Gå til innhold

Debian og programoppdateringer

Scix

Anbefalte innlegg

Hei!

Hvordan er oppdateringshåndtereren i Debian, når det kommer til oppdateringer av programmer som er installert?

Ubuntu gir jo bare oppdateringer som omhandler sikkerhet. Gjelder dette i Debian også?

Det jeg lurer på er vel egentlig hvor grundig oppdateringshåndtereren til Debian er...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sudo apt-get update eller sudo apt-get upgrade - er det ikke det som gjøres i Debian distroer? Du kan sikkert last ned update-notifier og samkjøre den mot repoene du har i sources.list

Ikke 100% sikker, kjører ikke Debian, men verdt et forsøk.

Lenke til kommentar

Hverken Ubuntu eller Debian er rolling release-distroer, dvs at det stort sett bare foretas oppdateringer som fikser sikkerhetshull og alvorlige bugs. Nye versjoner av programmer blir først lagt til ved neste distrorelease. Her er nok Ubuntu mer oppdatert enn Debian, siden Debian gjerne bruker litt mer tid på stabilisering, og drøyer lengre mellom hver release.

Vil du ha noe som er mer oppdatert, ville jeg tatt en titt på Arch Linux eller en annen rolling release-distro.

Lenke til kommentar

Arch bruker vel KDE om du vil, eller Gnome om du vil. De fleste distroer har installasjonsmuligheter for både Gnome og KDE. Foresight Linux er godt oppdatert og kjører bestandig det siste fra Gnome og er rolling-release. Kan sjekkes ut om du vil ha Gnome, og helst nyeste Gnome.

Lenke til kommentar

Arch bruker det du vil det skal bruke. Det vil si at den ikke har noe skrivebordsmiljø ved oppstart. Alt må installeres, noe som er ganske greit ved hjelp av pacman. pacman -S gnome gnome-extra installerer gnome med alt en trenger til gnome, installasjonen. Velger du arch får du en veldig rask distro med oppdateringer av programmer nesten hver dag, selvsagt avhengig av programmene du bruker. Forbered deg derimot på litt redigering av config-filer før du får ett skikkelig skrivebord, men en lærer veldig mye av det. Arch kommer nesten uten programvare, da dette må installeres selv. Men da du har fått den opp har du:

1) lært veldig mye om Linux

2) En kjapp distro

3) En distro som hele tiden er oppdatert med nyeste stabile programvare.

Lenke til kommentar

Kjører Arch på laptop selv, og må si det var litt knoting, men det gikk greit. Største problemene jeg hadde var å få SpeedStep og andre powersaving/laptop-spesifikke ting til å fungere tilfredsstillende. Det var ikke så vrient som det så ut til, mest pga. utdatert info på arch-wikien.

Anbefaler deg å gjøre et forsøk, og bruke wikien og forumet om du står fast. Jeg installerte vel Arch litt før sommeren, og etter de første timene med knoting har jeg ikke rørt noe i configen, med unntak av én pakke som ødela VLC som jeg måtte fikse (det ble dog fiksa av en oppdatering noen timer senere). It just works™.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...