Gå til innhold

Bøker om religionshistorie; utvidet kristendom

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg ser etter bøker med temaet utvidet kristendom, altså bøker som bygger videre på det som står grunnlagt i Bibelen. Jeg snakker om bøker som Den Guddommelige Komedie.

Jeg ser helst etter bøker som omhandler ting som Armageddon, erkeenglene og de andre av Guds undersåtter og striden mellom Gud og Lucifer. Andre gode titler mottas også med takk. :)

Setter pris på all hjelp og tips. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

John Miltons Det tapte Paradis/Paradise Lost kjenner du sikkert? Han har også skrevet Det gjenvundne Paradis/Paradise Regained, men den er visst ikke særlig høyt ansett. Ellers har man Joost van den Vondels Lucifer, som visstnok var av inspirasjonskildene til Milton. Alle disse bøkene finnes i den fine bokserien Thorleif Dahls kulturbibliotek. :)

Edit: Lucifer er forresten et skuespill, hvis det skulle ha noe å si fra eller til for din interesse.

Endret av marekatta
Lenke til kommentar

Er du forresten kun interessert i skjønnlitteratur om temaet? Og er det bare historier som kommer mer eller mindre direkte fra Bibelen du tenker på, eller er du også interessert i bøker hvor f.eks. djevelen opptrer i vår moderne virkelighet?

Synes det var litt interessant spørsmål serru, så jeg tenkte jeg eventuelt kunne saumfare bokhylla mi litt nærmere. ;)

Lenke til kommentar
Hva med "de Civitates Dei" av Augustin?

Hva er det? Lyst til å forklare? :)

Det er enkelt og greit det verket den vestlige kristne kirke bygges på, utenom Bibelen så klart. Augustin, som ofte kalles kirkefaderen, skrev denne boken på 400-tallet både som et forsvar av kristendommen som rett før hadde fått skylda for at Roma brandt, og en bok der han forklarer det meste av kristendommens moralske standpunkter. "De Civitates Dei" oversettes til "Gudsstaten" på norsk. Har selv ikke lest den, men da jeg har jobbet mye med kirkens standpunkt i middelalderen, så er hovedtrekkene fra boka så å si 100% avgjørende!

Ellers så må jeg stille meg bak spørsmålet til marekatta. For "de Civitates Dei" er ingen skjønnlitterær bok, og visstnok ganske tung (og innmari lang)

Lenke til kommentar
Er du forresten kun interessert i skjønnlitteratur om temaet? Og er det bare historier som kommer mer eller mindre direkte fra Bibelen du tenker på, eller er du også interessert i bøker hvor f.eks. djevelen opptrer i vår moderne virkelighet?

Synes det var litt interessant spørsmål serru, så jeg tenkte jeg eventuelt kunne saumfare bokhylla mi litt nærmere. ;)

Både og egentlig. Jeg ser etter godt lesestoff. ;) Gjerne bøker om hvordan kristendom (gjerne også Lucfier, som du nevner) har innvirkninger på den moderne tid.

Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert jeg kommer med noen aktuelle forslag, men du kan jo eventuelt titte litt på disse titlene hvis du er interessert:

Dokumenter vedrørende spilleren Rubashov av Carl-Johan Vallgren er en roman om en mann som spiller bort sin sjel til djevelen, og dermed må vandre udødelig rundt i Europa gjennom 1900-tallet, og gjennomleve alt det vonde dette århundret hadde å by på. Hele tiden lurer djevelen like rundt hjørnet.

Djevelens time av Fernando Pessoa er en novelle (utgitt i egen bok) hvor djevelen fører ordet og forklarer og forsvarer sin egen eksistens. Det er lenge siden jeg leste den, men jeg syntes den var både rørende og tankevekkende, særlig når man tenker på posisjonen de store religionene fortsatt har i dag.

Mesteren og Margarita av Michail Bulgakov kunne muligens vært noe også. Den er småfjollete og veldig morsom, men jeg synes særlig at de mer seriøse kapitlene om Jesus og Pontius Pilatus er verdt å få med seg.

Doktor Faustus av Christopher Marlowe er en kortversjon (et skuespill) av Faust-myten. Jeg har ikke lest Thomas Manns og Goethes ennå, men jeg innbiller meg litt at siden Marlowes er så kort, tar djevelen en større plass i den. (Min egen logikk. :whistle:)

Ellers er Barabbas av Pär Lagerkvist en fin, om enn kanskje litt overtydelig, roman om Barabbas' liv etter at han ble frigjort istedenfor Jesus. Tro og tvil og tidlig religionsdannelse.

Lenke til kommentar

Det finnes jo en million bøker om dette, fra romaner til avhandlinger ;)

Blant mange ville jeg anbefale ihvertfall de to første bøkene i C.S. Lewis sin science fiction-serie:

- "Out of the Silent Planet" ("Reisen til Malacandra")

- "Perelandra"

Og selvsagt hele Narnia-serien.

Videre har vi bøker som

- "Silmarillion" (Tolkien bruker i det hele tatt mye bibelske forbilder)

- "Evangeliet ifølge Pilatus" av Eric-Emmanuel Schmitt (første del handler om Jesus, sett fra Jesu egen side, i andre del etterforsker Pilatus hva som egentlig skjedde med Jesus - kanskje ikke helt ortodokst i ett og alt, men ganske nær)

Og så vil jeg anbefale noe annet enn romaner også.

- "Miracles" av C.S. Lewis

- "Den ukjente Jesus" av Oskar Skarsaune

- "Da Vinci dekodet" av Bjørn Are Davidsen

Lenke til kommentar
Feil tråd? Det virker veldig irrelevant, spør du meg. i alle fall Narnia-tipsene.

Men skal se an et par av de andre forslagene dine. :)

Mulig jeg misforstod deg, men du startet tråden med:

Jeg ser etter bøker med temaet utvidet kristendom, altså bøker som bygger videre på det som står grunnlagt i Bibelen. Jeg snakker om bøker som Den Guddommelige Komedie.

Jeg ser helst etter bøker som omhandler ting som Armageddon, erkeenglene og de andre av Guds undersåtter og striden mellom Gud og Lucifer.

Dette er da akkurat hva Narnia-bøkene er, i allegorisk form?

Mvh

Evig Student

Lenke til kommentar
Jeg har selv lest alle Narnia-bøkene, og vil ikke anse de som i samme kategori i det hele tatt. Religionshistorie og barnefiksjon er ikke helt det samme, vil jeg si. :)

Enig i det, men når du ønsker "bøker som bygger videre på det som står grunnlagt i Bibelen." og som eksempel nevner en fiksjon som Den Guddommelige Komedie, oppfattet jeg at det var noe annet enn religionshistorie du var ute etter :p

Lenke til kommentar
Jeg har selv lest alle Narnia-bøkene, og vil ikke anse de som i samme kategori i det hele tatt. Religionshistorie og barnefiksjon er ikke helt det samme, vil jeg si. :)

Enig i det, men når du ønsker "bøker som bygger videre på det som står grunnlagt i Bibelen." og som eksempel nevner en fiksjon som Den Guddommelige Komedie, oppfattet jeg at det var noe annet enn religionshistorie du var ute etter :p

Det spørs hva man definerer som religionshistorie. Jeg snakker om bøker som har formet kristendommen til det den er i dag, fiksjon eller ikke. Den Guddommelige Komedie er jo en av dem, sammen med andre bøker som Malleus Maleficarum.

Lenke til kommentar

Det spørs hva man definerer som religionshistorie. Jeg snakker om bøker som har formet kristendommen til det den er i dag, fiksjon eller ikke. Den Guddommelige Komedie er jo en av dem, sammen med andre bøker som Malleus Maleficarum.

Er nok en smule drøyt å si at MM har formet kristendommen til det den er i dag :p

Dens betydning har vært veldig overdrevet, selv om den har vært en grei knagg å henge hekseprosessene på og fikk en relativt stor utbredelse noen tiår på 1500-tallet.

Det er imidertid få som vet at boken ble forkastet av den katolske kirke og den noe vel ivrige og intense forfatteren (med sex på hjernen) ble dømt av inkvisisjonen for vranglære få år etter utgivelsen.

Lenke til kommentar
Er nok en smule drøyt å si at MM har formet kristendommen til det den er i dag :p

Dens betydning har vært veldig overdrevet, selv om den har vært en grei knagg å henge hekseprosessene på og fikk en relativt stor utbredelse noen tiår på 1500-tallet.

Det er imidertid få som vet at boken ble forkastet av den katolske kirke og den noe vel ivrige og intense forfatteren (med sex på hjernen) ble dømt av inkvisisjonen for vranglære få år etter utgivelsen.

Jeg vil absolutt si at den spanske inkvisisjonen hadde sitt å gjøre med den moderne kristendommen, særlig dens rolle i forhold til reformasjonen.

Men det er jo et tonn av forskjellige synspunkt på akkurat dette.

Lenke til kommentar

Jeg vil absolutt si at den spanske inkvisisjonen hadde sitt å gjøre med den moderne kristendommen, særlig dens rolle i forhold til reformasjonen.

Men det er jo et tonn av forskjellige synspunkt på akkurat dette.

Ja, men dette handler ikke om tonnet av synspunkter, men om vekten av argumenter og kilder.

Der er jeg veldig nysgjerrig på hvordan du klarer å gjøre kunststykket å koble den spanske inkvisisjonen med MM - og reformasjonen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...