Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Legene finner ikke diagnose?

BakerHansen

Anbefalte innlegg

For det første gjelder ikke dette meg, men en kompis av meg.

"Lars" har vært igjennom MR tester, samtale med leger og en huesjekk hvor det ble plasert en gjenstand bestående av masse ledninger på hodet hans.

Problemet til "Lars" er at i perioder så kommer det en rekke anfall , spesielt på natta.

De gangene jeg har vært med han, og det intreffer blir han helt sprø. Han må komme seg unna folk, biler og lyder og går rundt å holder seg for ørene.

Første gangen det skjedde, da jeg var tilstede var på t-banen på vei hjem.

Han sa at jeg skulle bli med ut av t-banen selv om vi ikke var fremme og at han måtte komme seg unna ting. Vi gikk bak et hus hvor det var stille og rolig.

Jeg spør han, "Har du vondt i ørene eller hue" ? Når han kommer til seg selv prøvde han å forklare alt.

Det som er spesielt med det er at han ikke har en konkret forklaring, bortsett fra at "alt blir helt feil".

Ingen fysiske smerter.

Det som er enda mer spesielt er at legene ikke finner en diagnose på hva dette er fornoe.

Han har ikke fått svar på MR testen som ble tatt tidlig i vår. Noe som tyder på at de ikke fant noe.

Eneste de har sagt, er at de lurer på om det er en form for migrene. Denne informasjonen fikk vi faktisk hos en psykolog på gaustad helt tilfeldig, siden vi var der for noe annet.

Tilstanden oppleves som ekstremt ubehagelig og skremmende.

Når det skjer på natta, starter det med at drømmene kommer i den "tilstanden" og at han våkner etter en stund og har fått anfallet igjen.

Er det noen som har opplevd, eller kjenner noen som har opplevd dette?

Takk om du gadd å lese :)

Endret av _Magnus_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Hva du beskriver, leses ut som Schizofrenia.

Spesielt med symptomene, "høre illusjonen, paranoide og en sans med "vrangforestilling", som du beskriver.

Hvis dette er et psykologisk problem, kan ikke nevrologene gjøre mye, spesielt ikke med MR.

Jeg anbefaler at du ber vennen din å oppsøke en psykolog, og ber om en sjekk av denne syndromen. Det finnes effektiv hjelp.

NB! Dette er ingen diagonose, bare min mening, basert på det du har skrevet.

vaio ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Hvis dette er et psykologisk problem, kan ikke nevrologene gjøre mye, spesielt ikke med MR.

Jeg anbefaler at du ber vennen din å oppsøke en psykolog, og ber om en sjekk av denne syndromen. Det finnes effektiv hjelp.

Enig, etter forklaringen din høres det mer ut som en psykisk lidelse enn en fysisk.

Lenke til kommentar

Tror du først burde kontakte fast lege og få en utredelse, råd og hjelp. Hvis det er mistanke om Schizofrenia - noe som det ikke behøver å være etter beskrivelse, får "Lars" sikkert hjelp gjennom helsevesnet gratis.

Schizofrenia er et veldig stort samleord for en rekke psykiske lidelser og ofte får mennesker et feil bilde av det... gjerne personlighets spaltning og skremmende ting vi har sett på film, så en tur til lege er bedre enn å henge seg fast i begrepet der tror jeg siden en sånn tilstand kan komme av en enkel ting som for lite søvn eller et avbrutt søvnmønster.

Edit: leste ikke godt nok igjennom tråden(og overskriften), og ser at lege har vært inne i bildet. Upps... litt trøtt selv her jeg sitter på nattevakt.. hehe

Endret av Cri
Lenke til kommentar

For meg hørtes dette ut som noe nevrologisk, noe feilkobling av nervesignaler i hjernen, men du sier at MR-bildene ikke viste noe som peker i den retningen. Det er ikke godt å si hva dette er. Snakk med en lege for å få henvisning til psykolog.

Kommer anfallene til vennen din ved spesielle anledninger, etter stress, f.eks?

Lenke til kommentar

Støtter meg også på at det høres ut som schizofreni.

Hjernen vår får hele tiden inn enorme mengder informasjon til underbevisstheten, men det meste av dette er ikke så viktig for oss. Derfor har hjernen utviklet filtere som filtrerer informasjonen sånn at bare det viktigste kommer til overflaten. Hos schizofrene kan disse filtrene bli ødelagt og all informasjonen som kommer fram blir for mye å håndtere.

Det kan jo passe med din beskrivelse om at han må komme seg unna steder hvor det skjer mye og holder seg for ørene.

Men det er jo ingen av oss som er leger (tror jeg) og vi kjenner jo ikke karen, så jeg hadde heller fått han til å gå til flere leger helt til en klarer å diagnosere han.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Guest_Kit_*

Hei Magnus.

Har han blitt sjekket for Meniere`s sykdom? Søk på google, så finner du ut mer om symptomer etc. Etter hva jeg synes å huske, ligner disse symptomene på det du beskriver kameraten din opplever. Håper dere finner ut av det. Lykke til!

Mvh. Kit

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...