CAT-scan Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Jeg tenkte jeg skulle lage en tråd hvor man får frem litt forskjellige erfaringer rundt minnebruk i nyere spill, kanskje noen kan teste litt selv, evt. linke til andre tester også. Bakgrunnen for dette er at jeg skal bygge en PC til brodern, og jeg kommer til å gå for en virkelig grom skjerm som kan vise full HD (dvs. 1920*1200). Han vil bruke den til litt av hvert, men helt garantert spilling av nyere spill på denne oppløsningen. Slik jeg forstår bruk av videominne, så er det mest avhengig av oppløsning og bitdypde på teksturer (eller, for å la det spenne litt videre - teksturlag), det jeg lurer litt på er hvor mye mer minne er det man sløser bort på en så høy oppløsning i kombinasjon med andre nyere type effekter og f.eks. AA? Er det slik at oppløsning har en stor innvirkning på minnebruk? Og om det ikke har det, er det noen som vet om en oversikt over hva ulike typer spill bruker per i dag? Det skal også være mulig å måle dette via eksterne programmer. Jeg fant en tråd hvor f.eks. noen hadde funnet ut at CoH på full peis @ 1920*1200 spiste nesten 700MB videominne (og han, med 512MB, hadde en ganske elendig ytelse), samme person hadde også funnet ut at Oblivion bruker opp i mot 500MB i enkelte tilfeller (andre ganger så lite som 300MB), og da begynner jeg å bli litt nervøs. Jeg har ikke lyst til å kjøpe katta i sekken til lillebror. Hvis det viser seg at spill fremover kommer til å ta i bruk det ekstra minnet som begynner å snike seg inn nå, så lønner det seg vel strengt tatt ikke å være gnien på minnet. Siden han skal kjøre såpass stor oppløsning så vurderer jeg sterkt to kort i alle tilfeller, og da er det lett å like 2900Pro, siden noen modeller av disse kortene har 1024MB (men disse ser jo ut til å bli solgt unna så fort at det er rent skummelt). 8800GT har etter det jeg vet kun 512MB. Det enkleste hadde vært å bare gått for 8800GT, men spørsmålet er om 512MB RAM vil være nok i fremtidige spill. Ettersom det ser ut som om minne godt kan være en begrensning for nyere spill, så er jeg veldig usikker på om jeg skal tørre å gå for 512MB akkurat nå. Jeg har på følelsen av at neste generasjon ikke kommer til å bry seg med noe mindre enn 1024MB uansett, og da kan det hende at man sitter litt i bakleksa med alt under 768MB. Hva mener dere? ... og et relatert spørsmål er, hva slags alternativer har man på Intel-platformen når det gjelder CF per i dag? Lenke til kommentar
matsalex Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 ja dette lurer jeg også på...hvor bra skjermkort å hvor mye minne trenge man for å spille nyere(de som kommer nå og ca. et halvt års tid framover) spill med en oppløsning på 1920x1080 pixler med god grafikk innstilling? noen som har noen tips eller mening om dette? Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 1920x1200 med standard fargedybde og 4xMSAA vil ta omlag 92MB, men med nyere spill og bruk av høy farge presisjon vil dette øke til ~230MB. Dette er da før grafikk data som teksturer kommer inn. Men hvor bra 8800GT vil dra fremtidens spill i denne oppløsningen med 4xAA er jo et spørsmål. Reduserer man oppløsningen til 1600x1200 (som ihvertfall min 24" skjerm takler bra) og 2xAA har man plutselig redusert minnebruken en del, så med det tror jeg neppe det vil bli et stort problem. Regnestykket for framebuffer størrelsen er som følger: Back-Buffer = Pixels * FSAA Depth * (Pixel Colour Depth + Z Buffer Depth) Front-Buffer = Pixels * (Pixel Colour Depth + Z Buffer Depth) Total = Back-Buffer + Front-Buffer Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2007 (endret) Ja, det var mer i den retningen av informasjon jeg tenkte. Spesielt med tanke på nyere effekter som nødvendigvis (?) må ta i bruk flere buffers (motion blur etc.). Likevel, si at man er oppe i en ganske dugelig mengde minnebruk før man begynner å se på teksturer, så er det likevel teksturer jeg er mest redd for. Det jeg er litt redd for er at teksturstørrelsene bare kommer til å øke i størrelse nå som det later til at man er på vei over til en ny standardstørrelse (256MB har vært ute en stund, 512MB kommer sikkert til å holde litt til på high-end, men ikke så veldig mye lengre tror jeg). Kombinert med at man bruker litt ekstra minne på bufferstørrelse på så høye oppløsninger, så har man plutselig lite slingringsmonn på 512MB, spesielt når man vet at spill som ikke er flunkende nye (CoH) bruker mer enn 512MB på relativt høy oppløsning (og ikke med noen veldig breiale settings på AA/AF). Noen andre som har noen spekuleringer rundt dette? Er man allerede litt ute på tynn is i store oppløsninger i nyere spill (da det gjelder kort med 512MB)? Jeg kjenner at jeg har veldig lyst til å prøve å få tak i to 2900Pro 1024MB fremfor to 8800GT 512MB, men jeg er kanskje overnervøs? Endret 29. oktober 2007 av CAT-scan Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Det er først nå vi begynner å se noe særlig nytte av 512MB, så det vil nok drøye før utviklerene tar høyde for noe mer. Jeg hadde heller tatt den ekstra ytelsen til 8800GT 512MB enn det ekstra minnet til 2900Pro 1024MB. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2007 Jo, men vil du ikke tro at man mye tidligere vil overskride 512MB RAM i oppløsninger som ikke er standard? Det kommer vel til å ta litt tid før alle kjører spill på 1920*1200, og da vil vel de færreste utviklere ta høyde for at folk som sitter på 1920*1200 har noe særlig mindre enn 768MB ram? For å si det slik. Det ser ut til at det er en del spill som allerede opererer ganske tett opp mot grensene minnemessig, og i en oppløsning som er høy, vil man ikke antageligvis nå punktet hvor man går tom for minne en del tidligere, i og med at en person som kjører 1920*1200 i utgangspunktet er veldig aktuell for et kort med mer minne? Det er uansett snakk om to stykk av hver i enten SLI eller CF, så ytelsen vil vel holde seg en stund åkke som, det jeg er bekymret for her er tidsperspektivet. Om det er slik at minneproblematikken får utslag veldig mye tidligere enn hastigheten på kortene. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Etter som tiden går vil nok broren din se seg nødt til å gå ned i oppløsning og/eller AA, hvis han da ikke heller vil ofre grafikk detaljer/effeker. 1024MB vil nok etterhvert gi mulighet for høyere texture instillinger i enkelte spill, men jeg tror ikke i den grad det utgjør et sterkt argument for det. Med tanke på så mange spill som går multiplattform vil Xbox360 og PS3 være med på å begrense dette. Jeg ville dog uansett vente å se med RV670. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå