Gå til innhold

Lider virkelig fattige barn og voksne i fattige land?

Anbefalte innlegg

Slet litt med emnet, men håper det funker. Jeg tenker på fattige og underernærte barn som du ser daglig på tven. Fattige barn og voksne i f.eks. fattige deler i Afrika. Når man ser slikt på TV syns man meget synd på dem og det er veldig trist å se at noen må lide på denne måten, leve som foreldreløs sammens med en onkel og tante som snart vil dø av AIDS. Jeg har et annet syn som kanskje ikke alle vil ta like godt imot.

Lider virkelig disse menneskene? Syns de at de selv har det vondt? Jeg mener, hvis man er født og oppvokst i slummen og ikke har sett noe annet liv, hvordan kan man da vite at man har det vondt? Som mange smarte personer tidligere i historien (bl.a. buddha) har sagt så gjør ikke materielle goder oss til gladere mennesker, "Money can't buy happiness". Fra vårt synspunkt syns vi at alle som har det dårligere enn oss, lider. Buddha levde jo som kjent som asket i mange år, hvor han levde "fryktelig" fra vårt synspunkt, men han mente at hvis man ble kvitt all tørst på materielle goder ble man kvitt all lidelse. Jeg er ingen buddhist, men jeg må si jeg er enig med hans tankegang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

litt a problemet er vel mangelen på mat og mye sykdommer som er problemet. fattige mennesker trenger absolutt ikke å lide, men når man er nødt til å leve i slummen så er levestandaren veldig lav grunnet sykdommer matkvalitet osv.

Hvis man derimot lever fattig et sted hvor sivilisasjonen ikke har hatt et så stort inntog så vil man leve et ganske rikt liv uten penger. uberørete steder i jungelen osv.

Lenke til kommentar

Skjønner hva du mener, og tanken har også slått meg. Det er veldig lett for oss som lever i rike landet og tenke slik. At de ikke kan spise seg mett på middag slik vi gjør, ikke ha mobil,data, og alt vi tar for gitt. Men mye av problemet tror jeg er at i mange afrikanske land er forskjellen mellom rike og fattige enorm. Hvis det var slik at alle, og da mener jeg absolutt alle hadde levd bedritent, så hadde de nok ikke sett på seg som lider. For som du sier, de er jo født i slummen, og hvordan vet de hvordan et rikere matrielt sett liv ville vært

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig. Jeg var i afrika for noen uker siden og jeg følte det litt sånn, . Hva lever egentlig vi i et slikt rikt land som Norge for? Alle får seg en godt nok betalt jobb fint, uten utdanning her i landet. De lever for å få seg en utdanning, få råd til å fø en familie. De jeg så, de studerer 24timer i døgnet, livet til de studentene er skolen. Det får deg til å reflektere litt over det livet vi studenter har her i Norge. De fleste er enige om å ikke ha sex før ekteskap, for hvis man får hiv/aids så dør man. Rett og slett.

Men alle er veldig blide og fornøyde med det de har, de veit jo ikke om noe annet. Alle er optimistiske og veit at de kan få det godt bare de jobber hardt nok. Det livet de lever gir litt mer mening.

Endret av TheBlow
Lenke til kommentar

Hmmmm, stammesamfunn som ikke er berørt av sivilisasjon i nevneverdig grad er ikke akkurat noe paradis, les og se mer om dette her :)

Rivalisering mellom ulike stammer, lav levealder og brutale lover er nok nærmere sannheten, men de er, som det påpekes, ikke vant til annet og har derfor ikke det referansepunktet som vi i Norge - har for å ta et eksempel.

Men at de lider kan en slå fast med sikkerhet idet de mangler primærbehov som bosted, mat og vann. Ttrygghet og kjærlighet kan det også være mangel på. Det er helt klart en ubalanse i verden på dette punktet og enda værre er situasjonen innad i utviklingsland.

Lenke til kommentar

Dalai Lama, sjefsbuddisten selv burde være en kilde til inspirasjon når det gjelder det simple liv, det ser du lett ved å ta et blikk på huset hans når han fortsatt var sjef i tibet =)

6154-35.jpg

Så ja, luksus er ubrukelig.

Men det er vel litt off-topic.

Er skeptisk til at man er glad 90% av tiden om man ikke har mat og hele familien er infisert med sykdommer. Men joa, må ikke ha alt for mange goder for å ha et godt liv, men tror ikke utsultede, syke negere i afrika er de riktige å peke på da.

Endret av Lord-Myrrah
Lenke til kommentar
Buddha levde jo som kjent som asket i mange år, hvor han levde "fryktelig" fra vårt synspunkt, men han mente at hvis man ble kvitt all tørst på materielle goder ble man kvitt all lidelse.
Ja, men bemerk at det på ingen måte var som asket, hvis lærer selvlidelse er den riktige veien, han kom til å innse dette. Det var først etter opplysningen under Bohi-treet i Bodh Gaya han formulerte den buddhistiske lære om "middelveien", å verken velge ekstrem selvnytelse eller selvlidelse, men forkaste problemstillingen i det hele.

Med denne tankegang/religiøs overbevisning er derfor ikke en "asketisk" eksistens å foretrekke, slik disse lidende afrikanere muligens innehar. Nei, da ville nok den selvbergingsjordbruken de praktiserte før Europerenes inngrep, heller være å foretrekke.

Lenke til kommentar
Lider virkelig disse menneskene? Syns de at de selv har det vondt? Jeg mener, hvis man er født og oppvokst i slummen og ikke har sett noe annet liv, hvordan kan man da vite at man har det vondt? Som mange smarte personer tidligere i historien (bl.a. buddha) har sagt så gjør ikke materielle goder oss til gladere mennesker, "Money can't buy happiness". Fra vårt synspunkt syns vi at alle som har det dårligere enn oss, lider. Buddha levde jo som kjent som asket i mange år, hvor han levde "fryktelig" fra vårt synspunkt, men han mente at hvis man ble kvitt all tørst på materielle goder ble man kvitt all lidelse. Jeg er ingen buddhist, men jeg må si jeg er enig med hans tankegang.

Forskjellen er kanskje at Buddha valgte det selv? Mange av de fattige du nevner har ikke det valget, utdanningstilbudet er dårlig og dermed er har man liten sjanse for å komme ut av fattigdommen. Jeg vil tørre å påstå at folk som synes fattigdom er "nobelt" er folk som aldri har opplevd fattigdom selv. Det er på mange måter utrolig arrogant å avfeie de problemene som fattigdom fører med seg på den måten som man gjr her.

Lenke til kommentar
Ja, jeg er sikker på at de hadde det vondt. Kriminalitet, sykdom, fattigdom et cetera gjør vondt.

Men er du sikker på at de ikke har positive sider av sine liv som veier like mye opp? Hadde et fåredrag på skolen for noen år siden hvor det var ei som sa at fattige barn hadde det vel så bra om ikke bedre enn barn i den vestlige verden nettopp fordi deres gleder var så enormt mye større enn gleder vi har her.

Lenke til kommentar
Ja, jeg er sikker på at de hadde det vondt. Kriminalitet, sykdom, fattigdom et cetera gjør vondt.

Men er du sikker på at de ikke har positive sider av sine liv som veier like mye opp? Hadde et fåredrag på skolen for noen år siden hvor det var ei som sa at fattige barn hadde det vel så bra om ikke bedre enn barn i den vestlige verden nettopp fordi deres gleder var så enormt mye større enn gleder vi har her.

Reflekterte denne personen over hvor stor glede disse barna har av høy kriminalitet, lav utdanning og dårlig helsevesen?

Lenke til kommentar

Merkelig diskusjon. Er det et forsøk på å ikke få dårlig samvittighet når man ikke gir penger til Redd Barna og Norsk Folkehjelp men heller beholder alle pengene sine selv og kjøper klær og kaffe produsert av lidende men glade afrikanere for luselønn og med overhengende fare for sykdom og død på grunn av arbeidsforholdene?

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel om jeg har det så veldig mye værre enn skuespillere i Hollywood. De driter jo penger, jeg og min samboer klarer oss, men lever ikke akkurat fett.

Nå er det ikke sånn at fattige nødvendigvis har det ille. Så lenge enkelte behov er dekket så har man det egentlig ikke så ille. Mat, rent drikkevann og tak over hodet er det vi trenger for å ikke ha det så aller værst. Nå finnes det millioner av mennesker i verden som har det helt jævlig og garantert lider. Jeg leste en reportasje for en stund siden i ett av min samboers kvinneblader om folk i Mongolia(tror jeg). Her bodde altså mange i kloakken fordi det var for kaldt å sove på gata. Nede i kloakken gikk det rør med varmt vann o.l som de brukte til å holde varmen. Kom de for nær fikk de alvorlige brannsår. Pluselig kunne det gå hull på slike rør, noe som naturlig nok førte til at folk ble kokt levende bokstavelig talt.

Det finnes millioner av mennesker i Afrika som ikke har tilgang på rent vann, mat eller hus også. Så her dør folk rett og slett av sult. Jepp, jeg tror nok at disse også lider. Jeg tror nok at det finnes fattige i alle deler av verden som ikke har det så værst, men de fattigste av de fattige lider helt klart.

Lenke til kommentar

Hvis du mener det eksempelet med buddha så mente jeg ikke meditasjon :p Mente bare at mange mener at man blir kvitt all lidelse ved å leve som asket.

Vi må vel ha hatt det værre for 10000 år siden enn slik de fattige har det i dag? Men man kan jo ikke si at vi led for 10000 år siden, og derfor tror jeg ikke de fattige i Afrika lider så mye som oss i vesten skal ha det til. Men det er jo klart at det spørs litt hva man deffinerer som lidelse :p Er det sånn andre ser på lidelsen, eller er det sånn at individet selv må tenke "jeg har det fælt"...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...