Gå til innhold

Logitech G9, Razer Lachesis eller Microsoft SideWinder?

Anbefalte innlegg

Jeg skal bytte ut min Logitech G5 (første versjon) nå tenkte jeg.

Men så var det hva jeg skal bytte den ut med.

Har stortsett alltid valgt Logitech, men denne gangen ble jeg litt usikker.

Razer sin Lachesis benytter en 3G-laser, er den merkbart bedre enn det som befinner seg i Logitech G9 og Microsoft SideWinder?

Har hørt at SideWinder skal ha bedre respons, ikke DPi, men Hz-frekvens. G9 og Lachesis har 1000Mhz, mens SideWinder skal ha 1500Mhz eller noe. Stemmer dette? Gir dette eventuelt store fordeler?

Når det gjelder DPi så stiller jo SideWinder dårligst, mens G9 og Lachesis kommer med 3400, og 4000DPi mot SideWinder sine 2000 er det vell? Nå ser ikke jeg på det som noen fordel, siden jeg knapt bruker 2000DPi på min nåværende G5 uansett.

Jeg har også ganske små hender, så f.eks. Logitech G5 er strengt tatt "for stor" for at den skal ligge spesielt godt i hånda mi. Hvem egner seg best for små hender?

Nylon kabelen til Logitech musene er litt snerten da :)

Så det som altså er viktigst for meg er:

- Best mulig sensor, vil ikke ha noe skipping!

- Best mulig respons (ikke DPI/sensitivitet)

- +/- knapp for rask justering av DPI

- Ligger godt i hånda (jeg har små hender)

- Glir godt på SteelPad 5L og SteelPad SX

- Kjekt med en "forward" og "backward" knapp

- Gode Windows drivere, hvor du kan stille inn forskjellige DPI moduser/nivåer osv..

Hvilket av de tre tror dere ville passet best for meg?

Er utrolig vanskelig å få "prøvd" de, før jeg kjøper. Siden jeg ikke har klart å finne en eneste butikk som har noen av dem satt ut for "prøve-kjøring"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Razer sin Lachesis benytter en 3G-laser, er den merkbart bedre enn det som befinner seg i Logitech G9 og Microsoft SideWinder?

Den skal være det, men det er selvsagt info gitt fra PR avdelingen til Razer, så det bør tas med en halvkilo salt. Regner med at det er gjort litt framskritt i forhold til skippingen som lasersensorene har lidd litt av, og reviews jeg har lest nevner ihvertfall ikke noen spesielle problemer med Lachesis.

Har hørt at SideWinder skal ha bedre respons, ikke DPi, men Hz-frekvens. G9 og Lachesis har 1000Mhz, mens SideWinder skal ha 1500Mhz eller noe. Stemmer dette? Gir dette eventuelt store fordeler?

Det tror jeg rett og slett ikke stemmer. Så vidt jeg vet, har USB porten en maks pollingfrekvens på 1000Hz, noe som gir 1ms responstid. Å "overklokke" USB instillingene for mus var noe man til å begynne måtte gjøre manuelt. Etter hvert så kom det små programmer som fiksa det for deg, og i den senere tid har det blitt vanlig at musedriverne ordner det helt selv. I all den tid hvor dette har vært aktuelt, så har jeg bare hørt om instillingene 125Hz, 250Hz, 500Hz og 1000Hz. Dermed tror jeg enten du husker feil eller har blitt feilinformert. (Alternativt så har utviklingen løpt fra meg :))

Jeg har også ganske små hender, så f.eks. Logitech G5 er strengt tatt "for stor" for at den skal ligge spesielt godt i hånda mi. Hvem egner seg best for små hender?

Razer-musene burde i utgangspunktet passe bra for folk med relativt små hender. De har tradisjonelt vært "finger-mus" istedet for "håndflate-mus". Habu-, Deathadder- og Lachesis-modellene har endret litt på dette, da de har tilnærmet seg Intellimouse Explorer størrelse og form. Nå har jeg ikke fått tatt "hands on" av Lachesis, av den enkle grunn at den ikke har dukket opp i noen butikker ennå. Dermed er det vanskelig å si noe helt konkret.

Så det som altså er viktigst for meg er:

- Best mulig sensor, vil ikke ha noe skipping!

- Best mulig respons (ikke DPI/sensitivitet)

- +/- knapp for rask justering av DPI

- Ligger godt i hånda (jeg har små hender)

- Glir godt på SteelPad 5L og SteelPad SX

- Kjekt med en "forward" og "backward" knapp

- Gode Windows drivere, hvor du kan stille inn forskjellige DPI moduser/nivåer osv..

Hvilket av de tre tror dere ville passet best for meg?

Er utrolig vanskelig å få "prøvd" de, før jeg kjøper. Siden jeg ikke har klart å finne en eneste butikk som har noen av dem satt ut for "prøve-kjøring"

Når det gjelder kriteriene dine, så tror jeg de tre musene du har sett deg ut, er noenlunde likeverdige. Det som vil skille, er hvordan de kjennes ut fysisk, både når det gjelder vekt, størrelse, grep osv. Det eneste som skiller seg ut sånn sett, er at Lachesis kan brukes med både venstre og høyre hånd, samt at on-board minne på Lachesis gjør det mulig å benytte den med personlige instilligner, uten å installere drivere på f.eks. en konkurranse-PC. (Hvis sånt er viktig for deg...)

Hvis du holder til i nærheten av Oslo, så vet jeg at Spaceworld på hjørnet av Nygata og Storgata, har utstillingsmodeller av både MS Sidewinder og Logitech G9. De har også lovt at de får inn Lachesis etter hvert, men sliter bittelitt med leveransen av den. Du får selvsagt ikke prøvd dem "live", men får ihvertfall muligheten til å kjenne hvordan de ligger i hånda. Etter å ha prøvd hvordan MS Sidewinder ligger i hånda mi (slanke fingre, ikke spesielt store hender), så må jeg si jeg ble imponert over den. Den har dog litt for høy GSI (Gimmicks per Square Inch), til at jeg tror jeg kommer til å satse på den for min del. Jeg har veldig lyst til å kjøpe meg Lachesis, men venter til jeg har fått kjenne hvordan den ligger i hånda også.

PS: Jeg har, og har vært veldig fornøyd med Logitech MX518, men da dette er den tredje Logitech-musa jeg er borti, som har begynt å skru seg av i tide og utide, har jeg bestemt meg for å gå bort fra Logitech nå. Dette er selvsagt bare en personlig grunn, så du får se bort fra den i ditt eget valg av mus.

Lenke til kommentar

Da tar jeg meg en tur innom Spaceworld senere idag :)

Så vil nok avgjørelsen baseres mye på hvordan de kjennes i hånda.

Men det ser ikke ut til at noen nettbutikker vil få inn Lachesis de nærmeste ukene :(

Nå skal det nevnes at Logitech G9 også har intern minne for lagring av profiler og liggende..

Eneste litt negative jeg finner med Raze Lachesis er at den ikke har noen form for vektregulering,

jeg liker at musa er litt av den tyngre sorten, så jeg tror Lachesis blir lettere enn jeg foretrekker.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Da tar jeg meg en tur innom Spaceworld senere idag :)

Så vil nok avgjørelsen baseres mye på hvordan de kjennes i hånda.

Men det ser ikke ut til at noen nettbutikker vil få inn Lachesis de nærmeste ukene :(

Nå skal det nevnes at Logitech G9 også har intern minne for lagring av profiler og liggende..

Eneste litt negative jeg finner med Raze Lachesis er at den ikke har noen form for vektregulering,

jeg liker at musa er litt av den tyngre sorten, så jeg tror Lachesis blir lettere enn jeg foretrekker.

Jepp! Akkurat det blir en smakssak. Jeg for min del vil ha en mus som er så lett som overhodet mulig, for jeg synes mindre vekt å flytte på gir raskere aksellerasjon og reaksjon.

Sjøl venter jeg i spenning på Lachesis, og som du sier kan det se ut som jeg må vente en stund :(

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...