Borastar Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 (endret) Jeg har startet en liten nettbutikk som selger klær, men til nå har vi kun benyttet et vanlig kompaktkamera - noe som ikke gir et så bra resultat. Vi har tenkt til å bruke litt penger på et digitalt speilreflekskamera. Jeg er ingen super fotograf, men jeg lurer rett og slett på hvilket kamerahus og linse dere anbefaler til slikt bruk? Det vil være både foto av modeller med klær, og kun klær. Med hvit bakgrunn(finnes det forresten slike fotolerret eller lignende man kan få kjøpt over nettet?). Jeg har sett litt på Canon EOS 400 D med det kitet som følger med(18-50?), vil det være godt nok med tanke på hva det skal brukes til? Jeg har mulighet til å strekke meg litt lenger sånn økonomisk(blir vel maksimum 15000 for hus og linse, men helst ikke så dyrt). Endret 28. oktober 2007 av Borastar Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 EOS 400d burde fungere ypperlig til dette. kanskje du vil investere i en ny linse, men du kan jo prøve kitlinsa til å begynne med. når det gjelder studioutstyr fås det kjøpt her: http://www.kaffebrus.com/ lerret og kanskje en blitz/lampe kan øke kvaliteten betraktelig Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 For å ta slike bilder med hvit bakgrunn trenger du nok i alle fall følgende: - Enkel hvit bakgrunn (stort laken el. fungerer greit, helst uten mønster) - Blits/studiolamper til å belyse bakgrunnen, 2 burde holde, men kommer ann på hvor stor bakgrunnen er - minst 1 blits/lampe, til belysning av modellen, helst med en softbox - kamera og et greit objektiv (til rent webbruk fungerer sikkert kit objektivene bra nok) Som Hentrik2k nevner kan du kikke på kaffebrus, de har et greit utvalg av rimelige studio løsninger og startpakker. Modellen må stå litt foran bakgrunnen slik at h*n ikke blir opplyst av "bakgrunnsblitsene", samme metode kan sikkert benyttes for klær uten modell også ved å ha dem på dukker eller henge de opp ved hjelp av noe, da vil blitsen du har foran belyse motivet, mens bakgrunnsblitsene vil sørge for å brenne ut bakgrunnen slik at den blir helt hvit. Lenke til kommentar
Borastar Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2007 (endret) Takk for tips. Jeg har nå kjøpt Studioset 2 x 110Ws(vanlig, ikke lite) og hvit bakgrunn fra Kaffebrus. Det kom på ca. 3800 norske kroner, etter å ha omregnet fra svenske og satt på frakt og norsk moms. Jeg tror jeg går for EOS 400 D med kit, så får jeg heller oppgradere ved behov senere. EDIT: Jeg leste at Canon EOS 40 D(40 ja) har mulighet til å koble til laptop/PC og styre kameraet derifra. Med et medfølgende software fra Canon, så kan du justere bildene i programmet, og ta bilde når du er fornøyd. Bildet blir da akkurat slik som du fikset i programmet, dersom dere skjønner. Siterer Fotografi.no: "Ved studio-fotografering gir fjernstyrt direktevisning anledning til å komponere bildet, justere innstillinger og trykke på avløseren via PC, med medfølgende EOS-programvare." - Er det en slik mulighet på EOS 400 D? Endret 28. oktober 2007 av Borastar Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 (endret) Takk for tips. Jeg har nå kjøpt Studioset 2 x 110Ws(vanlig, ikke lite) og hvit bakgrunn fra Kaffebrus. Det kom på ca. 3800 norske kroner, etter å ha omregnet fra svenske og satt på frakt og norsk moms. Jeg tror jeg går for EOS 400 D med kit, så får jeg heller oppgradere ved behov senere. EDIT: Jeg leste at Canon EOS 40 D(40 ja) har mulighet til å koble til laptop/PC og styre kameraet derifra. Med et medfølgende software fra Canon, så kan du justere bildene i programmet, og ta bilde når du er fornøyd. Bildet blir da akkurat slik som du fikset i programmet, dersom dere skjønner. Siterer Fotografi.no: "Ved studio-fotografering gir fjernstyrt direktevisning anledning til å komponere bildet, justere innstillinger og trykke på avløseren via PC, med medfølgende EOS-programvare." - Er det en slik mulighet på EOS 400 D? Såvidt jeg har forstått det, så skal det være mulig. Det er ihvertfall muilg å styre kameraet fra PC-en. Edit: Jeg ville anbefalt et bedre objektiv en kit'en. Tom Endret 28. oktober 2007 av tomsi42 Lenke til kommentar
Borastar Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2007 Jeg er ute etter å ta bilder slik den jeg har linket til under. Vil Canon EOS 400D kit være godt nok til det? Klikk på bildet for å forstørre Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Tror ikke det. Kit objektivet er ikke veldig skarpt; og i tillegg er maks brennvidde 55mm. 55mm er OK til helfigur, men skal du da detaljbilder så burde du opp i lengre brennvidder. Canon's 24-105mm f/4 er et ypperlig objektiv, men er nok i dyreste laget. Sigma 50-150mm f/2.8 er også et velegnet objektiv og mer fornuftig priset. Tom Lenke til kommentar
Borastar Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2007 Hva med Canon EF 50mm f/1.4 USM? Er den mye dårlige enn de du nevner? Ønsker å gå nærme for se detaljer på klærene, i tillegg til full body-shot også. Resultatet på bildet ønsker jeg å være ganske lik den jeg postet i det forrige innlegget. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Hva med Canon EF 50mm f/1.4 USM? Er den mye dårlige enn de du nevner? Ønsker å gå nærme for se detaljer på klærene, i tillegg til full body-shot også. Resultatet på bildet ønsker jeg å være ganske lik den jeg postet i det forrige innlegget. 50mm f/1.4 er bra - mye bedre enn kit-zommen, og billigere enn alternativene. Du kan eventuelt spe på med en 85mm f/1.8 for de tilfellene 50mm'eren blir for snau. Tom Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 50 mm vil sikkert være en grei brennvidde for hel- og halvfigur. Nære portretter er det mindre egnet til, men det trenger du vel ikke? Når det gjelder bildet du linket til er mye av hemmeligheten lyssetting. Her er jeg ingen ekspert, men det står skrevet mye om det på nettet. Prinsippet bør være 2 stk blitzer med store paraplyer mot bakgrunnen for en jevnest mulig belysning. 1 eller 2 blitzer med en stor softboks på modellen, helst i kombinasjon med en reflektor. Hva du eksakt trenger kan sikkert andre svare mye bedre på. Litt ned på denne siden er det en grei tegning på et oppsett hvor det også kommer frem at strølys blir skjermet. Jeg har selv planer om å sette opp et studio som dette. Lenke til kommentar
Borastar Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2007 Takk for tipset angående lyssetting. Jeg har kjøpt 110W studioset fra Kaffebrus, her er link: 110W Studioset. Jeg får eksperimentere med det, eventuelt gå til innkjøp av mer utstyr. Når det gjelder forskjellen mellom EF 85mm f/1.8 USM og EF 50mm f/1.4 USM, er de to like skarpe? Den eneste forskjellen er at med 85mm kan jeg gå nærmere? I så fall er det jo verdt de 400 kr ekstra, dersom det ikke er ulemper med 85mm f/1.8 iforhold til 50mm f/1.4 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Takk for tipset angående lyssetting. Jeg har kjøpt 110W studioset fra Kaffebrus, her er link: 110W Studioset. Jeg får eksperimentere med det, eventuelt gå til innkjøp av mer utstyr. Når det gjelder forskjellen mellom EF 85mm f/1.8 USM og EF 50mm f/1.4 USM, er de to like skarpe? Den eneste forskjellen er at med 85mm kan jeg gå nærmere? I så fall er det jo verdt de 400 kr ekstra, dersom det ikke er ulemper med 85mm f/1.8 iforhold til 50mm f/1.4 Begge er skarpe, men ettersom de har forskjellig brennvidde, så gir de litt forskjell i perspektiv. Skal du ta bilde av et hode, så vil en 85mm gi et behageligere bilde enn en 50mm (f.eks. nese og ører blir mindre fremtredende). Det er nok en fordel å ha begge; men du bør begynne med 50mm. Tom Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Så sant hovedmotivet vil være klær antar jeg det blir mye helfigur. Til det bruket er 50 mm et bra valg. Jeg kjenner Canon for lite til å si hvilke objektiver som er bra, men en 50/1,8 dersom den er bra, burde dekket behovet bra i begynnelsen. Lenke til kommentar
Borastar Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2007 Da går jeg trolig for Canon EOS 400 D og Canon EF 50mm f/1.4. Er det verdt å investere pengene i 40 D istedenfor 400 D? EOS 40D er jo en del dyrere, men når man tenker langsiktig. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Da går jeg trolig for Canon EOS 400 D og Canon EF 50mm f/1.4. Er det verdt å investere pengene i 40 D istedenfor 400 D? EOS 40D er jo en del dyrere, men når man tenker langsiktig. Du kan vurdere en 30D. Det huset koster ikke så mye mer enn 400D huset, og er en del mer robust. 40D er et nydelig hus, men ganske dyrt. Tom Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 I studio med trange blendere, vil det da være verdt å investere i en 50mm f1,4 ? Er denne så mye bedre enn f1,8 når de blendes ned til f8 ca? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 I studio med trange blendere, vil det da være verdt å investere i en 50mm f1,4 ? Er denne så mye bedre enn f1,8 når de blendes ned til f8 ca? 1.4 utgaven skal være litt skarpere på f/8 også. Den store forskjellen er byggekvalitet. Tom Lenke til kommentar
Borastar Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2007 tomsi42: Du nevnte at det var mulig å styre Canon EOS 400D gjennom PC-en, men når den ikke bruker skjermen som søker, hvordan er det da mulig? Jeg vet det er mulig med 40D, men er litt usikker på 400D, da jeg ikke har lest om det noen steder. Er du sikker på at dette er mulig? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 tomsi42: Du nevnte at det var mulig å styre Canon EOS 400D gjennom PC-en, men når den ikke bruker skjermen som søker, hvordan er det da mulig? Jeg vet det er mulig med 40D, men er litt usikker på 400D, da jeg ikke har lest om det noen steder. Er du sikker på at dette er mulig? PC gir beskjed til kamera om å ta bilde, så blir bildet overført til PC-en. Så det blir ikke så direkte som en 40D. Hvis det er en funksjon som du ser at du trenger, så lønner det seg å legge i de ekstra kronene som en 40D koster. Dette avhenger vel om dere bruker levende modeller eller utstillingsdokker. Tom Lenke til kommentar
Borastar Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2007 Skjønner, vi kommer garantert til å bruke modell(er). Får se hva jeg gjør, EOS 40D er den jeg akkurat nå tenker å gå for, men jeg må nesten gå se på begge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå