har her i Norge!


Anbefalte innlegg

kan noen som er medlem i jehovas vitner forklare meg dette om at noen utvalgte skal til himmelen? hvordan vet noen at de er utvalgt osv?

 

Vi hadde besøk av Jehovas Vitner i dag på skolen, hvor de fortalte om sin overbevisning og vi diskuterte forskjeller på kristen og jehovas vitne dogmer. Angående dette emnet, mener de, fordi det står i Johannes åpenbaring kap. 7, at 144 000 skal bære et segl på pannen, og skal komme til himmelen. Disse utvalgte kan ikke vite at de er det, men de gikk ut fra at de plassene allerede er opptatt, (altså at tidligere mennesker allerede har fylt opp dette antallet). Men det er de som kommer til himmelen. De som skal ta del i den nye verden (paradis), er de resterende troende. Det gjelder JV, lutheranere og baptister osv..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kan noen som er medlem i jehovas vitner forklare meg dette om at noen utvalgte skal til himmelen? hvordan vet noen at de er utvalgt osv?

 

Vi hadde besøk av Jehovas Vitner i dag på skolen, hvor de fortalte om sin overbevisning og vi diskuterte forskjeller på kristen og jehovas vitne dogmer. Angående dette emnet, mener de, fordi det står i Johannes åpenbaring kap. 7, at 144 000 skal bære et segl på pannen, og skal komme til himmelen. Disse utvalgte kan ikke vite at de er det, men de gikk ut fra at de plassene allerede er opptatt, (altså at tidligere mennesker allerede har fylt opp dette antallet). Men det er de som kommer til himmelen. De som skal ta del i den nye verden (paradis), er de resterende troende. Det gjelder JV, lutheranere og baptister osv..

 

Haha! da vi hadde besøk av de når jeg gikk på ungdomsskolen, så sa de at de som var utvalgt "bare visste det". Jeg sier LOL!

Lenke til kommentar
Jehovas vitner er blant noe av det mest ekstreme vi har her i Norge!

Heldige Norge! :)

 

Ja ikke sant. :)

 

Selv syntes jeg at mormonerne topper kaken av galskap, de ER ravende gale og du skjønner det når du leser deres bibel, som forøvrig ble funnet på av en Smith, som visstnok fikk gulltavler bare han kunne lese fra gud :innocent:

 

For en gjeng....... :no:

Lenke til kommentar
Og så står i bibelen at man ikke skal spise eller drikke blod, for blodet er hellig, og et brudd på dette budet er ganske alvorlig. Dette ville da logisk nok også gjelde blodoverføring, for man hadde jo ikke hørt om blodoverføring på den tiden bibelen ble til, og derfor ble det heller ikke skrevet ned.

Hei,

 

Du, sorry, jeg er kristen, og mener dette argumentet er revnende ugyldig. Det er stooor forskjell på å spise og drikke blod, og å få blodoverføring. Spise/drikke handler om å ta blod inn i sitt fordøyelsessystem, ikke føre det tilbake i blodomløpet.

 

Hadde Gud ment vi ikke skulle godta en blodoverføring, hadde han bedt sine inspirerte om å formulere det annerledes: "Dere skal ikke ta til dere blod fra et annet vesen, hverken menneske eller dyr." Gud var nok såpass fremsynt at han så det ville bli mulighet for blodoverføring senere, og ville formulert det annerledes om han mente det.

 

At dere er villige til å risikere deres liv for noe som er en elendig tolkning av et bibelvers, skremmer meg...

Lenke til kommentar

Det som er ett av det største problemet med religion, folk tolker gamle skriv akkurat som de føler for.

 

Det jeg ikke liker med religiøse, da spesielt Jehovas vitner. Er at de går rundt for å prøve å rekruttere nye folk med inn i galskapen. Hvis den jevla troen deres hadde vært så perfekt så hadde vel folk kommet løpende til dere ?

Lenke til kommentar
Det som er ett av det største problemet med religion, folk tolker gamle skriv akkurat som de føler for.

 

Det jeg ikke liker med religiøse, da spesielt Jehovas vitner. Er at de går rundt for å prøve å rekruttere nye folk med inn i galskapen. Hvis den jevla troen deres hadde vært så perfekt så hadde vel folk kommet løpende til dere ?

 

Jehovas vitner er faktisk "bare" en gren (det er til og med mulig at de er oppdelt i flere grener, jeg vet ikke) av kristendommen i verden, en av rundt 34 tusen, som alle hevder at de er de eneste som har funnet sannheten i boken bibelen. Det vil vel si at du har alt fra "snille" og fromme "plukk og kast" kristne til de fanatiske kristne, der JV er godt representert... Hele greia er jo funnet på lenge etter at bibelen ble skrevet og det hele bunner i at de tolker bibelen anderledes, eller "henger" seg opp i noe de andre ikke gjør, for å si det sånn...

 

34000 grener og alle har så klart rett. Alt fordi en bok kan leses og tolkes på 34000 forskjellige måter... :roll:

 

Alt bunner jo ut i det samme, gjør det ikke? Ser at samuro "ler" litt av galskapens uttalelser og det forundrer meg, for han blir sur/litt irritert når andre henger seg opp i hans, men disse to tror jo i bunn og grunn på samme greie? Ikke sant? Bare tolket ihjel, missoppfattet eller whatever av noen...

 

Sukk.. Er det rart at det er krig i verden når vi ikke engang kan enes om _EN_ ( 1 ) bok og hva/hvordan den skal leses...

Lenke til kommentar
Det som er ett av det største problemet med religion, folk tolker gamle skriv akkurat som de føler for.

 

Det jeg ikke liker med religiøse, da spesielt Jehovas vitner. Er at de går rundt for å prøve å rekruttere nye folk med inn i galskapen. Hvis den jevla troen deres hadde vært så perfekt så hadde vel folk kommet løpende til dere ?

 

Jehovas vitner er faktisk "bare" en gren (det er til og med mulig at de er oppdelt i flere grener, jeg vet ikke) av kristendommen i verden, en av rundt 34 tusen, som alle hevder at de er de eneste som har funnet sannheten i boken bibelen. Det vil vel si at du har alt fra "snille" og fromme "plukk og kast" kristne til de fanatiske kristne, der JV er godt representert... Hele greia er jo funnet på lenge etter at bibelen ble skrevet og det hele bunner i at de tolker bibelen anderledes, eller "henger" seg opp i noe de andre ikke gjør, for å si det sånn...

 

34000 grener og alle har så klart rett. Alt fordi en bok kan leses og tolkes på 34000 forskjellige måter... :roll:

 

Alt bunner jo ut i det samme, gjør det ikke? Ser at samuro "ler" litt av galskapens uttalelser og det forundrer meg, for han blir sur/litt irritert når andre henger seg opp i hans, men disse to tror jo i bunn og grunn på samme greie? Ikke sant? Bare tolket ihjel, missoppfattet eller whatever av noen...

 

Sukk.. Er det rart at det er krig i verden når vi ikke engang kan enes om _EN_ ( 1 ) bok og hva/hvordan den skal leses...

 

 

Jehovas vitner var nå bare ett eksempel her, det er nå relativt likt hos alle disse 34 tusen "grenene"

 

Rart det er krig i verden ? Nei, ikke i det hele tatt.. Når folk tror de kan gjøre hva de vil sålenge det skjer i Gud's navn. Heia religion.

Lenke til kommentar
Snip.

Gratulerer, du har akkurat beskrevet et religionssamfunn so tar ekstremt vare på sine egne medlemmer og gjør alt de kan for å beskytte de mot alt de mener er urett.

Så lenge vi har religionsfrihet i landet er nok dette noe vi bare må finne oss i.

At de følger de reglene de tror på er ikke noe særlig forskjellig fra hva andre religionssamfunn gjør med sine medlemmer.

De tror tross alt genuint på det de lærer og praktiserer deretter.

 

Joda de tar skriftene sine mere bokstavelig en andre, men jeg ser ikke forskjell på at Jonas Vitner opplærer barna sine i den tro de har en på at glakristne på sørlandet lærer opp barna sine i det de tror på.

Det er fortsatt hjernevasking men som sagt så har vi religionsfrihet og hjernevasking er da noe som følger med.

Og glakristne på sørlandet vil nok også begrense kontakten med de som motarbeider dem

Lenke til kommentar

helt idiotisk hele greien, men de har ikke ringt på døren enda, så jeg kommer ikke og ringer på hos de heller..enda

 

meatfor ftw! :woot:

 

enkelte av disse "gruppene" driver nermest med hjernevasking. min mormor ble medlem i jehovas da hun var på et sårart pungt i livet for en del år siden, men hun kom seg vekk fra miljøet og er glad fro det..

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
Det finnest ingen logiske svar på en kald og kynisk utfrysning av et familiemedlem, om et Jehovas Vitne medlem velger å melde seg ut, uten å måtte ty til sin fanatiske overbevisning til Bibelen.

Jo det finnes faktisk det.

Jeg ville ikke hatt kontakt med folk som konstrant forteller meg at jeg skal dø snart, ikke engang om det var min egen sønn.

Dette er hva det handler om.

De har et helt fundamentalt forskjellig syn på verden en det f.eks. jeg har, noe som fører til komplikasjoner om de skulle omgåes ikkeJV ukritisk.

De har håpet om et evig liv som drivkraft og jeg regner med at bare det i seg selv er drivkraft nok til å gjøre de tiltak som trenges for å få dette evige livet.

 

Det finnest ingen logiske svar på hvorfor et Jehovas Vitne medlem heller vil la sitt eget barn dø, fremfor å la barnet sitt motta blodoverføring (Om dette er den eneste løsning, og inget annet erstatnings-legeme skulle holde), uten å henvise til sin fanatiske overbevisning til Bibelen, og skyve all form for rasjonalisert logikk til side.

Så var det tilbake til deres overbevisning om det evige liv.

Skulle gjøre valget enkelt for de som tror de skal få leve evig etter at de har dødd i denne verden.

Om det hadde vært sant virker det ekstremt logisk, alt annet vile virket ulogisk faktisk, men du må jo tro på dette for at logikken skal bli riktig.

* Det finnest ingen logiske svar på hvorfor Jehovas Vitner ønsker at barna skal ha så lite med andre "verdslige" å gjøre, ta fra dem gleden av å feire bursdag (Sin egen, så vel som andre), og dermed issolere ungen, og disstansiere

Se svaret over.

At barna ikke får feire jul eller bursdager betyr ikke nødvendigvis at barna lider av den grunn isolert sett.

De holder selskaper for sine egne og arrangerer av og til relativt store arrangementer for å hygge seg uten at det skal dreie seg om foredrag og taler.

Lenke til kommentar
Jeg føler meg ikke så bra når jeg leser gjennom denne tråden. Jeg er Jehova vitne. Det er greit at dere stenger igjenn døra når vi banker på men må dere kalle oss hjernevaska personer? Skal ikke alle få tro på det de vil?

 

Da returnerer jeg spørsmålet: Kan ikke alle få tro det de vil? Hvorfor skal dere på død og liv banke på hos folk? De kan vel få lov til å tro det de vil, ikke sant? Det er her FEILEN med religion ligger, for i alle religioner er det slik at medlemmene vil at alle skal tro det samme som dem og de må derfor ut og misjonere... Og har de makt eller anledning til det er de fleste religiøse ikke så nøye om de gjør dette med makt....

 

Så spørsmålet til deg er: Hvorfor må dere prakke dette på andre? Holder det ikke at dere tror på dette selv?

 

Hva hjerne død angår så mener en ikke at kristne eller andre religiøse er hjernedøde hele tiden. Bare når det kommer til hva dere tror på. Det vi andre mener, som ikke lar oss styre av en to tusen år gammel bok, er at når dere tar frem jesus og den to tusen år gammle boka kaster dere i samme øyeblikk vekk alt som har med logikk og sunn fornuft å gjøre. Det finnes ikke sunn fornuft eller logikk i tro, det er derfor det heter TRO... Det er ikke mulig å bevise guder med logikk eller fornuft og dere må derfor TRO på dette for å tro det. Og ved å tro på gud osv uten bevis av noen slag, er dere hjerne døde.... Når det kommer til hva dere tror på :)

 

Skjønnte du det?

 

:)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Jeg synes det er en del generalisering her. Det finnes en del ekstreme jehovas vitner, ja, men de jeg har vært borti har ikke vært noe annet enn hyggelige. Besteforeldrene mine har et vennepar av seg som er jehovas vitner og vi diskuterer sjelden religion og ikke er de frekke heller.

 

Men, men. Det eneste jeg VIRKELIG har å utsette på jehovas vitner er det med blodoverføring. Og nekte noen behandling pga religiøs overbevisning skulle vært sterkt ulovlig. Om de vil det selv med sin egen kropp får være opp til dem, men det burde ikke være noe de kan gjøre med ungene sine. Ungene skal da vel ikke lide bare fordi foreldrene har en religiøs overbevisning.

 

lolidude: Skjønner godt at du reagerer. Folk skal få lov til å tro det de vil. Men regner med du skjønner hvorfor folk reagerer på deres syn på blodoverføring.

 

RWS: De som misjonerer gjør det jo som regel fordi de vil "spre det glade budskap". Jeg har ikke noe imot misjonering så lenge de tar et nei for et nei og ikke prøver å presse seg på. Og man kan ikke gjøre det ulovlig heller. Det er ikke bare religiøse som "misjonerer".

Endret av jcr.nan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...