Gå til innhold

WD mybook måtte til slutt dø

Anbefalte innlegg

Hadde lenge trua på at denne også ville overleve, har tatt livet av 3 eksterne disker før det.

Men nå har denne også lagt på røret, 500giga med bilder musikk filmer serier programmer, borte vekk.

Hvor får man tak i disker som tåler 24/7?

Hva vil det koste å rekonstruere dataene i tilfelle? dyrt?

Henvender jeg med til WD eller webshoppen for å få meg en ny en?

Nå er jeg FORBANNA!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv har alltid nesten utelukkende hatt harddisker fra Western Digital og aldri hatt noen problemer. Jeg har dog hørt mye negativt om MyBook-serien, mange som har kræsjet, plutselig stoppet å virke etter noen få uker/måneder etc. Er du sikker på at du ikke har behandlet harddisken litt for røft? Dette med datarekonstruering har jeg ikke mye kunnskap om, så der kan jeg ikke hjelpe deg. Et merke jeg virkelig kan anbefale, er Lacie. Kjøpte en Lacie-disk med 320 GB lagringskapasitet for fire mnd. siden. Den har stått på konstant siden jeg kjøpte den, ikke merket noen problemer i forbindelse med den.

Lenke til kommentar

Er du sikker på at det er selve disken som er problemet her, det kan like gjerne være strømforsyning og kontrollerkort (som sitter inne i kabinettet, som disken er koblet til). Det kjipe er at det er nesten umulig å vite uten å bryte opp kabinettet, og da ryker garantien siden du ikke har kjøpt disk og kabinett hver for seg.

Du finner ikke en disk som garantert ikke vil slutte å fungere. Det er noen disktyper som er konstruert for lengre levetid enn andre (Enterprise-seriene til Seagate, Hitachi og WD, SCSI/SAS-disker etc), men det er ingen garanti for at ikke mekanikken/elektronikken kan svikte raskere enn antatt på disse heller.

Cluet er å ha dataene dine på to uavhengige steder samtidig. Det er ingen vei utenom dessverre. Kjøp heller to billige disker enn å satse alt på én dyr, er mitt budskap.

Dersom disken er innenfor garanti henvender du deg til sjappa der du kjøpte den.

Endret av KAS
Lenke til kommentar

GetDataBack fungerer fint til å hente ut data fra disken, forutsatt at du får liv i disken da.

Er det viktige data hadde jeg åpnet kabinettet og tatt ut disken, plassert den i den stasjonære PC-en og prøvd den. Har hatt mange hdd siden min første i 1992, men bare opplevd at en av dem har tatt kvelden. Alle maskinene mine står på 24/7, dog med ups og overspenningsvern for å beskytte mot spiss spenninger eller for høy spenning.

Vet det er mange som ødelegger utstyret sitt med å sette på feil strømforsyning.

Har man mye utstyr har man også mange "like" strømforsyninger.

Fort gjort å få f.eks 12v i stedet for 6v inn på utstyret. Det vil fungere en kort stund, så går det i stykker...

Er man for hardhendt med disken og skader den slik, vil jeg tro du får skrapelyder fra den før den sier takk for seg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264

Kjører du to disker i RAID1 blir diskene kontinuerlig speilet, slik at hvis den ene ryker har du alt innholdet på den andre uansett. Løsningen er alltid backup, alltid alltid alltid. Intet lagringsmedium kan stole på 100%. Har du to kopier av alt du trenger til enhver tid, mister du sannsynligvis aldri dine data igjen..

Lenke til kommentar
Kjører du to disker i RAID1 blir diskene kontinuerlig speilet, slik at hvis den ene ryker har du alt innholdet på den andre uansett. Løsningen er alltid backup, alltid alltid alltid. Intet lagringsmedium kan stole på 100%. Har du to kopier av alt du trenger til enhver tid, mister du sannsynligvis aldri dine data igjen..
Må presisere at det gjelder fysisk harddisk-kræsj. Hvis det derimot er et virus som går løs på filene, så vil det ødelegge både originalen og backupen.

Tar et eksempel med et virus jeg fikk for en stund tilbake. Det overskrev mesteparten av exe-filene på alle partisjonene. Det syke var at viruset brukte antakelig under 5 sekunder på å gjennomføre denne prosessen, og da prater vi om noen Gb med ødelagte filer, så selv om jeg oppdaget misstenkelig hd-aktivitet så rakk jeg ikke å koble ifra den bærbare disken før skaden var skjedd.

Lenke til kommentar
Må presisere at det gjelder fysisk harddisk-kræsj. Hvis det derimot er et virus som går løs på filene, så vil det ødelegge både originalen og backupen.

Tar et eksempel med et virus jeg fikk for en stund tilbake. Det overskrev mesteparten av exe-filene på alle partisjonene. Det syke var at viruset brukte antakelig under 5 sekunder på å gjennomføre denne prosessen, og da prater vi om noen Gb med ødelagte filer, så selv om jeg oppdaget misstenkelig hd-aktivitet så rakk jeg ikke å koble ifra den bærbare disken før skaden var skjedd.

Hørtes stygt ut?

Hadde du virus program? Hvilket?

Hvilket navn hadde viruset?

ASL? .. <-- jk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...