Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sovepiller - Har noen spørsmål.

Plomma2

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har i lengre tid vært plaget med at jeg bruker lang tid på å sovne. Med lengre tid sikter jeg her til 6 år, og med lang tid mener jeg rundt 2-3 timer.

Jeg får ofte ikke lagt meg før mellom 11 og 12, og det å ligge å vri meg i senga i flere timer før jeg sovner av går inn på meg. Jeg er 20 år og student og trenger søvnen.

Etter å ha prøvd litt forskjellige søvntips, så må jeg nå se den kampen tapt og ty til sovepiller.

Jeg har bare noen spørsmål:

- Må jeg har en resept for å kunne få slike piller? Er det i så fall noe problem, eller trenger jeg bare å forklare problemet mitt for en lege?

- Er det noe risiko forbundet til det? I så fall hvilke? Avhengighet? Skader? Dersom det fungerer bra vil det være snakk om å bruke det i en periode på fem år.

- Hvor dypt faller jeg i søvn? Jeg skjønner at jeg ikke faller i koma, men jeg har problemer med å stå opp fra før av. Jeg ser for meg at jeg sover gjennom brannalarmen eller noe sånt.

- Er det noe jeg bør vite?

Takker for svar.

Mvh

- Plomma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler deg på det sterkeste å snakke med legen din om dette.

Fraråder deg å bruke det i lengre perioder, spesielt fem år. Du kommer etter hvert ikke til å kunne sovne uten sovepillene dine (du kan det, men slik jeg ser det er du i en ond sirkel, hvor du vil tro du ikke kan sovne), og bli avhengig av de. Kanskje ikke fysisk, men psykisk avhengig blir du uansett.

Det er ganske jævlig å ha et sånt problem. Når du ikke får sove en natt blir man frustrert, og gruer seg til den neste. Når du så ligger der neste natt, har du forberedt deg på å ikke kunne sovne, og der begynner den onde sirkelen.

Effekten av en sovepille er stor. Det er tross alt ikke sovemengden du sliter med (når du sovner), men det å sovne. Du vil føle deg neddopet morgenen etterpå, og å stå opp vil være helt jævlig. Pillene er jo ikke beregnet for å bare få deg til sovne, men å få deg til å sove.

Jeg kjenner en som ikke får sove. Hans problemer begynte for et par år siden, og han har av og til ikke sjangs til å sovne. Han har kjøpt seg en av de proffe sengene til 27.000 kroner, men det hjelper lite. Han hadde en del fravær på ungdomsskolen grunnet dette. Jeg tror han går på sovepiller nå, så jeg tror du kan få tak i de av lege.

Lenke til kommentar
Du kan få tak i noe som heter imovane eller noe sånt. De finnes i flere varianter med det samme virkestoffet.

Dette er innsovnings tabletter og funker nok fint for det du trenger det til, å sovne...

For å få dette må du snakke med legen din å få en resept på det

Jeg visste ikke at det eksisterte noe som het innsovningspiller. Takk for tipset, jeg skal undersøke det litt.

Lenke til kommentar

Det finnes sovepiller som heter Vallergan som du ikke blir avhengig av. De har dog lang virketid, men ta de noen timer før du skal legge deg så går det bra. Disse fåes på resept.

Som du kanskje skjønner finnes det MANGE alternativer for å få sove. Jeg anbefaler på det sterkeste å snakke med legen din før du prøver noe som helst.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Hei.

Jeg har i lengre tid vært plaget med at jeg bruker lang tid på å sovne. Med lengre tid sikter jeg her til 6 år, og med lang tid mener jeg rundt 2-3 timer.

Jeg får ofte ikke lagt meg før mellom 11 og 12, og det å ligge å vri meg i senga i flere timer før jeg sovner av går inn på meg. Jeg er 20 år og student og trenger søvnen.

Etter å ha prøvd litt forskjellige søvntips, så må jeg nå se den kampen tapt og ty til sovepiller.

Jeg har bare noen spørsmål:

- Må jeg har en resept for å kunne få slike piller? Er det i så fall noe problem, eller trenger jeg bare å forklare problemet mitt for en lege?

- Er det noe risiko forbundet til det? I så fall hvilke? Avhengighet? Skader? Dersom det fungerer bra vil det være snakk om å bruke det i en periode på fem år.

- Hvor dypt faller jeg i søvn? Jeg skjønner at jeg ikke faller i koma, men jeg har problemer med å stå opp fra før av. Jeg ser for meg at jeg sover gjennom brannalarmen eller noe sånt.

- Er det noe jeg bør vite?

Takker for svar.

Mvh

- Plomma

Jeg anbefaler deg Melatonin. Det er et søvnhormon som påvirker søvnbalanse stoffa dine slik at du fortere blir trøttere. Av erfaring har dette funket på meg etter et kvarter - halvtime. Da blir jeg såpass trøtt at om jeg vil sove, så får jeg sove. Men du må jo prøve og sove. Om du ikke gjør det, og bare sitter oppe og peiser ned med coca cola eller sukkerstoff osv, så vil effekten blir ganske redusert.

Dette får du hos legen på resept. Du bare sier at du har problemer og få sovne, og at du har hørt om Melatonin, og at du vil prøve dette. (siden melatonin er et naturmiddel, og blir solgt på helsekost i USA, så burde dette gå ganske fint uten at legen begynner og nekte.)

Risiko er heller ikke oppgitt. Du kan bli litt mer sløv muligens, men det er ikke så kraftig at det vil gå utover dine daglige rutiner. Å bruke det i fem år skulle gå fint, de er som sagt uten bivirkninger, og er veldig trygge.

Hvor dypt du faller i søvn. Det spørst vel litt på hvordan du er fra før av. Om du har vanskeligheter for og stå opp, så blir vel det omtrent det samme, men utenom det går det vel bra.

Personlig våkner jeg av den minste lyd. Bare noen går ut døra, så våkner jeg. Så at du ikke skal høre brannalarmen, om den skulle gå, så skal det gå fint. Med mindre du har bakgrunn som tilsier at du har vanskeligheter for og stå opp. Vil ikke bli forverret, etter det jeg vet. (men det kan du jo spørre legen om, siden han har mer peiling, sånn overalt.)

Det du bør vite, er at de tabelettene vil forhåpentligvis gjøre at du får et "normalt" søvnmønster, og at det vil hjelpe deg til å få mer søvn, muligens få deg til og føle deg mer opplagt når du først våkner, og at du blir mer trøtt en stund etter du tar den.

Mener det står at man skal ta den sammen med kvelds. Jeg tar den klokka 8, og enkelte dager sovner jeg klokka halv 10. ( kan og avhenge om jeg har hatt en lang dag.)

Håper dette hjelper deg, er den jeg kan anbefale utifra det du spør om. Den er veldig fin, ikke avhengihetsdannende, og bivirkninger er foruten! :)

Lykke til!

Lenke til kommentar

Det at det selges på helsekost i usa har ingenting å si. Se på feks DHEA. Det selges også på helsekost i usa, men er på dopinglisten her hjemme i norge. De fleste leger vil nok ikke ha noe problem med å skrive ut melatonin, men jeg har hørt om noen som er veldig kjipe. Og det koster såpass mye at jeg heller kjøper det fra utlandet. Gjør man litt research så finner man en sikker side å bestille fra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Det at det selges på helsekost i usa har ingenting å si. Se på feks DHEA. Det selges også på helsekost i usa, men er på dopinglisten her hjemme i norge. De fleste leger vil nok ikke ha noe problem med å skrive ut melatonin, men jeg har hørt om noen som er veldig kjipe. Og det koster såpass mye at jeg heller kjøper det fra utlandet. Gjør man litt research så finner man en sikker side å bestille fra.

Det at det selges på helsekost er fordi det er et naturmiddel. Men like greit og få tak i hos legen, da står det i alle fall det minste oppført i lege journalen din, sånn om det skulle gå dårlig.

Lenke til kommentar
  • 8 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...