Duqe Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 (endret) Har en Dreambox 500s og er koblet med kabel til en asus trådløs ruter. Oppsettet (tatt fra itpro.no guide) til dreamboxen er følgende visst på bildet, men hva skal jeg stille på ruteren og hvordan gjør jeg det? Takker for all svar på forhånd. Endret 30. oktober 2007 av Duqe Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 (endret) kryss av for DHCP og reboot dreamboxen. Gå inn i com. setup(bildet du postet),da får du opp IPen til dreamboxen. Etterpå tar du vekk krysset for DHCP,da vil DBen ha den ipen fast. Du trenger ikke gjøre noe i routeren. Endret 28. oktober 2007 av taz Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2007 takk takk nå fungerer det utmerket, men hvor skal jeg innpå for å se signal %? Lenke til kommentar
sgaah Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Heisann, oppe til venstre har du logoen til Dream multimedia. Litt nedenfor og til høyre for det ser du signalstyrken din, SNR = 51%. Dette er altfor dårlig, du bør nok ha ca 65-70% skal du ha håp om å se noe som helst. Ett annet kult tips er at vist du trykker på web-X-tv og har vlc installert på den maskinen du har logget deg inn med vil kunne se på tv. Når dette er sagt vil jeg anbefale deg å bruke digsat.net. Det er rette plassen når det gjelder dreambox Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2007 Har nå fått koblet til kablene og justert litt på antenna og får nå SNR: 60% AGC: 75-78% men uansett hvordan jeg justerer på antenna eller hodene så er det ingen endring på signalet, er det noe feil jeg har gjort? Lenke til kommentar
sgaah Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Hehe, selvsagt har du gjort noe feil Men hva du har gjort feil er ikke lett for oss å vite med mindre du bidrar med litt mere informasjon. Har du ett hode eller flere? Hvilken satelitt er det du prøver å få inn? Har du satt op db mot rett satelitt? Hvor i landet bor du? må ha sånn ca vinkel mot satelitten. Har du montert parabolen korrekt? Har det virket tidligere? +++ mangen andre spørsmål Uansett hva som er tilfellet vil jeg anbefale deg at du heller kommer over til digsat.net sitt forum. Her vil du finne fleste parten av de som virkeligen er intressert i satelitt og dreambox. Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2007 (endret) Dette er første gangs parabol installasjon, så jeg har null peil på hva som er hva. Men det er 4 hoders oppsett, ifølge de jeg har kjøpt det av så skal to av dem ta imot canal digital pakka og de 2 andre skal ta imot gratis kanaler, men jeg aner ikke hvilken satelitt jeg må bruke og hvilkne vinkler det skal stilles mot, men jeg bor i Grimstad og har stilt parabolen samme retningen som naboen. Men som SGAAH har nevnt så skal jeg ta en titt på digsat.net for å se om jeg blir noe klokere. Endret 29. oktober 2007 av Duqe Lenke til kommentar
Konge Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 (endret) For det første så går du inn på denne siden og prøver finne din lokasjon . Så velger du satelitten Thor og leser av de data du trenger . Hmm Bobben har ikke lagt til Grimstad ser jeg . Uansett så skal du oppleve at signalet forandrer seg ved den minste skifte på posisjonen på antennen . Hvilken antenne er dette siden du nevner 4 lnb`s . Er det en Raven eller en T55/T90 eller hva ? Endret 29. oktober 2007 av Konge Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2007 Det er en Faval 80cm. Som du sier så er ikke grimstad lagt til, men kan jeg da bruke f.eks arendal eller kristiansand? Du nevner også at signalet forandrer seg ved den minste skifte på posisjonen på antennen, men her er all signalstyrke det samme om jeg justerer på hodene eller parabolet. Men noe jeg også lurer på om at hvilket som helst hode kan kobles til hvilket som helst port på Diseqen? Lenke til kommentar
zlugger Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Har du en DB500C eller en DB500S? Ser at du nevnte at du har en DB500C som er beregnet for kabeltv, men kan jo være en skrivefeil fra din side også. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Greit oppsett er 1 grad på inngang A,5 grader på B,13 på c og 19 på D. Dette legger du inn i oppsettet på dreamboxen og. 1 grad hode på høyre siden når du står foran å ser på antenna. Lenke til kommentar
Konge Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 ehmm en multifeedantenne må eller bør stilles med senter rett i sør om mulig og dette er spesielt viktig om man ikke kan kompensere for forskjellen i elevasjon mellom de 4 satelittene . Om du ønsker å få lagt inn Grimstad på kalkulatoren så er det bare å finne Long + Lat og maile dem til Jens så kommer nok Grimstad med rimelig kjapt . Jeg anbefaler uansett å ikke koble til noen switch før man har funnet posisjonen . Om jeg ser på den multifeedløsningen som leveres så er denne justerbar og det gjør det ikke akkurat enkelt for å si det slik . Uansett så bør man prøve og feile om man ikke har tilgang til mere profesjonellt utstyr . Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) Takk for tilbakesvaret TAZ skal prøve oppsettet du har nevnt senere. Det er forresten en DB 500S jeg har og selgeren mener at det skal gå ann å finne signalen via PC-en når dreamboxen er koblet til trådløsruter, men har ikke lykkes med signalstyrkene så skal prøve videre etterhvert. En anna ting jeg også lurte på er om hodene skal kun være koblet til DBen en etter en for finne signal? Endret 30. oktober 2007 av Duqe Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) Sett opp 1 grad vest hodet først på inngang A,vent med di andre,bare monter di opp. Sett opp Dreamboxen med rett grad på rett ingang i menyen. Hvilket image er det på boxen? orginalt? Er det orginalt så må du først legge inn nytt image vist ikke hopp over dette. Legg inn nytt image.(registrer deg først som sist,det er her alt info om dreambox finnes.) http://digsat.net/wbb2/jgs_db.php?action=s...atid=6&sid= I dette image er camen(Emulatoren som leser kortet ditt) ferdig innstalert. For å legge inn ny image bruker du dette. http://digsat.net/wbb2/jgs_db.php?action=s...tid=61&sid= Etterpå legger du inn kanal lister. http://digsat.net/wbb2/jgs_db.php?action=s...tid=58&sid= Til å legge disse inn trenger du Dreambox edit. http://dreambox.happyllama.com/ Nå kan du begynne å stille inn hodet. Sett på NRK,sett i kortet og flytt rundt på antenne til du får bra singal (80-90) og bilde. Skru alt fast. Nå kan du koble til di andre hodene og skyve hodene sidevis til du får bra signal. Ta allid strømen av boxen når du kobler til/fra hodet o.l. Her finner du mange guider til DBen. http://dreambox.ingmar.dk/Eguide.asp Endret 30. oktober 2007 av taz Lenke til kommentar
Konge Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Unnskyld uttrykket og alt det der men "Nå kan du begynne å stille inn hodet. Sett på NRK,sett i kortet og flytt rundt på antenne til du får bra singal (80-90) og bilde. Skru alt fast." er pisspreik . På en multifeed må man forsikre seg om at alle de 4 hodene opererer med rett elevasjon mot satelitten og om bildet man finner på den eksterne linken er som jeg oppfatter den så er denne stangen individuell justerbar . Siden vi igjen unnskyld uttrykket opererer med en billig løsning her så har ikke denne antenne som f.eks en T55/T90 mulighet for justering av tilt som gjør at antennen kan justeres optimalt bør man stille antennen mest mulig rett sør . Om vi søker på nettet og finner at rett sør for Grimstad faktisk er 8.5886gr så skal antennen helst peke dit og da bør lnbholderen for 1west stilles inn på skinnen først i forhold til disse data. For den som kan regne litt så blir da posisjoneringen av lnbholderen 9.5886 ut ifra senter av stangen . Og gjør man det så kan man begynne snakke om at man skal plugge inn kabelen direkte i lnb for 1west for deretter å få bildet uten en gang å løse selve antennen så frem elevasjonen er satt korrekt . Finjustering er en selvfølge uansett . Kan man derimot justere tilt bak på antennens feste og da snakker jeg ikke elevasjon eller azimuth så er det ikke viktig eller så viktig med at antennen peker true south . Men igjen vil jeg si at man i enkelte situasjoner riktignok må vike for dette om man f.eks vil ta ned satelitter som antennen normalt ikke dekker da f.eks noen lnb vil falle utenfor antennen sin gode området . Og på en slik antenne vil man ikke oppnå maks om en lnb kommer for langt ut . Nå kjenner jeg ikke denne holderen men siden vi snakker 1west til 19,2 øst så vil det muligens være tilrådelig med en justering utenfor det optimale . Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) Merkelig at alle antennene jeg har stilt inn fungerer den dag i dag med supert signal. Så lenge enn får bra signal,feks. 92 på en Dreambox på 1 grad vest og oppmot det samme på på di andre så forstår jeg ikke helt problemet ditt om hvordan du stiller den inn. Tar som regel par min å finne signalet og juster det inn optimalt på første hode. Tar du med deg laptoppen ut så får du signalstyren opp på den. Endret 30. oktober 2007 av taz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå