Gå til innhold

Clockgen Pll til turion 64 x2 TL-56?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Hei skal klokke cpuen i clocgen siden det ikke funker i bios ettersom jeg har bærbar. Men trener Pll til Turion 64x2 TL-56.

Noen som vet eller har andre programmer jeg kan klokke i?

pll ligger på hovedkortet og ikke i prosessoren...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
I følge cpu-z har jeg chipset: Nvidia nforce 560.

Det hjelper meg heller ikke, siden PLL kan variere fra hovedkort til hovedkort.

Det jeg trenger et eksakt navn på hovedkortet, først da kan en tenke på og finne et klokkeprogram som passer den PLLen som er på hovedkortet.

Men jeg tviler sterkt på at en finner et klokkeprogram som passer, du har laptop, og det er ikke mange klokkeprogrammer til de...

Dessuten så vil jeg gjenta det som de fleste har sagt i de tidligere tråden, det og overklokke en laptop er IKKE lurt, og ikke kom her og syt når du ødelegger den. Dessuten så trenger du ikke en ny tråd for hver eneste ting du lurer på, bruk heller orginaltråden! Og ikke forsøple forumet slik du har gjort.

Dessuten så har du for høy temperatur til at jeg ville ha klokket den i det hele tatt, du hadde en load temp på rundt 60 grader (muligens jeg tar feil der), noe som er FOR høyt til noe som helst overklokking, skal en først overklokke vil en helst se temperaturer på rundt 40 grader load, eller lavere. Er ihvertfall slik for meg.

En annen ting du må tenke på er at kjøleløsningen er designet for og akkurat klare varmeutviklingen til prosessoren din, overklokking gjør at prosessoren utvikler mer varme, noe som gjør at kjøleløsningen muligens ikke klarer varmeutviklingen. Det faktum gjelder også selv om du skulle sette laptopen på en såkalt "laptopkjøler".

Og selv om du skulle finne en PLL som passer hovedkortet, og du klarer og få overklokket maskinen, så tviler jeg på at du når særlig langt, de fleste laptoper har ikke låst PCI/PCI-e frekvens, noe som gjør at komponenter kan begynne og oppføre seg på rare måter, er vanlig at lydkortet slutter og fungere når PCI bussen når en for høy frekvens. Så du vil ikke klare og overklokke særlig langt, jeg vil tippe du maks når en overklokk på 200-300Mhz før ting begynner og oppføre seg rart. Dette er fordi at du ikke har noen metode og få økt spenningen til prosessoren på. Du kunne selvfølgelig få tatt en vmod på hovedkortet (om en klarer og finne noe slikt i det hele tatt), men da vil prosessoren fort bli varmere.

Dessuten så mister du all form for garanti på laptopen, så skulle du ødelegge noe så sitter du med skjegget i postkassa, du har ingen garanti overhodet. Og du må selv betale og få laptopen reparert, noe som fort blir og koste noen tusen...

Så mitt råd er og legge fra deg denne laptop-overklokkinga først som sist, kjøp deg heller en stasjonær maskin.

Det er ihvertfall mine meninger om saken...

MVH.

Pac-Man

EDIT: leif

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hvordan finner jeg da navnet på hovedkortet?

Det kan stå i cpu-z under tabben som heter "mainboard", Står det ikke der så kan det muligens stå et sted i everest eller lignende programmer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
På cpu-z står det bare at det er nvidia nforce 560, slik som på bildet. Men hva heter det dere trenger å vite for å finne min PLL?

Det er navnet på hovedkortet vi trenger, slik at en får søkt etter et klokkeprogram som støtter den PLLen.

Nvidia 560 sier oss ikke en dritt, det er navnet på chipsetet og det er mange forskjellige hovedkort som kan ha det chipsetet.

Får du ikke noe opp i cpu-z er det stor sjanse for at det blir vanskelig og finne navnet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Når jeg tenker meg om så har jeg aldri hørt noen navn på hovedkort på laptops. Tror det er lettere å gå utifra navnet på dataen. Altså Acer aspire 7520

Tok et raskt søk på "Acer aspire 7520 PLL" på google, og det ga ingen gode svar...

Så det ser ut til at det og finne riktig PLL kan bli en vanskelig oppgave...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...