Gå til innhold

Kjøp av gamer pc (vann eller luft?) 25K

Anbefalte innlegg

Hei trenger hjelp med 3 oppsett her.

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...40-2892EB0D6FA0

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...01-9FA9BFCFF7C3

eller :

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...F2-6D4376AE6C58

1. Jeg liker tanken på 8gb ram men er det vits? Kan noen programmer utnytte det? Kan noen fordype meg i hvordan minnebrikker egentlig fungerer og hva de gjør? (jeg vet de gjør systemet raskere og at det er "kortidsharddisk")

2. eVGA eller XFX? eVGA har lengre garanti..

3. Luft eller vann? Er vannkjøling vanskelig å sette sammen? Følger alt jeg måtte trenge med i Kandalf LCS kabinettet?(om jeg velger luft blir det IFX-14 med 3 100kubikkmeter i timen vifter.)

4. Hvor mange FPS vil jeg få med hver av oppsettene i BF2 og i COD:4? (Jeg antar oppsettene vil kjøre BF2 på high uten noen problemer..)

5. Fatal1ty 64mb lydkort eller er det ikke verdt det? Heller bruke onboard?

6. Jeg tenker på at G90 snart kommer.. og da heller jeg mot at jeg skal kjøpe første oppsettet som går på luft for så å oppgradere stort når G90 kommer.. dvs å oppgradere til vannkjøling, til 8gb ram og nytt HK..

7. Annet å melde? jeg er åpen for alle forslag ;)

Takker og bukker

Edit : Angående minnet.. så har jeg sett at OCZ har noen brikker med CAS latency 3. 2x1gb FlexXLC brikker.. Om jeg kjøper 2 sånne sett(altså 4gb) vil det være raskere enn 8gb av sorten Corsair 2x2gb CAS Latency 5? Hvis ikke.. Så tipper jeg det vil være raskere enn 4x1GB brikkene jeg har valgt i første oppsettet? Hvor mye raskere eventuelt?

Endret av Volfpac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4 ::: Jeg tror ikke du trenger bry deg om FPS på noen av alternativene. Eneste som er litt irr er at BF og vista = CTD. Det er en hotfix ute, men den fungerer ikke helt hos meg i alle fall. Håper det ordner seg i SP1 :) Spilt igjennom COD4 demoen nå mange ganger og det gir ikke det minste hakk eller LAG eller noe som helst på mitt oppsett (se sigg) og formelig flyter over min 22 widescreen :)

Er ikek så kyndig i SLI så punkt 4 var det eneste jeg beveget meg ut på. Lykke til Volfpac

mvh cri74

Lenke til kommentar

hehe, rambrikkenes oppgave er vell å opprettholde hastigheten etter at systemt/programet har startet, altså tar over fra CPU'en (Dvs. ikke at CPU'en blir borte.....)....

Uansett, lurer litt på det samma, 4 gb eller 8 gb. Tenker litt selv på 8 GB med PC6400, altså 800 mhz ram eller 4 GB med BallistiX Pc8500. Hva er best? (BTW: Førstnevnte har 2 Gb per rambrikke).

Uansett, ville ikke kjøpt Vannkjling. Hvis du er litt uerfaren og litt utolmodig, som meg, så klarer du det ikke. Men hvis du derimot har tid og stresset til det, er det bare å kjøre på. (Det er ikke altfor vanskelig......men stress).

Uansett, ville muligens helle kjøpt E6850, isteden for Q6600, hvis du da ikke klokker Q6600 til litt over 3 GHZ. Ellers så er Q6600 litt for treig. Har hatt den 2 ganger, og ikke fornøyd, har dog ikke prøvd å overklokke den. Men får en ny Q6600 snart, og da blir det garantert overklokking...

Men angående skjerm valget ditt, hvorfor kjøpe en elendig 22" LCD Skjerm, som i praksis er en nedgradert 20", bare med dårligere settings! Dette er fakta faen! Har sett diverse 22" Skjermer, og skjønner ikke hvorfor folk gidder å kjøpe en slik skjerm. Altså den er utrolig billig i forhold til størelsen, men det er langt ifra kvalitet. Kjøper heller en 19" eller 20".

Men hvis du skal ha god skjerm, bør du vurdere e samsung 245B, 24". full hd, absolutt alt med denne er bra, inkludert prisen på kun 3800 på shg, men shg er dog ikke et troverdig firma, men amentio selger sine 245B for 4200/4300.....

Lenke til kommentar
Jeg har jo ikke sagt hvilken skjerm jeg skal ha?

Men ihvertfall.. 226CW blir det.. og selv har jeg testet 226BW og er storfornøyd.. men blir det SLIoppsett så blir det helt klart 24" 245B ;)

Du burde uansett velge 245B, 22" skjermer har ikke kontrast'er, bildene ser litt døde, trauste og kjedelige ut. Synes du bør prøve ut skjermen først ihvertfall.

Lenke til kommentar

Kan du forklare nærmere hvor mye ting som må til eller hvor lang tid det vil ta? Eller om du vet om en tutorial elns for det.. Også lest at viftene og radiatoren som følger med kandalf er elendige.. noen forslag til noen andre vifter og radiator?

Og følger forøvrig med alt utstyr til å kjøre vannkjøling på 2 8800gtxer og en Q6600? Kanskje vannkjøling på harddisken og minnebrikkene og?

Endret av Volfpac
Lenke til kommentar

Hehe, vannkjøling på minnebrikkene for å kjøre bf2 tror jeg ikke du trenger uansett med det oppsettet der :p

Men har du vurdert 8800 GT ? To til prisen av 1 gtx.

Og 8GB ram blir vel litt overkill med mindre du skal spille cod4, bf2 og crysis samtidig som du redigerer litt video ++

Jeg ville i hvertfall gått for 4gig raskere ram som kan klokkes sammen med q6600'n :)

Edit: egentlig helt enig med han under

Endret av twc_raiden
Lenke til kommentar

Hah.. i går fikk jeg en mulig kjøper.. da blir det kanskje mulig å kjøpe til neste uke da :D

Hehe

Joa.. 2*8800gt er nok et rimelig bra forslag.. men det er mye mer bråk i GT pluss at jeg tviler på at det spinkle kortet holder særlig lenge.. ( Jeg tenker for mye)

Lenke til kommentar

Tobbi, 8800 GT gir seg i høyere oppløsninger. Og er også ikke noe særlig dersom du vil bruke AA/AF. Men dersom det er en billig 3DMark06 score du er ute etter så får du den med 8800 GT. G92 yter omtrent det samme som 8800 GTX uten AA/AF og høye oppløsninger. Du ser det selv på tester på nettet, at det gir seg litt etter mener jeg. :)

Du kan jo evt. se litt på dette trådstarter: https://prisguiden.no/calc_waggon.php?waggon_id=57116

Mvh LockBreaker :)

Lenke til kommentar
Kan du forklare nærmere hvor mye ting som må til eller hvor lang tid det vil ta? Eller om du vet om en tutorial elns for det.. Også lest at viftene og radiatoren som følger med kandalf er elendige.. noen forslag til noen andre vifter og radiator?

Og følger forøvrig med alt utstyr til å kjøre vannkjøling på 2 8800gtxer og en Q6600? Kanskje vannkjøling på harddisken og minnebrikkene og?

Hvor mye ting som må til kommer helt ann på hva du skal kjøle, det vanligste er cpuen og skjermkort.. På nyere hovedkort er det vanlig at det ikke er vifte, men istede en kobberblokk eller lignende som har heatpipes festet til seg som igjenn går opp til cpu vifta hvor de går ut i kjøleribber. Så man bruker cpuvifta til og kjøle ned hk også. Da blir det et problem og få god nokk kjøling på hk når vi setter en vannblokk på cpu istede for vifte. Som igjenn gjør at det lureste vil være og også plassere ei vannblokk på hk.

Hva du i korter trekk trenger. Radiator (gjerne 240) 2* 120mm vifter, pumpe, vanntank, blokker til det som skal kjøles. slanger og nippler.

Men jeg anbefaler at du tar en tur innom vannkjølingsdelen av forumet når du har funnet de komponentene du skal ha. Slik at folk der kan hjelpe deg og velge riktige/gode blokker osv og sette sammen et sett for deg. Eller du kan kjøpe et ferdig sett hos microplex og legge til ei blokk for skjermkortet og hk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...