Mannen med ljåen Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 (endret) Ingen grunn til å henge seg opp i turtelleren. Jeg kjenner bilen min godt, og føler motorlydene, vibrasjonene og G-kreftene etterhvert som jeg slipper clutchen. Har kjørt endel biler, alt fra en Opel med plenklippermotor som ble kvelt i annenhvert kryss, til en "sprek" Peugeot 406 bensinmotor som tilgir det aller meste. Min erfaring er at hestekrefter ikke dreper, de hjelper deg å komme helskinnet gjennom kryss. Dumt å kvele motoren halvveis ute i et T-kryss. Jeg skriver under på at det er lurt å sette seg i førersetet for første gang i en skolebil. Autoriserte kjørelærere kan pedagogikk, det kan ikke nødvendigvis pappa. På min første kjøretime visste jeg ikke engang hva som var clutchen, bremsen og gassen. Kjørelæreren har egne pedaler, og kan i mye større grad hindre deg i å drite deg ut fullstendig. Kjører du pappas bil, er det fint lite han kan gjøre for å avverge katastrofe. Han kan egentlig like gjerne bli hjemme. Håndbrekket er en VITS. Kan ikke engang holde bilen i en bakke, det er derfor man setter bilen i første gir når man parkerer. Det eneste positive jeg har å si om Opel er at jeg måtte lære meg clutch meget fort for å i det hele tatt komme i gang. Den hadde kanskje 30 hestekrefter. Bilen min har 110. Fasitsvaret til å betjene clutchen: Den skal alltid trampes helt inn. Løses gradvis. Kjenn på motoren hvor fort den skal slippes ved igangsetting. ALDRI slipp den fort med motoren i gang. Endret 29. november 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå