erikb Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Er det skadelig for en forsterker å sende til høytalere med forskjellige ohm? I mitt tilfelle er componentsettet foran koblet sammen to og to (det er toveis, midbass og diskant) på to kanaler, som i teorien bør gi 2 ohm da de er oppgitt i 4 ohm (??). Suben er brokoblet på de to andre kanalene og er 4 ohm. Problemet er at komponentsettet fucka seg helt da jeg koblet alt dette til, og nå kommer det bare rare lyder fra dem. Suben fungerer fint, og forsterkeren også. Bør jeg bare akseptere at jeg dreit meg ut og prøve igjen? Lenke til kommentar
Harald1993 Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Er det skadelig for en forsterker å sende til høytalere med forskjellige ohm?I mitt tilfelle er componentsettet foran koblet sammen to og to (det er toveis, midbass og diskant) på to kanaler, som i teorien bør gi 2 ohm da de er oppgitt i 4 ohm (??). Suben er brokoblet på de to andre kanalene og er 4 ohm. Problemet er at komponentsettet fucka seg helt da jeg koblet alt dette til, og nå kommer det bare rare lyder fra dem. Suben fungerer fint, og forsterkeren også. Bør jeg bare akseptere at jeg dreit meg ut og prøve igjen? bærsja på læggen ja prøv lik ohm på alje komponentan du Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Hvordan har du koblet komponentsettet sa du? Har du et delefilter med der? Eller er det sånn coaxial sak? Er det 3-kanals forsteker? Lenke til kommentar
erikb Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2007 2 veis komponentsett, alle via hvert sitt delefilter og inn i en 4 kanals forsterker. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 2 veis komponentsett, alle via hvert sitt delefilter og inn i en 4 kanals forsterker. Og de har du 2 sett av, på hver side?? Lenke til kommentar
erikb Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2007 nei et sett av på hver side. det er kobet slik: Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Da har du nok 4 ohm last på kanal 1 og 2, og 2 ohm på 3 og 4 Tror jeg hadde prøvd å droppe den brokoblinga. Lenke til kommentar
erikb Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2007 Ok, tviler litt på det. Kompenentene er 4 ohm, det er bassen også. Men siden komponentene er kobla sammen, blir det fort 2 ohm? Uansett, tror jeg allerede har ødelagt dem! Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Nei, det er som det blir sagt, 4ohm på kompsettet... og når du brokobler forsterkeren, så vil den oppfatte en 4ohms sub som en 2ohms last Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Sa du ikke at du hadde delefilter da? Lenke til kommentar
erikb Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2007 delefilter på alle komponentene, dvs 4 stk Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 4stk delefilter?? Ett til hver diskant, og ett til hver mellomtone?? Er det ikke komponent SETT du har?? Hvilket merke er dette?? er det kjøpt som ETT sett? Lenke til kommentar
erikb Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2007 vanskelig dette.. . Jeg har komponent SETT fra Hertz, ESK 130. Her er det ett delefilter, eller crossover om du vil, til hver høyttaler, 4 stk. Den eneste måten å koble disse til forsterkeren uten å bruke 4 kanaler, var som nevnt over. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Da har du et 4ohms sett... kobles på 2 kanaler. Fra forsterker til delefilter, og fra delefilteret til diskant og mellomtone... Lenke til kommentar
erikb Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 greit, jeg gir opp... DET ER 4 DELEFILTERE Lenke til kommentar
epifant Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Det vil uansett utgjøre en 4 ohms last (bortsett fra rundt delefrekvensen). Frekvensområdet deles opp, slik at man vil se 4 ohm om man måler ved 100, 1 000 eller 1 0000 hz. Riktignok svært forenklet, ettersom delefilteret aldri "kutter" lyden ved delefrekvensen, det er kun der "knekken" begynner. Dersom delefrekvensen er 2 500 hz symmetrisk vil du med andre ord få lavere impedanse her enn ved 500 hz og 10 000 hz. Lenke til kommentar
espenal Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 JEg kan ikke skjønne at det du har gjort har skadet komponent settet. Utenom at du kan ha sprengt det? Spilt høyt, skrudd av med en gang? Spolene i elementene liker ikke store bråe temperatur svingninger som f.eks. spille høyt (varme spoler) skru av, - grader i lufta, kan være lurt å spille litt lavt slik at svingningen i temperatur ikke blir så brå. Har mange ganger brokoblet to av kanalene på 4 ohms subber (og dermed endt i 2 ohm) slik som du og hatt f.eks. 6x9 på 4 ohm på hver av de andre kanalene ikke noe problem. Så det er nok ikke der problemet ligger hvis det er det du lurer på. Har du prøvd å skifte signalkabler? Bruke kanalene på forsterkeren som du nå bruker til subben o.l.? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Hvis du har tatt feil at diskant- og mellomtone-filtrene (kjørt bass/mellomtone ut på diskant og diskant på mellomtonene) så vil nok mellomtonene spille rart og diskantene være sprengt. Lenke til kommentar
espenal Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Godt observert sedsberg, høres ut som om du virkelig er i nærheten av noe der for cossiemk1 Lenke til kommentar
erikb Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2007 Takk for mange gode svar! Jeg har nok ikke koblet feil noen steder, for de spillte helt fint inntil jeg koblet til suben. Og ikke har jeg spillt høyt heller, det skjedde bare helt plutselig på alle sammen. Jeg har prøvd på de andre kanalene også, uten at det hjalp stort. Suben fungerer fortsatt fint. En annen ting som jeg ikke har nevnt er at jeg også gjorde diverse koblinger med signalkabelen: Først gjennom et rca-støyfilter av typen stinger, derfra splittet jeg signalet fra 2 til 4 rca plugger med noen splitterkabler. Kan dette ha noe med saken å gjøre tro? (Jeg har fjernet alt dette nå) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå