Bjaro Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Jeg har nylig gått til innkjøp av en E-510 etter å ha brukt kompaktkamera i flere år. Den siste var en Canon S3IS. På E-510 har jeg problemer med at mange bilder med lys himmel blir undereksponerte på landskapsdelen. Lysmåleren er innstilt på ESP, dvs at det måler på 49 punkter. Det burde jo gi en gjennomsnittsmåling som stemmer på hele bildet? Det hjelper å rette fokuspunktet på landskapet og fokusere der og så komponere bidet. Men skal dette være nødvendig med ESP-måling? Har ikke hatt dette problemet på komaktkamera. Noen tips eller kommentarer? Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 samme kva lysmåling du bruker må du jo skjønne at eksponeringa ikkje kan bli korrekt både på eit lyst objekt og eit mørkt objekt i samme bilde. som han over meg antyder er ei av løsningane å bruke RAW, da kan du ''redde'' bildet i etterkant ved å stille bakken lysare, eller himmelen mørkare. Ei anna løsning igjen kan vere å ta fleire bilder (2 eller meir) der du eksponerer bakken rett på det eine bildet og himmelen på det andre, da kan du lime saman dei korrekt eksponerte delane og få eit bilde der både himmelen og bakken er grei. Lenke til kommentar
Bjaro Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2007 Joda, raw skal jeg prøve ut. Også teknikken med flere bilder og HDR i Photoshop skal jeg prøve. Er bare litt overrasket hvor "følsomt" kameraet er i slike situasjoner hvor jeg ikke har hatt "problemet" med kompaktkameraer. Men dette er kanskje noe som ligger til digitale speilrefleks? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Joda, raw skal jeg prøve ut.Også teknikken med flere bilder og HDR i Photoshop skal jeg prøve. Er bare litt overrasket hvor "følsomt" kameraet er i slike situasjoner hvor jeg ikke har hatt "problemet" med kompaktkameraer. Men dette er kanskje noe som ligger til digitale speilrefleks? Dette er et problem som film også har. Men negativ-filmer har en noe høyere toleranse for over/under-eksponering, samt at ting blir "fikset" av automatikken hos foto-labben. Vil også tro at kompaktene fikser litt for deg de også Tom Lenke til kommentar
joostein Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Det at du ikke får perfekt eksponering på et mørkt og et lyst område hvor kontrasten er for stor er et vanlig problem som du ikke kommer bort fra på noen kameraer, selv om det dynamiske omfanget gjerne er litt større på film (i alle fall i høylysområder). ESP derimot er, etter det jeg har skjønt, lysmålingssystemet til Olympus og her kan det være variasjon mellom produsentene - forskjellige lysmålingssystem kan gjøre forskjellige prioriteringer i en eksponering. For meg virker det som om ESP gjerne undereksponerer litt for å hindre at en brenner ut høylys (noe som er vanlig for en del kameraer) og dette vil da føre til at forgrunnen/bakken blir undereksponert, mens litt mer detaljer beholdes i himmelen. Jeg vil tro at de fleste kameraer i situasjoner hvor det er f.eks 50% himmel og 50% bakke/skygge vil undereksponere det mørke partiet en anelse. Løsningen kan, som flere har nevnt være å sette sammen flere eksponeringer eller å skyte i RAW for å "hente deg inn" etterpå. Men du kan også ved hjelp av en liten overeksponering sørge for at hovedmotivet ditt blir korrekt eksponert. Overeksponere kan du enten gjøre i manuelt program ved å velge en større blender en det som er anbefalt eller en lengre lukkertid. I de andre programmodusene har du en egen knapp for eksponeringskontroll (usikker på hvor den ligger på Oly kameraer) Den er i alle fall ofte merket med "EV+/-". Grunnen til at du ikke opplevde dette med kompaktkameraet ditt vil jeg tro er at det bruker en annen form for lysmåling. Et speilrefleks vik kanskje i større grad undereksponere også da det er lettere å "redde" ett undereksponert område enn et overeksponert. Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Gratulerer med et flott kamera da. Jeg har selv Olympus E-500 og er faktisk meget fornøyd med hvordan den så ofte treffer spot on med både eksponering og hvitbalanse. Regner med at E-510 ikke er noe dårligere her. En løsning er som sagt å bruke raw og behandle litt i photoshop etterpå, en annen løsning er et 50% ND filter, som du stiller inn til å gjøre himmelen mørkere, slik at du får en gjevnere overgang mellom himmel og landskap. Dette filteret er sett på som et "must" av mange landskapsfotografer. Husk at himmelen ofte er MEGET lys i forhold til bakken. Spesielt en høst-ettermiddag vil himmelen ofte være lys-blå, mens landskapet har mange skygger pga. lav sol. Uansett; lykke til. Post noen bilder når du får roen på det da! Lenke til kommentar
Clupus Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Hei! Høyres ut som at du har ESP instillt på "ESP+AF"? Isåfall kan du prøva å endra til kun "ESP" og sjå om det gjer noko for deg. (ESP+AF tar utgangspunkt i AF-ramma, ESP tar utgangspunkt i heile bildet) Innstillinga er på "kamerameny2" -> "metering" -> "ESP" ("Menu", pil ned, pil høgre, pil høgre, pil høgre) Lenke til kommentar
goffen Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Det er noen andre innstillinger som virker inn på utbrente høylys i tillegg. Som noen nevnte kan du bruke RAW da finner du stort sett mer informasjon i høylys, og det er enklere å etterjustere eksponeringen. På JPG kan det lønne seg å forske litt på kontrast og "livlig" = vivid innstillingene. Skal se om jeg finner igjen noen linker ang dette. Goffen Lenke til kommentar
Bjaro Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 Høyres ut som at du har ESP instillt på "ESP+AF"? Du har rett i det, det står på "ESP+AF". Det er dessverre for mørkt nå til å prøve og jeg reiser bort et par dager, så jeg får ikke prøvd før på fredag. Er veldig spent Takk for tipset! Skal se om jeg finner igjen noen linker ang dette.Goffen Høres interessant ut! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå