Bozzeye Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Eg koder på sida mi, og kjem til å skrive ein del ting på den. Problemet er at når innhaldet på sida blir lengre enn wrapperen (div'en alt er inni), så blir footeren forskjøvet heilt til venstre og innhaldet går nedforbi wrapperen. Det eg lurer på er korleis eg kan få sida til å bli minimum så og så lang og når innhaldet blir lengre enn det så blir wrapperen lengre. Altså tilpassa innhaldet, slik at innhaldet blir innanfor wrapperen. Eit anna problem er at når innhaldet kjem ned til footeren så blir den forskjøvet. Footeren er ikkje innanfor wrapperen. Nokon som veit kva eg skal gjere? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Hvorfor ikke en link til eksempelet? Uansett, du har alltid min-height-egenskapen i CSS. IE6 tolker height som min-height, så du kan sende inn _height: XXpx; til IE6 for eksempel. Slik vil container-diven din alltid ha en viss høyde, og utvide seg om mer innhold. Når det gjelder footeren kan du sette body til position: relative; og posisjonere footeren absolutt i bunn og i midten, og sette padding-bottom på containeren tilsvarende høyden av footeren. Da har du i alle fall fått noen hint. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2007 Når det gjelder footeren kan du sette body til position: relative; og posisjonere footeren absolutt i bunn og i midten, og sette padding-bottom på containeren tilsvarende høyden av footeren. Da har du i alle fall fått noen hint. Eg har aldri vert borti position, så korleis gjer eg dette? Har satt body til position: relative; og padding-bottom. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2007 (endret) Klarte å få footeren plassert i midten med position: absolute; left: 50%; margin-left: 400px; (sida er 800px breid). Men footeren går over wrapperen, kva skal/kan eg gjere med det? Edit: Skrivefeil. Endret 29. oktober 2007 av überSviker Lenke til kommentar
Stian Jacobsen Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 fjern absolute, bruk width: 800px; margin: 0 auto; text-align: left; Så legger du til text-align: left; i wrapper og text-align: center; i body (IE fix) Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2007 Og korleis kan text-align: left; hindre wrapperen i å leggje seg over footeren, om eg tør spørre? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Stian: Det skader ikke å lese hva han ønsker å oppnå. Vi sliter ikke med å midtstille At footeren går over wrapperen kan du vel ikke unngå, med mindre du setter margin-bottom på wrapperen tilsvarende høyden av footeren. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2007 Innhaldet (der eg skriv diverse ting) blir lengre enn wrapperen, sjølv om wrapperen har min-height. Har to div'ar på sida av kvarandre i wrapperen. Kan også nemne at sida ikkje går heilt ned i kanten. Fekk det ikkje til i starten, så eg har ikkje giddet å prøvd meir på å få det. Lenke til kommentar
pvp Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) Bruk float og ikke definer høyde (høyden vil da tilpasse seg i alle nettlesere). På footeren din setter du style/CSS: .myContainer { float:left; margin-left:20px; } Dette sørger for at footer ikke forskyves: .myFooter { clear:both; } Har du meny til venstre definerer du bare en float for den og plasser div'en dens før div'en for innholdet ditt. Du lager mellomrom med margin (utsiden av div) og evt. padding (innsiden). Endret 30. oktober 2007 av pvp Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 pvp: Leste du delen om at han ikke ville at footer skulle bli forskjøvet av innholdet? clear: both; sørger bare for at footer ligger i bunnen, men den forskyves fortsatt. Lenke til kommentar
Stian Jacobsen Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Skjønner ikke hva som er så vanskelig med å bruke google om man ikke forstår html/css? 1 søk på google fikk opp følgende http://www.xs4all.nl/~peterned/examples/csslayout1.html Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 Har sett på den sida, og prøvd og testa/endra for å prøve om eg får det til, men dessverre får eg det ikkje til. Eg har padding på #content (innhaldet) lik høgda på footeren, men footeren går ikkje heilt ned, som #content gjer. Det funker i IE, men ikkje Opera. Stian Jacobsen: Eg kan HTML og CSS, det er bare det at eg ikkje kan dette som eg prøver på no. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Jeg har ihvertfall lært at å bruke position blir bare tull. Bruk float og padding! Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Ja, du må nok ha litt peiling for å bruke position... Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 4. november 2007 Forfatter Del Skrevet 4. november 2007 Korleis kan eg bruke float for å plassere footeren i botnen? Har kanskje nesten fått det til. #content er ca 1000(/1024?) px høg om eg har 100% height eller min-height mindre enn 1000px, men om eg har meir enn 1000px på min-height blir #content lengre. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 (endret) Footer må ligge nederst i koden din. Link til siden din, eller koden? Endret 4. november 2007 av AnaXyd Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Har slettet to innlegg som var OT. Om trådstarter kan HTML og CSS eller ei har ingenting med saken å gjøre, og er totalt uinteressant. Hjelp kan han få enten han kan det eller ei. Ovenpå-holdningene kan man ta med seg til et elitist-forum om man finner et, og man mener man er god nok til å bli medlem. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 4. november 2007 Forfatter Del Skrevet 4. november 2007 (endret) Footer må ligge nederst i koden din. Link til siden din, eller koden? Link til sida: http://thesvikersite.frac.dk/index3.php Stilarket/Stylesheet'en: http://thesvikersite.frac.dk/stilark3.css Footer liggjer nederst i #container, og er ikkje inni #content. Edit: Om du ser sida i Firefox kan det vere den ikkje ser bra ut. Har kun testa/sett i Opera, men skal fikse så det blir betre i Firefox og IE, men tar det etter eg har fiksa dette. Endret 4. november 2007 av überSviker Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 (endret) Skal vi se her... For det første, det er feil å bruke <h2> så mye som du gjør. Er det ikke? Samme det, jeg får prøve å hjelpe deg litt med footer.. Om du ser på css'n til footeren din: div#footer { background-color: white; width: 100%; [b]<-- Bruk bestemte bredder, eller auto hvis den skal tilpasse seg en annen container den står i[/b] margin: 0 auto; margin-left: -400px; border-top: 1px dotted black; padding-bottom: 20px; position: absolute; [b]<-- Fy,fy! Fjern denne med en gang[/b] left: 50%; [b]<-- Hva er denne til?[/b] bottom: 0; } Det er mye man kan luke vekk der. Om du ser på footeren på en hjemmeside jeg har kodet, så er css'n slik: div#footer { float: left; width: 900px; height: 53px; background: url(images/footer.png); } div#footertxt { padding: 14px; <-- Dette er for å få tekst midtstilt i footeren } Og slik ser html'n ut da: <div id="footer"> <div id="footertxt"> <p align="center"><span class="style1">Design og kode av Per | <a href="kontakt.php">Kontakt</a> | <a href="om_oss.php">Om oss</a></span></p> </div> </div> Håper dette klarer opp litt.. Endret 4. november 2007 av AnaXyd Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 4. november 2007 Forfatter Del Skrevet 4. november 2007 Kva skal eg bruke i staden for <h2>? <h3> kanskje? Problemet no er at den kvite bakgrunnen ikkje går frå toppen til botnen. Det er eit gjennomsiktig mellomrom. Kva kan eg gjere med dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå