Gå til innhold

Problem med indeksering på Google

Anbefalte innlegg

Hei

Saken er at jeg har et lite firma, og Google har åpenbart indeksert ene siden to ganger hvis en ser her: http://www.google.com/search?q=site:www.na...QR&filter=0

Saken er at jeg kun vil ha siden www.naturia.no/akupressur/ registrert, men tittlen og teksten som er registrert på www.naturia.no/akupressur , men problemet er hvordan jeg får fjernet www.naturia.no/akupressur fra Googles søk?

Endret av abrj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Saken er at jeg har et lite firma, og Google har åpenbart indeksert ene siden to ganger hvis en ser her: http://www.google.com/search?q=site:www.na...QR&filter=0

Saken er at jeg kun vil ha siden www.naturia.no/akupressur/ registrert, men tittlen og teksten som er registrert på www.naturia.no/akupressur , men problemet er hvordan jeg får fjernet www.naturia.no/akupressur fra Googles søk?

Lag deg en konto pågoogle webmaster tools(?). Der har du flere valg som går på det å fjerne egne sider etc. :D

Edit: Forøvrig er det mulig å sette noindex,follow i meta dersom parameter hs er satt..?

Endret av funkyboy
Lenke til kommentar

prøvde å fjerne den ene, men da ville den plutselig fjerne den andre. Og setter jeg opp noindex forsvinner bare begge sidene, som egentlig er samme side. Er bare Google som har vært så teite å regge siden to ganger i forbindelse med at jeg oppdaterte den litt

Lenke til kommentar

Problemet er at /akupressur/ og /akupressur er to forskjellige URL-er.

Det samme gjelder:

- Med og uten www foran (naturia.no/ og www.naturia.no/)

- Med og uten / på hovedsiden (naturia.no og naturia.no/)

- Med og uten prikk bak .no (naturia.no/ og naturia.no./

Prøv å sett opp webserveren din til å videresende alle brukere som taster inn url-er uten / bak til samme siden, men med /. Det er lurt å også videresende alle brukere som ikke taster inn www til www. (Eller omvendt.)

Evt. kan du prøve å blokkere alle /something/ i robots.txt filen din.

Å fjerne siden med Googles remove page funksjon (eller noen av de andre funksjonene på Google sine sider) er ikke en god måte å fjerne sider på. Det er kun brukbart hvis man absolutt MÅ fjerne en side raskt fra søkeresultatene til Google enten fordi man har publisert noe man ikke skal publisere eller fordi siden forgifter søkeresultatene fra siden din.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det går også an å sette eksempelvis

<?php

if (server viser galt domene eller side, her hentet fra array eller db) {

echo "noindex,follow"; // evt. follow.

}

else echo ut "index,follow";

?>

i meta. JonT; Enig i at det ikke er den beste måten å gjøre det på via Googles kontrollpaneler (da dette kun styrer Google, og man ikke har kontroll på hvordan virkningen av dette er). Men ting har jo blitt sånn at det i all hovedsak finnes kun en søkemotor (joda det er fler, men ta en titt på statistikken..), og at (som du sier) dette kun bør brukes dersom du har vært uheldig å fått noe indeksert som egentlig ikke bør være det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...