Gå til innhold

Kjøp av gamer pc (vann eller luft?) 25K


Anbefalte innlegg

3. Luft eller vann? Er vannkjøling vanskelig å sette sammen? Følger alt jeg måtte trenge med i Kandalf LCS kabinettet?(om jeg velger luft blir det IFX-14 med 3 100kubikkmeter i timen vifter.)

 

- Vatn er ein mykje betre kjølar enn luft. F.eks du skal kjøle ei flaske brus, så blir den kaldare om du held flaska under vatn i 2 min enn om du hadde hatt den i frysaren. Litt usaklig men det var berre eit døme.;)

 

Men uansett kva du vel, blir den nok ikkje alt for varm:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3. Luft eller vann? Er vannkjøling vanskelig å sette sammen? Følger alt jeg måtte trenge med i Kandalf LCS kabinettet?(om jeg velger luft blir det IFX-14 med 3 100kubikkmeter i timen vifter.)

 

- Vatn er ein mykje betre kjølar enn luft. F.eks du skal kjøle ei flaske brus, så blir den kaldare om du held flaska under vatn i 2 min enn om du hadde hatt den i frysaren. Litt usaklig men det var berre eit døme.;)

 

Men uansett kva du vel, blir den nok ikkje alt for varm:)

øh, jeg pratet med Stoolman, en som virkelig har greie på det. og hvis du skal vannavkjøle annet enn bare GPU, Chipsett og CPU, og hvis du skal vannavkjøle Hd, 4 rambrikker osv. bør du ha doble radiatorer osv.....og stort sett et utrolig bra oppsett. Dvs at et vannkjølingssett kommer rundt 5 lapper, dette sa ihvertfall han.

Lenke til kommentar
Jepp.. men hva er mosfet? :p

Mosfet er små transistorer som regulerer spenningen til vitale komponenter på hovedkortet. CPU, RAM, NB/SB, osv. På så å si alle nye hovedkort til over kr. 1000,- i dag er det mosfet kjøler. Dette er de kjøleribbene som ligger rundt CPU sokkelen.

 

For mer detaljert beskrivelse av hva en "mosfet" er:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mosfet

 

Jo mere effekt CPUen trenger, jo varmere blir mosfetene. Har du med andre ord planer om en undervoltet celeron 420, så blir ikke det noe problem. Skal du derimot klokke en Q6600 til 4Ghz (noe jeg tviler på at du klarer på det hovedkortet), så blir det varmt. Vi vet jo ut i fra test på HW at en Q6600 trekker 214W (correct me if I'm wrong) ved 3,6Ghz. Jeg vil tro at en må være ennå tøffere med volten for å klare 4Ghz, og da går det helt sikkert ennå mer strøm.

 

Har hatt problemer med kjølingen av mosfet selv på mitt Asus P5B Dlx.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...