Gå til innhold

Ta bilder i bevegelse

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et nokon d40x har satt den på funskjon a på hjulet, Jeg driver og tar bilder av dattera mi, jeg bruker ikke blitsen fordi jeg vil ha det naturlige lyset som er inne i hunset på kveldstid. Problemet er at jeg har satt kamera på stativ men så lenge hun ikke sitter i ro så blir bildet av henne veldig uskarpt, noen som har noen bra forslag på innstilling jeg kan gjøre slik at jeg får et krystal klart bilde selv om hun er i bevegelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, jeg har et nokon d40x har satt den på funskjon a på hjulet, Jeg driver og tar bilder av dattera mi, jeg bruker ikke blitsen fordi jeg vil ha det naturlige lyset som er inne i hunset på kveldstid. Problemet er at jeg har satt kamera på stativ men så lenge hun ikke sitter i ro så blir bildet av henne veldig uskarpt, noen som har noen bra forslag på innstilling jeg kan gjøre slik at jeg får et krystal klart bilde selv om hun er i bevegelse.

Prøv å sette kamera i ''sport''-modus, er litt usikker om blitsen da vil poppe opp men du kan jo prøve.

Ellers vil eg anbefale deg å komme deg ut i dei halv/heil manuelle modusane, A, S, P, og aller helst M. da kan du velge mellom så mykje meir.

Nå veit jo ikkje eg kor belyst stua di er, men om du prøver å holde lukkertiden på 1/60 eller kortere så kan du skjå kva andre verdiar du må stille på (blender og følsomheit [iso]) for å få ei akseptabel eksponering.

Viss ikkje noko av dette fungerer må det meir lys til, Enten ved hjelp av å sette seg nærmere vindauget om dagen, eller ved å ty til blits, om du velger sistnevnte vil eg anbefale deg å kjøpe en blits du kan vende opp mot taket, da vil lyset bli mykje bedre og lyset blir ikkje så ''flatt''

Det du også kan gjere er å kjøpe eit meir lyssterkt objektiv, Sigmas 30mm med blender 1.4 er super til innebruk på kveldstid, og du får også autofokus fordi det har HSM (High Speed Motor)

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Du kan jo få tak i f.eks sb400, retter du den opp mot taket får du mere lys, uten at det blir like hardt som lys ifra en blits som står rett på.

Ellers har du jo Nikon's 50/1.8, fint objektiv til innendørsbruk :)

Edit: det funker på d40x, men uten AF :/ går fint alikevel da.

Endret av jzono1
Lenke til kommentar
Du kan jo få tak i f.eks sb400, retter du den opp mot taket får du mere lys, uten at det blir like hardt som lys ifra en blits som står rett på.

Sikker på at du kan vippe 400'n?

Lenke til kommentar

Jada. 400'nkan vippes opp og ned. Men ikke vris til siden. Kjekk liten sak som jeg misunner dere Nikonister.

Tom

Lenke til kommentar

Jada. 400'nkan vippes opp og ned. Men ikke vris til siden. Kjekk liten sak som jeg misunner dere Nikonister.

Tom

Ok.... er fornøgd med 600 og 800 jeg :)

Lenke til kommentar
Prøv ut M og velg så lang lukker og så høy blender (lavt tall) som mulig + den iso som trengs.

Eh... Han syns det blir uskarpt, så vil du ha lang lukkertid ?

Så lang som mulig :)

Man vil ikke ha lang lukkertid når man vil ha skarpe bilder av ting i bevegelse...

Lenke til kommentar

A er riktig instilling. Still blenderen til så stor som mulig (lavt f-tall). Still så opp ISO'en til så høyt som nødvendig for å få lukkertid på 1/20 sek eller så. Om det fortsatt blir uskarpt så beveger hun seg for mye, prøv derfor å oppnå en kortere lukkertid ved å skru opp ISO'en ytterligere (f.eks 1/50sek).

Om du ikke oppnår disse lukkertidene selv med høy ISO, så er det for mørkt for objektivet. Du må enten skaffe et lyssterkt objektiv eller en ekstern blitz (eller bare plage henne med en 100-kr-arbeidslampe fra clas ohlsson)

Lenke til kommentar
Prøv ut M og velg så lang lukker og så høy blender (lavt tall) som mulig + den iso som trengs.

Man vil ikke ha lang lukkertid når man vil ha skarpe bilder av ting i bevegelse...

Jo, så lang som mulig. Altså så lang at du fortsatt får skarpe bilder, men ikke lengere.

Lenke til kommentar

Jo, så lang som mulig. Altså så lang at du fortsatt får skarpe bilder, men ikke lengere.

Da har jeg misforstått, med så lang som mulig regnte jeg med at du mente så lang som er mulig å sette det på på kameraet.

Uansett, med mindre du har en lyssterk linse vil jeg anbefale blits til innebilder i bevegelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...