Gå til innhold

"The Fountain" *Spoiler*

Footy

Anbefalte innlegg

Jeg og frøken satte oss ned med god mat, god steminig og hva vi trodde var en god film..

Var det det? Jeg vet ikke...

Må si rett ut, vi forstod ikke filmen. Noen som kan forklare litt i detalj? Som sagt, vi har jo sett filmen, så ikke vær redd for å spolere noe..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Må si rett ut, vi forstod ikke filmen. Noen som kan forklare litt i detalj? Som sagt, vi har jo sett filmen, så ikke vær redd for å spolere noe..

Se for deg om damen din var døende. Rett og slett se for deg hvem som helst som er viktig i livet ditt er døende. Det er en av mange symbolske aspekter filmen tar for seg. Men tviler på at filmen søker forståelse, men heller søker følelsesmessig reaksjon. Den lykkes hos meg i hvert fall.

Den overanalytiske filmsnobben liker vistnok ikke filmen. Så det er vel ikke rart at den falt i smak hos meg for jeg har ingen fasit på hva som er god film, like lite som jeg har en fasit på hva ekte kjærlighet eller den perfekte damen er. Om man ikke blir bergtatt av denne filmen så ender den vel heller opp som en dårlig opplevelse. Enten eller, vil jeg si. Den får to tommeltotter og en storetå opp fra meg i hvert fall.

Lenke til kommentar

Den forklaringen som jeg og mange andre har landet på går omtrent sånn:

Damen er døende og skriver en bok for å klare å akseptere døden. Alt som foregår i fortiden i Sør-Amerika med conquistadors er en del av boken, og har ikke skjedd. Samtidig jobber Tommy med å kurere henne, men klarer ikke å se at han burde gjøre som henne og konfrontere døden framfor å prøve å kjempe imot det uungåelige. Hun ber ham fullføre boken, og alt som skjer i outer space er det siste kapitlet i boken til Izzy. Hennes høyre hjernehalvdel-orienterte tankegang bruker stjernen som en metafor, mens Tommys venstre-tankegang tar det bokstavelig og i hans avslutning tar han henne med til den faktiske stjernen.

Ikke en fasit og langt ifra 100%, men jeg liker denne forklaringen.

Lenke til kommentar

Støtter opp om Steffy's forklaring. Var ihvertfall slik jeg tolket den. The Fountain er virkelig en liten filmperle, men er vel likevel en klassisk "hat-elsk" film. Jackman hopper sakte men sikkert oppover lista over mine favorittskuespillere (etter innsatsen her, i X-men og The Prestige), mens Weisz har noe unikt over seg.

Anyhow, skuffende at Aronofsky ikke har noe spennende på plakaten fremover. Kun streite filmer virker det som.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...