Gå til innhold

dSLR til foto av modeller/klær

Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter å ta bilder slik den jeg har linket til under. Vil Canon EOS 400D kit være godt nok til det?

1193405959557843cb083uz7.th.jpg

Klikk på bildet for å forstørre

Ja, dette bildet kan du fint ta også med et kompaktkamera. Det viktigste er teknikken. For å få det like bra som dette og andre profesjonelle arbeid kommer du til å legge ned veldig veldig mye arbeid og bruke lang tid på å bli så flink og trygg på teknikken din. Vet ikke hvor mye erfaring du har fra før med å fotografere og lyssetting. Studiofotografering med kunstig lyssetting åpner en helt ny verden innen for fotografering og er svært krevende i starten.

Hadde jeg vært deg ville jeg ikke brydd meg så mye om hvilket objektiv som er skarpest på f/8. Du skal bruke de til en oppløsning der bildene vil være maks 700 piksler i den lengste siden, og da er ikke skarphet så vitalt som det er hvis du lager store kopier på over en meter i fysisk størrelse. Enkelte bryr seg alt for mye om utstyr, og det er en veldig dyr fascinasjon som ikke vil tjene virksomheten din så godt. Det viktigste er som sagt at du lærer deg teknikken.

Det ser bra ut det settet du har bestilt, du får alt det du trenger. Sider du bør lese: http://strobist.blogspot.com/ (les lightning 101), http://www.studiolighting.net og http://www.photoflexlightingschool.com/ Førstnevnte, strobist, har jeg lært uendelig mye av, og sistnevnte har er også god.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når det gjelder forskjellen mellom EF 85mm f/1.8 USM og EF 50mm f/1.4 USM, er de to like skarpe? Den eneste forskjellen er at med 85mm kan jeg gå nærmere? I så fall er det jo verdt de 400 kr ekstra, dersom det ikke er ulemper med 85mm f/1.8 iforhold til 50mm f/1.4

Hvis du skal ta helfigur bilder med 85mm, må du stå veldig langt unna. Det krever både et veldig stort rom, og det gjør det vanskelig for fotografen å kommunisere godt med fotografen. Jeg ser ikke noe grunn til å bruke noe mer enn 50mm til helfigur og Torso, til helfigur er det mer aktuelt å gå ned til 35mm enn å øke til 85mm i hvertfall. Jeg har selv prøvd å ta helfigur med 85mm og det fungerer veldig dårlig.

Lenke til kommentar
Skjønner, vi kommer garantert til å bruke modell(er). Får se hva jeg gjør, EOS 40D er den jeg akkurat nå tenker å gå for, men jeg må nesten gå se på begge.

Foreslår at du øver deg litt på fullstørrelse dukker slik at du ikke kaster bort modellens tid på eksperimentering med det tekniske. Det kan være fint å plundre i fred og ro istedet for å svette og banne mens modellen blir stadig mer utålmodig..

Og om du har nok lys og et stativ, så trenger du strengt tatt ikke disse 50mm f/1.4-objektivene (selv om de er fine å ha!). Tror en noenlunde skarp normalzoom vil gjøre en akseptabel jobb. Du skal vel ikke skrive ut kjempeplakater?

Lenke til kommentar

Jeg gikk til innkjøp av en 40 D med 50 mm 1.4 objektiv, og jeg er veldig fornøyd. Studioset fra Sverige kommer innen denne uken, eller senest begynnelsen av neste. Jeg kommer til å eksperimentere litt selv først, men modellen er en god venninne, så det skal nok gå an å eksperimentere litt med henne også, hehe.

Takk for gode tips.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Jeg gikk til innkjøp av en 40 D med 50 mm 1.4 objektiv, og jeg er veldig fornøyd. Studioset fra Sverige kommer innen denne uken, eller senest begynnelsen av neste. Jeg kommer til å eksperimentere litt selv først, men modellen er en god venninne, så det skal nok gå an å eksperimentere litt med henne også, hehe.

Takk for gode tips.

Hei Borastar

Jeg lurer veldig på hvordan bildene ble? Er i samme sittuasjon, ønsker å ta bilder av klær med modell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...