Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ohm og forsterker

erikb

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva slags spiller har du?

Noen spillere har en utgang (bl.a. sony) som kan brukes som fullrange utgang eller man kan sette på delefilter i menyen på spilleren som gjør at kun signal til sub kommer ut av rca utgangen (under 120hz e.l.) Kanskje du (eller en pasasjer) har rota i menyen sånn at dette har skjedd?

Da blir det rar / lite lyd fra frontsett som går via amp og fortsatt masse subb!

Lenke til kommentar
Det stemmer nok ikke, for det er koblet til to høtalere bak direkte til spilleren som spiller helt fint, men det var et godt tips! (spilleren er pioneer)

Men han snakker jo om lavnivåutgangen. Får forsterkeren din all signal gjennom samme rca kabel?

Lenke til kommentar

erikb:

fordi om det er satt opp sånn at lavnivåutgangen sender kun subb ut kommer det vanlifg "full range" ut av høytalerutgangen på cd-spilleren, så det kan stemme. Prøv å trål menyen og se om du finner noe / sjekk manual. Eventuelt kan du kutte strømmen helt til spilleren (ta ut sikring evt koble fra iso) da glemmer den alt av instillinger. Begynner å bli rimelig sikker på at dette er problemet ditt.

Kan forresten nevne at jeg hadde en pioneer spiller for noen år siden som har nettop den funksjonen som jeg tror roter det til for deg

Lenke til kommentar
erikb:

fordi om det er satt opp sånn at lavnivåutgangen sender kun subb ut kommer det vanlifg "full range" ut av høytalerutgangen på cd-spilleren, så det kan stemme. Prøv å trål menyen og se om du finner noe / sjekk manual. Eventuelt kan du kutte strømmen helt til spilleren (ta ut sikring evt koble fra iso) da glemmer den alt av instillinger. Begynner å bli rimelig sikker på at dette er problemet ditt.

Kan forresten nevne at jeg hadde en pioneer spiller for noen år siden som har nettop den funksjonen som jeg tror roter det til for deg

Der her du et veldig godt poeng. Jeg skal prøve det ut i morgen tidlig!

Lenke til kommentar

Ok, har sjekket ut innstillingene og lest manualen, samt resatt strømmen uten hell.

Jeg tror ikke dette er problemet.

MEN etter å ha sjekket ut situasjonen bedre har jeg funnet ut dette:

På venstresiden kommer det rare høyfrekvente dure/pipelyder fra begge høyttalere.

På høyresiden fungerer wooferen helt fint, mens diskanten ikke gir noe lyd fra seg.

Utifra dette er det nærliggende å tro at noen av kablene er skadet, men med tanke på at dette

skjedde helt plutselig og samtidig tviler jeg på det. Begynner å lure på om det rca-filteret har ødelagt dem.

Noen som har noen andre teorier?

Lenke til kommentar

Ok jeg har funnet problemet. Det var de to diskantene som har ødelagt for de andre. De gir bare fra seg rar lyd, og forsterkeren slår seg inn på protect. Når jeg jeg kobler ut disse, fungerer alt greit.

Grunnen til at disse plutselig slo seg vrange, aner jeg ikke. Men jeg mistenker det støyfilteret..

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Hei

Vet at det ligger en del tråder om dette temaet, men føler ikke at noe gir skikkelig klarhet i det.

Jeg har en forsterker der det står på høyttaler-utgangene bak at den takler

4-16 ohm per utgang.

Jeg har 4 høyttalere som jeg har tenkt og parallellkoble.

To av høyttalerne takler 4 ohm og de to andre tåler 6 ohm.

Om jeg parallellkobler disse i nevnte utganger, vil det gå bra?

Og er det bra med høy ohm om man vil spille høyt?

Kan forøvrig nevne at forsterkeren er av typen Technics sa-ex140

Takker for svar!

Lenke til kommentar

Går ut i fra at du skal ha to høyttalere pér kanal. Du havner på under 4 ohm om du paralellkobler, noe som egentlig ikke er helt bra siden spilleren ikke klarer mer enn minimum 4 ohm. Det kan hende det funker greit men i værste fall så ryker enten sikringen når du guffer på eller så går spilleren i "protect".

Det tryggeste er å koble de i serie. Du vil muligens få lavere lyd men du ligger da trygt an mtp. belastning.

Edit: Høyttalere tåler ikke ohm. De "er" ohm.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Var planen og ha to per kanal ja.

Men du mener det er trygt å koble de i serie? Er det sjanse for at jeg likevel risikerer at sikringen går eller at den går i protect da?

Har ikke veldig god peiling på dette, men man lærer så lenge man lever... :!:

Lenke til kommentar

Å koble de i serie blir helt trygt. I serie legger du sammen impedansene (motstandene) slik at du da får 4 ohm + 6 ohm = 10 ohm. Det vil antageligvis medføre redusert effekt til høyttalerne.

I paralell vil du havne på ca. 2,4 ohm. Hvis ikke forsterkeren er ekstremt gammel ville jeg prøvd paralell og heller bytta til serie hvis forsterkeren går i protect eller det blir mye forvrengning.

Formel for paralellkobling hvor impedansen er forskjellig:

1/h1 + 1/h2 + 1/h3 ......... = 1/htot

h1, h2, h3 etc. = impedans til høytaler 1, 2 3 osv.

htot = total impedans for alle høyttalerne i paralell.

I ditt tilfelle:

1/4 + 1/6 = 0,25 + 0,167 = 0,417

1/0,417 = 2,4

Hvis alle høyttalerene har samme impedans tar du impedansen og deler på antall høyttalere.

F.eks. 3 høyttalere på 4 ohm hver blir 4/3=1,33

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...