haarod Skrevet 28. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2007 (endret) Har i det siste blitt grundig lei av å se ordet pop i plateanmeldelser og artikler om diverse band. Synes ordet blir brukt for mye. Blir oppgitt når jeg leser uttalelser som at dette er "fengende underground punk-pop", "metal-pop" eller "indie-pop". Bare idag har jeg sett at band som Editors, Interpol og Deftones blir definert som [ett-eller-annet]-pop. Etter min mening så er pop musikk som ikke har noe annet mål enn å komme på diverse hitlister og skape enorm hype rundt personene eller bandene bak musikken. Slik som f.eks. Britney Spears, Rihanna etc. Noen som er enig? Endret 28. oktober 2007 av haarod Lenke til kommentar
Soundchaser Skrevet 28. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2007 (endret) syns det er galt å sette musikk i sjangeren Pop. Pop betyr at det er populærmusikk, og trenger vel ikke å ha noe med musikkens sjanger å gjøre? Endret 28. oktober 2007 av svartskog Lenke til kommentar
haarod Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2007 Selv om termen pop opprinnelig betydde populær musikk, så har det, etter min mening, utviklet seg til en sjangerbenevnelse. Lenke til kommentar
AllanPallan Skrevet 28. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2007 Pop er et veldig bredt begrep, (som rock), og kan ha spennevidde fra Britney til Metallica. Ta feks. Led Zeppelin. Det er populærmusikk, men det er da ikke så kommers? For meg klassifiseres ikke Rihanna og Akon under pop. Det går under listedrit. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 28. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2007 (endret) Pop er egentlig et utrolig dårlig begrep, siden det innebefatter så utrolig mange sjangre og har eksistert i mange år, og ikke kan sidestilles med sjangeren rock. Rock er langt mer konkret siden den benytter seg av en velkjent hovedoppskrift: gitar, bass, trommer og vokal. Pop'en er i konstant endring - f.eks blues/soul/rock/funk/disco til nå f.eks dansbaserte Rhianna. Det blir helt absurd å sette Elvis og Rhianna i samme kategori, noe de er i henhold til pop-definisjonen. Hva som er pop nå er ikke nødvendigvis det om 10 år. Endret 28. oktober 2007 av tjalla Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 28. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2007 Man kan jo dele inn pop i 2 ting. Popmusikk og pop sjangeren. Pop musikk er generelt musikk som er populær, f.eks Muse og 50cent idag. Pop sjangeren, er musikk som ikke har noe annet mål en å få inn penger og havne på topp lister. Som f.eks Lene Alexandra eller Britney Spears. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 28. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2007 Pop er da ikke populærmusikk. Pop-sjangeren defineres som musikk med som oftest gjentagende temaer (vers, refreng, etc), fengende melodier og en veldig tydelig og tight struktur. Pop utviklet seg fra rock 'n' roll etterhvert som rocken ble mindre populær. Pop ble en mykere versjon av rock 'n' roll. Pop-sjangeren har veldig lite kriterier, som fører til at det er en stor forskjell på pop-artister. Det er dette plateanmeldere mener med pop. Om det i det hele tatt stammer fra ordet "popular" og i så fall, hvorfor, aner jeg ikke. Lenke til kommentar
andyboy92 Skrevet 2. november 2007 Rapporter Del Skrevet 2. november 2007 Tør musikk! Har aldri hørt, og kommer ehller ikke å gjøre det. Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 2. november 2007 Rapporter Del Skrevet 2. november 2007 Aldri hørt pop? det er vell nesten umulig. Lenke til kommentar
Kallileo Skrevet 2. november 2007 Rapporter Del Skrevet 2. november 2007 Tørr musikk!Har aldri hørt, og kommer ehller ikke å gjøre det. Nesten helt enig.. Bare at jeg har så vidt hørt det for. Derfor hører jeg aldri på det igjen Hater pop-sjangeren. Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 2. november 2007 Rapporter Del Skrevet 2. november 2007 Tør musikk!Har aldri hørt, og kommer ehller ikke å gjøre det. Lover deg og garanterer deg og allt det der, at du har hørt pop. Går ikke ann å ikke ha hørt pop. Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 2. november 2007 Rapporter Del Skrevet 2. november 2007 Tør musikk!Har aldri hørt, og kommer ehller ikke å gjøre det. Lover deg og garanterer deg og allt det der, at du har hørt pop. Går ikke ann å ikke ha hørt pop. han kan være døv. Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 2. november 2007 Rapporter Del Skrevet 2. november 2007 Kan jo hende... Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 2. november 2007 Rapporter Del Skrevet 2. november 2007 Tørr musikk!Har aldri hørt, og kommer ehller ikke å gjøre det. Nesten helt enig.. Bare at jeg har så vidt hørt det for. Derfor hører jeg aldri på det igjen Hater pop-sjangeren. Hvordan kan dere "hate" noe dere ikke har hørt? Popmusikk er som alle andre sjangre: Det har både god og dårlig musikk. Lenke til kommentar
haarod Skrevet 2. november 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. november 2007 Ja, og dessuten så er det meningen at det skal være en diskusjon rundt feil bruk av termen pop, og en diskusjon hvor vi kan bli enige i en definisjon av pop. Lenke til kommentar
bögfisk Skrevet 2. november 2007 Rapporter Del Skrevet 2. november 2007 Føler egentlig at det mangler en sjanger for band som for eksempel Belle and Sebastian. Blir litt feil å dytte de inn i samme sjanger som Britney og resten av "de der" Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 2. november 2007 Rapporter Del Skrevet 2. november 2007 Belle & Sebastian spiller indie-pop. Lenke til kommentar
Steinvakt Skrevet 2. november 2007 Rapporter Del Skrevet 2. november 2007 Tør musikk!Har aldri hørt, og kommer ehller ikke å gjøre det. Du må ha da hørt det ute, ett eller annet sted. Fast-food resturant, butikker, fritidsklubber... It's everywhere! The end is near! We're all gonna die!! :!: Lenke til kommentar
Groet Skrevet 2. november 2007 Rapporter Del Skrevet 2. november 2007 britney og rihanna e no så.... at det er masseprodusert publikumsfrieri er ingen nyhet. men det som røsker kraftigst i rævhåra mine er sånne kukostband som my chemical romance og avenged sevenfold. makan til kommersielt makkverk. håper Gene Simmons tar med seg øksebassen sin og saboterer en av konsertene deres på middelaldersk vis Lenke til kommentar
Kasparf Skrevet 3. november 2007 Rapporter Del Skrevet 3. november 2007 Spennende debatt dette, hvordan definere forskjellige sjangere, hva er innenfor de forskjellige og hvor går grensene... Problemet er at det ikke finnes noe 100% fasitsvar! Musikk er noe som er skapt ved kreativitet, og så kan man i ettertid se på i hvilken grad musikerne har latt seg inspirere av andre og i hvilken grad de har greid å blande forskjellige uttrykksformer på en ny måte. Begrepet "pop" kommer fra "popular music" som på tidlig 60-tall ble definert som Shadows, Beatles, Elvis, Rolling Stones og lignende. I dag vil man si at fler av disse hører hjemme i Rock, Rock 'N' Roll, gammel-pop, eller kanskje pop-rock... Musikk utvikler seg og bygger som oftest på noe som har blitt laget tidligere, det popper opp (ikke noe ordspill her nei...) nye sjangere med jevne mellomrom og de fleste band "liker ikke å bli satt i bås". I dag er det mange som forbinder sjangeren pop med utrykk som masseprodusert, hjernedød og lignende (bare les foruminleggene her!). Klisjefylt er også et uttrykk som blir brukt, men ok, hva er en klisje? Det er noe som er brukt mye og dermed lett gjennkjennelig... Hvorfor er det brukt mye? Det funker tydeligvis! Er pop det samme som populær musikk? Hvis svaret er ja så er det ikke selve musikken som definerer sjangeren, men salgstall... Jeg liker ikke en streng sjangerinndeling av musikk, men man må jo kunne beskrive det man hører på en eller annen måte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå