Prodip Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Min 1991 BMW 3,16 blir helt glo varm hvis den står for lenge på tomgang. Det er nokk kjøleveske og olje på den. Oljen har en fin svart farge, men er usikker på nårtid den sist hadde oljeskift. Den kan stå en liten stund på tomgang uten problemer , 5-10 min. Etter det så begynner temperatur måleren og stige og stige helt til den blir glo rød. Hva er problemet og hvordan kan jeg få fikset det? Under kjøring holder den normal temperatur hele tiden. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 kan det være radiatoren som ikke får nokk kjøling når bilen står stille?, sjekka vifta? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Termotidsbryter eller viskose koblinga på radiatorvifta har nok tatt kvelden. Er det elektrisk vifte på radiatoren eller sitter det en vifte på vannpumpe hjulet? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 En bil på tomgang, får ikke så mye luft til å kjøle av radiator, så at den går opp mot rødt felt er ikke helt unormalt. Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 På min forrige bil slo viften foran seg på hvis bilen gikk på tomgang Har ikke alle biler sånn? Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Ha vært utsatt for dette på mercedes! Hvis det ikke er elektrisk vifte på den finns det en midlertidig løsning! Finn en trefils og trykk den inn bak vifta slik at den begynner å snurre. Er det noen som kan forklare dette bedre? Lenke til kommentar
alexander86 Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 er nok vann pumpa som begynner å gå skjek vifte reima om slark i denne:) (er reimen som går vannpumpe ->dynamo->reimhjulet på veiva Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Har bilen mekanisk kjølevifte er det nesten helst sikkert viskosekoblinga som ikke virker lengre. Har den elektrisk vifte er det trolig dårlig kontakt, defekt vifte eller defekt termobryter. Mekker'n: Her blander du kortene litt. Termotidsbryteren er bryteren som styrer egen kaldstartdyse. TermoTID, som i tiden kaldstartsdysa går under kjøring av startmotor. Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Oljen har en fin svart farge, men er usikker på nårtid den sist hadde oljeskift. Olja skal ikke være svart, men ha en gyllen brunfarge, med mindre du har diesel da, det blir noe anna. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 En olje skal bli svart, ellers gjør den ikke jobben skikkelig. Den skal ta med seg sot og andre partikler. Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Ville uansett ha bytta olja når man ikke veit sist den blei bytta Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Har bilen mekanisk kjølevifte er det nesten helst sikkert viskosekoblinga som ikke virker lengre. Har den elektrisk vifte er det trolig dårlig kontakt, defekt vifte eller defekt termobryter. Mekker'n: Her blander du kortene litt. Termotidsbryteren er bryteren som styrer egen kaldstartdyse. TermoTID, som i tiden kaldstartsdysa går under kjøring av startmotor. Alltid kalt det termotidsbryter og blitt lært opp til og bruke det ordet. Vifta vil jo gå en viss tid avhengig av temperaturen. Det er ikke noen bestemt tid bryteren er satt til og være åpen så jeg skjønner denne "TID" en din. jeg sier bare blæh... De fleste nyere insp. systemer styrer kaldstartdysa/funksjon utifra temp. føleren til motoren. Styringen av kjøleviftene sitter også i styreenheten har jeg sett på et par nyere biler. Surt og måtte punge ut ny styreenhet for og få en stabil temp på tomgang. Hvis vannpumpa har ryki vil tempen være fin på tomgang og øke når du får belastning på motoren. Skovlehjulet har da løsna inni pumpa. Typisk BMW, men det er ikke tilfelle på din bil. Alt ligger på om du har mekanisk eller elektrisk vifte utifra hvilken del du må bytte. De fleste bmw`er har jo mekanisk vifte, men du har så liten motor at jeg er usikker på om den rekker fram til radiatoren:!: Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Fatterns bil hadde en defekt bryter. Vi merket ikke noe til det før vi kjørte i en langsom kø. Uten fartsvind er det meningen at viftene skal starte. Det gjorde de IKKE. Garantisak på en bruktbil vi hadde hatt i 3 mnd. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Jeg har 316 94 modell, altså E36. På den er det Mekanisk vifte. Men ettersom vi har en rekke auksjoner på Bertel O steen fortiden. Dette går ut på å bytte en rekke kjølevifter på 307, 306 blant annet. Dette fordi fabrikken mener det kan oppstå feil med disse. Så har vi haugevis med vifter liggende- elektriske. Så jeg vurderer å nappe av den mekaniske vifta- montere elektriske med bryter inne i bilen. Er det noen bakdeler med dette? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) Gjelder den vifte aksjonen på alle 307?, har en diesel utgave. Byttes hele vifta? Endret 30. oktober 2007 av sesteen Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) Gjelder den vifte aksjonen på alle 307?, har en diesel utgave. Byttes hele vifta? Nei ikke alle. Er fra det serie nr til det andre. Er ikke helt sikker på tallene- så skriver ingenting. Er i forbindelse med aksjon på ABS/ESP enheten. Da det er oppdaget en feil med dette- som gjør at bremsene plutselig kan slutte å virke-derfor er den aksjonen på abs/esp der. Blant annet byttes ledningsnettet fra sikringsboksen i motorommet og ned til ABS/ESP enhet, nye bolter på enheten, hette over ABS/ESP blokka. En god del mere også. Edit: Ja kjøleviften byttes vis den først skal byttes. 4 x 10mm så er den løs- bare å nappe av kontakta. Endret 30. oktober 2007 av -Shark- Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Ok, da vet jeg det. Synes det har vært noen aksjoner de 3 årene. Men greit nok at de finner feilen før det skjer noe. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Ok, da vet jeg det. Synes det har vært noen aksjoner de 3 årene. Men greit nok at de finner feilen før det skjer noe. Ja- er endel biler inne til aksjon. Har gjennomsnittelig ca 2 hver dag. Det vil da si ABS/ESP og noen med kjølevifte. Er satt av 1.70 timer på det. Og jeg bruker ca 1.3 nå. Lenke til kommentar
Prodip Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2007 Takk for alle Svar Som sagt tidligere så tror jeg neppe det er normalt at bilen blir så varm etter noen minutter. Temperatur måleren kan stå på halv ganske lenge, (Halv = normal). Men når den først begynner å stige mot rødt, så tar det bare ett par sekunder så er den helt rød. Motoren begynner å bråke og tilslutt slår jeg bare den av i redsel om at kan skje noe mer. Det er ett eller annet som trekker strøm av batteriet når den står om kvelden, hva kan det være? Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Takk for alle Svar Som sagt tidligere så tror jeg neppe det er normalt at bilen blir så varm etter noen minutter. Temperatur måleren kan stå på halv ganske lenge, (Halv = normal). Men når den først begynner å stige mot rødt, så tar det bare ett par sekunder så er den helt rød. Motoren begynner å bråke og tilslutt slår jeg bare den av i redsel om at kan skje noe mer. Det er ett eller annet som trekker strøm av batteriet når den står om kvelden, hva kan det være? Det er normalt, problemet er at vifta ikke slår seg på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå