Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen krasjet og nekter å POST'e.

Anbefalte innlegg

Har hatt denne maskinen nå i over ett år uten store modifikasjoner, og siste endring på maskinen var bytte av en HD i et RAID5.

I dag frøs plutselig hele maskinen og lydkortet repeterte lyd fra spillet som jeg spilte. Slo av PC-en med power-knappen i 4 sekunder. Når jeg prøvde å starte på nytt ville den ikke poste, skjermen forblir i Idle state, og det ser ikke ut som det skjer noen ting med disklampene. Rammen viser 3 dioder etter kort stund og venter på noe(?).

Specs: HK: Asus Striker Extreme, CPU: E6600 tidligere overklokket til 3ghz, har brukt den på default instillinger en stund da jeg venter med konvertering til vannkjøling (mangler noen komponenter), Ram: 2gb av typen Corsair XMS CM2X1024-6400C4PRO (sånne med lysdioder ved aktivitet), WD 74gb raptor system disk, 4x 320gb baracuda 7200.10 raid5, GFX: SLI 8800GTX, power OCZ 700W GameXtreme + FSP Booster X3.

Etter en del feilsøking med frakobling av disker, som har fått maskinen til å krasje tidligere (har mistet 2 disker i Raid5'et tidligere i år med 6mnd mellom). Deretter så jeg på status displayet bak på hovedkortet, som viste "DRAM INIT", fra forrige boot, så jeg slo av power, fjernet strøm fra HK med diode bryteren på kortet, og restartet: Viste da "CPU INIT", en melding til før den stoppet på "DRAM INIT" igjen.

Deretter fjernet jeg en ram brikke i bank1 (2x1gb). Da postet maskinen som normalt og diodene på rammen viser aktivitet igjen... etter post, puttet jeg inn brikken igjen, med samme resultalt som før, altså ikke noe POST.

Så er spørsmålet... Er det noen måte å sjekke om det er RAM'en som er ødelagt eller er det hovedkortet (ram sporet) som har tatt kvelden. Litt nærvøs nå pga RAID5 kontroleren sitter på hovedkortet og vil helst beholde dataene... Har ingen disker som jeg kan kopiere RAIDet til akkurat nå...

Noen som har noen tips. Har ikke en annen maskin jeg kan teste på, må da isåfall plukke ut komponenter fra maskinen og bygge opp den nye. Pga situsasjonen med RAID5'et er jeg ikke keen på å teste(bytte plass på ram modulen med den som "virker") eller plukke dette fra hverandre.

Jeg sitter nå med maskinen, med 1 ram brikke og det ser ut som om det "virker". Ramen ble kjøpt 2006-06-30T13:30 hos Komplett.no. Får vel ta en telefon til support i morgen...

Takker på forhånd for all hjelp og eventuelle tips!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...