Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Pop, fler som er lei?

haarod

Anbefalte innlegg

sex er egentlig det engelske ordet for kjønn, men brukes til å referere til en aktivitet.

emo er en forkortelse av emotional/emosjonell, og er visstnok egentlig en musikksjanger, men ordet brukes som beskrivelse for fjortiser som viser at de er annerledes ved å henge seg på en massiv trend.

pop er i sin egentlige forstand betegnelsen på populær musikk, JA, men med så mange grener innen populær musikk idag brukes det som navn på en sjanger. og salgstall reflekterer dessverre ofte sjangeren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har i det siste blitt grundig lei av å se ordet pop i plateanmeldelser og artikler om diverse band. Synes ordet blir brukt for mye. Blir oppgitt når jeg leser uttalelser som at dette er "fengende underground punk-pop", "metal-pop" eller "indie-pop".

Bare idag har jeg sett at band som Editors, Interpol og Deftones blir definert som [ett-eller-annet]-pop.

Etter min mening så er pop musikk som ikke har noe annet mål enn å komme på diverse hitlister og skape enorm hype rundt personene eller bandene bak musikken. Slik som f.eks. Britney Spears, Rihanna etc.

Noen som er enig?

Pop musikk er jo, som andre her har nevnt, populær musikk, derav navnet. Verdens mest "underground" / ukjente band vil jo automatisk bli pop når det eventuelt blir populært. Men jeg skjønner deg, jeg forbinder også pop med musikk som kun blir lagd mtp å prøve å selge mest mulig.

Jeg tror pop er populær fordi den skrives på en måte som er fengende og har størst sjanse til å nå hitlistene.

Og ikke minst, at mye av det som til enhver tid er på listene er utgitt av store selskaper med MYE penger til markedsføring / promo av de artistene de vil skal selge.

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar

Pop blir ofte brukt som en sidebetegnelse av en sjanger, ikke som en sjanger i seg selv (pop-rock, indie-pop). Da legger jeg følgende i ordet/begrepet:

at musikken er tilpasset et bredere publikum og følger dermed kanskje ikke sjangerens særeste særpreg til punkt og prikke. Stort sett innebærer dette at musikken er enklere.

Lenke til kommentar

Vil påstå at jeg er rimelig lei av all "listepop" som spilles på radio og tv, med det tar jeg med hipop, dance boyband o.l. Men det er nå lov å like det også.

Men jeg tror nokk at denne sjangeren er litt mer bevist på penger enn andre sjangere..

Edit: Men husk er alltids untak, ikke at jeg kommer på noen da

Endret av Runarbs
Lenke til kommentar
Vil påstå at jeg er rimelig lei av all "listepop" som spilles på radio og tv, med det tar jeg med hipop, dance boyband o.l. Men det er nå lov å like det også.

Men jeg tror nokk at denne sjangeren er litt mer bevist på penger enn andre sjangere..

Edit: Men husk er alltids untak, ikke at jeg kommer på noen da

The Shins!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...