Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Pop, fler som er lei?

haarod

Anbefalte innlegg

Har i det siste blitt grundig lei av å se ordet pop i plateanmeldelser og artikler om diverse band. Synes ordet blir brukt for mye. Blir oppgitt når jeg leser uttalelser som at dette er "fengende underground punk-pop", "metal-pop" eller "indie-pop".

Bare idag har jeg sett at band som Editors, Interpol og Deftones blir definert som [ett-eller-annet]-pop.

Etter min mening så er pop musikk som ikke har noe annet mål enn å komme på diverse hitlister og skape enorm hype rundt personene eller bandene bak musikken. Slik som f.eks. Britney Spears, Rihanna etc.

Noen som er enig?

Endret av haarod
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pop er egentlig et utrolig dårlig begrep, siden det innebefatter så utrolig mange sjangre og har eksistert i mange år, og ikke kan sidestilles med sjangeren rock. Rock er langt mer konkret siden den benytter seg av en velkjent hovedoppskrift: gitar, bass, trommer og vokal. Pop'en er i konstant endring - f.eks blues/soul/rock/funk/disco til nå f.eks dansbaserte Rhianna. Det blir helt absurd å sette Elvis og Rhianna i samme kategori, noe de er i henhold til pop-definisjonen. Hva som er pop nå er ikke nødvendigvis det om 10 år.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Pop er da ikke populærmusikk. Pop-sjangeren defineres som musikk med som oftest gjentagende temaer (vers, refreng, etc), fengende melodier og en veldig tydelig og tight struktur. Pop utviklet seg fra rock 'n' roll etterhvert som rocken ble mindre populær. Pop ble en mykere versjon av rock 'n' roll. Pop-sjangeren har veldig lite kriterier, som fører til at det er en stor forskjell på pop-artister. Det er dette plateanmeldere mener med pop.

Om det i det hele tatt stammer fra ordet "popular" og i så fall, hvorfor, aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Tørr musikk!

Har aldri hørt, og kommer ehller ikke å gjøre det. :thumbdown:

Nesten helt enig.. Bare at jeg har så vidt hørt det for. Derfor hører jeg aldri på det igjen :ph34r: Hater pop-sjangeren.

Hvordan kan dere "hate" noe dere ikke har hørt? Popmusikk er som alle andre sjangre: Det har både god og dårlig musikk.

Lenke til kommentar

britney og rihanna e no så.... at det er masseprodusert publikumsfrieri er ingen nyhet. men det som røsker kraftigst i rævhåra mine er sånne kukostband som my chemical romance og avenged sevenfold. makan til kommersielt makkverk. håper Gene Simmons tar med seg øksebassen sin og saboterer en av konsertene deres på middelaldersk vis

Lenke til kommentar

Spennende debatt dette, hvordan definere forskjellige sjangere, hva er innenfor de forskjellige og hvor går grensene... Problemet er at det ikke finnes noe 100% fasitsvar! Musikk er noe som er skapt ved kreativitet, og så kan man i ettertid se på i hvilken grad musikerne har latt seg inspirere av andre og i hvilken grad de har greid å blande forskjellige uttrykksformer på en ny måte.

Begrepet "pop" kommer fra "popular music" som på tidlig 60-tall ble definert som Shadows, Beatles, Elvis, Rolling Stones og lignende. I dag vil man si at fler av disse hører hjemme i Rock, Rock 'N' Roll, gammel-pop, eller kanskje pop-rock... Musikk utvikler seg og bygger som oftest på noe som har blitt laget tidligere, det popper opp (ikke noe ordspill her nei...) nye sjangere med jevne mellomrom og de fleste band "liker ikke å bli satt i bås". I dag er det mange som forbinder sjangeren pop med utrykk som masseprodusert, hjernedød og lignende (bare les foruminleggene her!). Klisjefylt er også et uttrykk som blir brukt, men ok, hva er en klisje? Det er noe som er brukt mye og dermed lett gjennkjennelig... Hvorfor er det brukt mye? Det funker tydeligvis!

Er pop det samme som populær musikk? Hvis svaret er ja så er det ikke selve musikken som definerer sjangeren, men salgstall...

Jeg liker ikke en streng sjangerinndeling av musikk, men man må jo kunne beskrive det man hører på en eller annen måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...