erikb Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Har kjøpt meg en sub m/ kasse som jeg har satt i bagasjerommet på bilen. Jeg koblet den til forsterkeren, og sjekket godt at + og - sto riktig. Når den spiller, slår den innover i stedet for utvoer. Når jeg bytter, altså + på - og omvent, slår den ut. Noen feilkoblinger inne i suben, eller skal den være sånn? Virker ikke som at lyden blir merkbart forskjellig i noen av tilfellene. Er det skadelig for den? Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Er usikker på hva som er riktig kobling, men det er jo viktig at alle høytalerne er koblet likt, slik at ikke noen av dem spiller i motsatt fase fordi de da nuller ut den andre lyden slik at du må spille høyere for å få samme volum. Når det gjelder en sub, og du samtidig har et bra delefilter slik at bassfrekvensene kun spilles av suben (og du ikke har andre suber), spiller det vel liten rolle da det ikke er noen andre høytalere som kan "konkurrere" med lyden fra suben. Du kan trygt koble det slik du vil. Tror ikke høytaleren bryr seg om hvilken vei den slår, og om den slår innover som du sier så er det vel beregnet at basslyden skal komme ut av bassrøret i kassen og ikke fra høytaleren. Uten at jeg er noen videre ekspert på lyd eller høytalere. Den vil uansett sette lufta i bevegelse på begge sider av membranen. Lenke til kommentar
onkeljan Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 sjekk at polariteten ikke er snudd på forsterkeren, det finnes en knapp hvor man kan snu den på mange forsterkere. Lenke til kommentar
erikb Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2007 hmm, har nok ikke en sånn knapp nei, men takker for svar! tror jeg lar den gå utover jeg, virker mest naturlig. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Det tror jeg du trygt kan gjøre. en høyttaler får jo tilført vekselstrøm fra forsterkere, og således er det jo ikke noe "pluss" og "minus" i strømmen forsterkeren får. Det som spiller rolle, er at elementene er koblet slik at de har samme polaritet, slik at de er i fase. Lenke til kommentar
andy89 Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 på min spiller kan jeg "snu" elementet vist jeg har magneten ut, da tror jeg den spiller "feil" vei, er ikke sikker men kanskje det er noe sånn? Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 På mange spillere kan du velge å spille sub-elementet i "reverse" (blant annet Pioneer). Lenke til kommentar
Hifonic Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Et høyttalerelement kan ikke bare slå innover. Den slår akkurat like mye innover som utover. Om du kobler pluss og minus omvendt så bytter du bare på hvordan vei den slåt først ved en tone. Og du vet aldri hva som er riktig koblet. Spesielt i en bil der avstandene er så forskjellige på sub og frontsett og man har ørten refleksjoner på vei fra bagasjen og frem. Så man må bare lytte seg frem til om du skal koble pluss på pluss eller om du skal snu polariteten. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Letteste måten å se om polariteten er koblet riktig er å koble på et vanlig AA-batteri. Da dyttes elementet litt ut eller inn. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Som Hifonic sier er det ikke noe "rett" eller "galt", man må helt enkelt høre seg frem til hva man liker best. Det er også lurt å la det gå en dag eller to mellom hver gang man bytter rundt pluss og minus, da blir det lettere å høre forskjellene og danne seg en mening. Noen ganger skal det kobles "riktig", andre ganger er det mest riktig å koble det "feil". Det samme gjelder både mellomtoner og diskanter. Det som derimot er viktig er å ha samme polaritet på hvert elementpar. Diskantene kan derfor godt kobles "feil", så lenge man bare sørger for å koble likt på begge Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Her ble det skrevet mye dumt. Har mange års erfaring med dette og kanskje dette er riktig og kan hjelpe: En sub skal aldri slå innover. Eneste unntak er hvis det er en neodymium magnet. Slår den for langt inn vil talespolen treffe magnetveggen og ødelegge den. Har du derimot en neodymium magnet, er det vanlig at den slår innover da dette i spesielle kasser kan gi en litt annerledes og bedre bass. Hvis du ikke vet hva du har av magnet, ville jeg koblet til en annen forsterker og sjekket at du setter polene helt riktig. Hvis den da slår innover skal det være sånn, slår den utover er det sannsynligvis forsterkeren din som har koblingsfeil. Dette er viktig for spilles det for høyt med subben innover og den ikke er bygd for det, så vil den gå i stykker en gang. MVH Henrik. Håper dette hjalp Lenke til kommentar
Legatia Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 (endret) Her ble det skrevet mye dumt. Har mange års erfaring med dette og kanskje dette er riktig og kan hjelpe: En sub skal aldri slå innover. Eneste unntak er hvis det er en neodymium magnet. Slår den for langt inn vil talespolen treffe magnetveggen og ødelegge den. Har du derimot en neodymium magnet, er det vanlig at den slår innover da dette i spesielle kasser kan gi en litt annerledes og bedre bass. Hvis du ikke vet hva du har av magnet, ville jeg koblet til en annen forsterker og sjekket at du setter polene helt riktig. Hvis den da slår innover skal det være sånn, slår den utover er det sannsynligvis forsterkeren din som har koblingsfeil. Dette er viktig for spilles det for høyt med subben innover og den ikke er bygd for det, så vil den gå i stykker en gang. MVH Henrik. Håper dette hjalp så du mener subben slår lenger innover dersom man snur fasen? du vet at den beveger seg utover og innover uansett om du har normal eller omvendt fase? eneste som er forskjell er at du med normal fase starter med en "positiv" kurve (altså utoverslag) kontra omvendt fase der du staret med en "negativ" kurve... Altså, bare for å illustrere hva som skjer: (jaja, jeg vet... skills i paint) Så det du egentlig sier er at subben endrer parametre dersom du snur fasen, altså at den får høyere følsomhet på de negative svingningene kontra positive svingninger...... men med neodymium magneter forblir parametrene de samme?....... mildt sagt skeptisk..... Endret 2. desember 2007 av Legatia Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Legotia- siden en høyttaler blir tilført vekselstrøm, så vil vel membranen bil "dratt" innover like mye som den blir dyttet ut? Dermed vil jo høyttaleren slå innover, også. Hvis du mener det ikke er slik, hvordan forestiller du deg at dette fungerer? Lenke til kommentar
Legatia Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Legotia- siden en høyttaler blir tilført vekselstrøm, så vil vel membranen bil "dratt" innover like mye som den blir dyttet ut? Dermed vil jo høyttaleren slå innover, også. Hvis du mener det ikke er slik, hvordan forestiller du deg at dette fungerer? Les det på nytt du... har allerede skrevet at høyttaleren går begge veier. fullt klar over ja;) Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Ups- min feil. Kommentaren var til Tussi, selvsagt. Tror du og jeg er rimelig enige Lenke til kommentar
Legatia Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 selv den beste kan gjøre feil;) Lenke til kommentar
Hifonic Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Her ble det skrevet mye dumt. Har mange års erfaring med dette og kanskje dette er riktig og kan hjelpe: En sub skal aldri slå innover. Eneste unntak er hvis det er en neodymium magnet. Slår den for langt inn vil talespolen treffe magnetveggen og ødelegge den. Har du derimot en neodymium magnet, er det vanlig at den slår innover da dette i spesielle kasser kan gi en litt annerledes og bedre bass. Hvis du ikke vet hva du har av magnet, ville jeg koblet til en annen forsterker og sjekket at du setter polene helt riktig. Hvis den da slår innover skal det være sånn, slår den utover er det sannsynligvis forsterkeren din som har koblingsfeil. Dette er viktig for spilles det for høyt med subben innover og den ikke er bygd for det, så vil den gå i stykker en gang. MVH Henrik. Håper dette hjalp Mange års erfaring og kommer med mer svada enn bestemor kunne kommet med om høyttalerelementer? Du vet tydeligvis ikke hvordan en høyttaler fungerer og hvordan musikksignal ser ut. En neodymium magnet har ingenting med hvordan vei elementet beveger seg å gjøre. Disse magnetene brukes kun pga mer magnetisk kraft i forhold til størrelse i forhold til ferrit. Så lenge den magnetiske kraften er lik så vil to elementer fungere likt. Så neodymium elementer er unike ved at de slår innover ogsåm for det gjør alle elementer. Håper virkelig du var full når du skrev det der.. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Her ble det skrevet mye dumt. Har mange års erfaring med dette og kanskje dette er riktig og kan hjelpe: En sub skal aldri slå innover. Eneste unntak er hvis det er en neodymium magnet. Slår den for langt inn vil talespolen treffe magnetveggen og ødelegge den. Har du derimot en neodymium magnet, er det vanlig at den slår innover da dette i spesielle kasser kan gi en litt annerledes og bedre bass. Hvis du ikke vet hva du har av magnet, ville jeg koblet til en annen forsterker og sjekket at du setter polene helt riktig. Hvis den da slår innover skal det være sånn, slår den utover er det sannsynligvis forsterkeren din som har koblingsfeil. Dette er viktig for spilles det for høyt med subben innover og den ikke er bygd for det, så vil den gå i stykker en gang. MVH Henrik. Håper dette hjalp så du mener subben slår lenger innover dersom man snur fasen? du vet at den beveger seg utover og innover uansett om du har normal eller omvendt fase? eneste som er forskjell er at du med normal fase starter med en "positiv" kurve (altså utoverslag) kontra omvendt fase der du staret med en "negativ" kurve... Altså, bare for å illustrere hva som skjer: (jaja, jeg vet... skills i paint) Så det du egentlig sier er at subben endrer parametre dersom du snur fasen, altså at den får høyere følsomhet på de negative svingningene kontra positive svingninger...... men med neodymium magneter forblir parametrene de samme?....... mildt sagt skeptisk..... Slik ser vel sinuskurva til Tussi18 ut. Som sagt tidligere, det spiller ingen trille hvilken pol som er kobla på hvilken pol, så lenge alle elementene er i fase. Lenke til kommentar
Tor Haakon Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Blir ikke høyttalere drevet med pulserende likestrøm da? (Pulserer over 0 V, alt etter hvor mye volum som står på) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå