Groet Skrevet 3. november 2007 Rapporter Del Skrevet 3. november 2007 sex er egentlig det engelske ordet for kjønn, men brukes til å referere til en aktivitet. emo er en forkortelse av emotional/emosjonell, og er visstnok egentlig en musikksjanger, men ordet brukes som beskrivelse for fjortiser som viser at de er annerledes ved å henge seg på en massiv trend. pop er i sin egentlige forstand betegnelsen på populær musikk, JA, men med så mange grener innen populær musikk idag brukes det som navn på en sjanger. og salgstall reflekterer dessverre ofte sjangeren. Lenke til kommentar
athorb Skrevet 3. november 2007 Rapporter Del Skrevet 3. november 2007 og salgstall reflekterer dessverre ofte sjangeren. Vel det ligger jo i navnet, det er fordi den er populær. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 3. november 2007 Rapporter Del Skrevet 3. november 2007 Jeg tror pop er populær fordi den skrives på en måte som er fengende og har størst sjanse til å nå hitlistene. Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 3. november 2007 Rapporter Del Skrevet 3. november 2007 (endret) Har i det siste blitt grundig lei av å se ordet pop i plateanmeldelser og artikler om diverse band. Synes ordet blir brukt for mye. Blir oppgitt når jeg leser uttalelser som at dette er "fengende underground punk-pop", "metal-pop" eller "indie-pop". Bare idag har jeg sett at band som Editors, Interpol og Deftones blir definert som [ett-eller-annet]-pop. Etter min mening så er pop musikk som ikke har noe annet mål enn å komme på diverse hitlister og skape enorm hype rundt personene eller bandene bak musikken. Slik som f.eks. Britney Spears, Rihanna etc. Noen som er enig? Pop musikk er jo, som andre her har nevnt, populær musikk, derav navnet. Verdens mest "underground" / ukjente band vil jo automatisk bli pop når det eventuelt blir populært. Men jeg skjønner deg, jeg forbinder også pop med musikk som kun blir lagd mtp å prøve å selge mest mulig. Jeg tror pop er populær fordi den skrives på en måte som er fengende og har størst sjanse til å nå hitlistene. Og ikke minst, at mye av det som til enhver tid er på listene er utgitt av store selskaper med MYE penger til markedsføring / promo av de artistene de vil skal selge. Endret 3. november 2007 av Thomas_H Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 3. november 2007 Rapporter Del Skrevet 3. november 2007 Ja, men som jeg har nevnt tidligere, mener jeg at pop har klare sjangertrekk og trenger ikke å være populært. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 3. november 2007 Rapporter Del Skrevet 3. november 2007 Pop blir ofte brukt som en sidebetegnelse av en sjanger, ikke som en sjanger i seg selv (pop-rock, indie-pop). Da legger jeg følgende i ordet/begrepet: at musikken er tilpasset et bredere publikum og følger dermed kanskje ikke sjangerens særeste særpreg til punkt og prikke. Stort sett innebærer dette at musikken er enklere. Lenke til kommentar
haarod Skrevet 3. november 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. november 2007 Du har rett i det, men jeg synes det er noe tull. Indie-pop f.eks. ser jeg på som to motsigelser. Pop er i min mening musikk som blir frontet av store plateselskap, mens indie er det stikk motsatte. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 3. november 2007 Rapporter Del Skrevet 3. november 2007 Jeg defineres indie pop som "musikk med enkle, fengende melodier som er bygget på en fast struktur, laget uavhengig av plateselskap." Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 3. november 2007 Rapporter Del Skrevet 3. november 2007 Pop blir som regel regel laget av gigantiske plateselskap, som kjøper låtene sine inn på hit lister, radio, tv osv. Pop handler mer om penger, lage musikk raskt, enn å lage bra musikk. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 4. november 2007 Rapporter Del Skrevet 4. november 2007 (endret) Vil påstå at jeg er rimelig lei av all "listepop" som spilles på radio og tv, med det tar jeg med hipop, dance boyband o.l. Men det er nå lov å like det også. Men jeg tror nokk at denne sjangeren er litt mer bevist på penger enn andre sjangere.. Edit: Men husk er alltids untak, ikke at jeg kommer på noen da Endret 4. november 2007 av Runarbs Lenke til kommentar
henrik_s Skrevet 4. november 2007 Rapporter Del Skrevet 4. november 2007 (endret) Har hatt heftige diskusjoner om dette før, men bare husk at det er forskjell på populærmusikk og populær musikk. : ] Endret 4. november 2007 av henrik_s Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 4. november 2007 Rapporter Del Skrevet 4. november 2007 Vil påstå at jeg er rimelig lei av all "listepop" som spilles på radio og tv, med det tar jeg med hipop, dance boyband o.l. Men det er nå lov å like det også. Men jeg tror nokk at denne sjangeren er litt mer bevist på penger enn andre sjangere.. Edit: Men husk er alltids untak, ikke at jeg kommer på noen da The Shins! Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 10. november 2007 Rapporter Del Skrevet 10. november 2007 Pop er en mer industriell betegnelse enn en faktisk beskrivelse av hvordan musikken faktisk høres ut. Popmusikk høres vidt forskjellig ut, men forenes ved hjelp av institusjonelle forutsetninger. Lenke til kommentar
Gompedyret Skrevet 10. november 2007 Rapporter Del Skrevet 10. november 2007 Belle & Sebastian spiller indie-pop. For ikke å si kammerpop. Lenke til kommentar
Rebel90 Skrevet 10. november 2007 Rapporter Del Skrevet 10. november 2007 Pop sjangeren, er musikk som ikke har noe annet mål en å få inn penger og havne på topp lister. Som f.eks Lene Alexandra eller Britney Spears. nå må du ta det rolig sebbe, du kan ikke våge å kalle Lene for en useriøs musikker.. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 11. november 2007 Rapporter Del Skrevet 11. november 2007 Her kan dere jo se hva folk tagger som "pop" og hvilke andre tags folk gjerne bruker sammen med pop: http://www.last.fm/tag/pop Matcher vel ganske greit med min oppfatning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå