ToreBK Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Det er rart hvor fort tiden går. Jeg var en aktiv forumbruker for noen år siden, men det slo meg først nå hvor lenge det er siden jeg bygget meg en PC sist. Sitter fortsatt med mitt Asus P4C800E-Deluxe med PresHOT 3,2 GHz. På tide med noe nytt og småfrekt, med andre ord. Her er hva jeg tenker: Thermaltake Kandalf LCS sølv aluminium, vannkjøling 775/754/939/940 (uten PSU) Asus P5E3 WS PRO, X38, Socket-775, DDR3, ATX, GbLAN, Firewire, 2xPCI-Ex(2.0)x16 Intel Core 2 Quad Q6600 CORSAIR TWIN3X 1600MHz DDR3, 4GB, DHX, (TWIN3X4096-1600C7DHXIN) NorthQ NQ-4775-1000 Giant Reactor 1000W 2 stk PowerColor HD 2900 PRO 512 MB i Crossfire THERMALTAKE iCage For HDD (A2309) 2 stk Thermaltake Aqua Brazing All Copper W2, VGA-Blokk, Universal for nVIDIA og Ati 2 stk THERMALTAKE Aqua Brazing W3 North-Bridge Waterblock Pure Copper (CL-W0083) 2 stk Western Digital Raptor 150 GB X 2 stk Seagate Barracuda 7200.11 1 TB 2 stk SAMSUNG DVD Recorder 20x +R/+RW -R/-RW Lightscribe SATA Black Bulk With Vista comp. SW (SH-S203N/BEBN) HW Forumet er en utømmelig informasjonskilde, men jeg finner ikke helt ut av det jeg lurer på likevel, derfor denne tråd. 1) Duo / Quad: Jeg tar den billige Quad'en, regner med å bytte ut med 45nm quad i mars 08. 2) DDR3 - trenger vel strengt tatt ikke den kostbare RAMen i dette oppsettet, men gitt at ny CPU med høyere FSB kommer i maskina til våren, så slipper jeg å bytte RAM-brikkene også 3) Crossfire HD2900 - leser at HD 2900 er et "mellomsteg", skulle jeg heller tatt 1 skjermkort nå (et heftigere et enn HD 2900 da, naturlig nok), og fyrt på med et til maken i CF samtidig med bytte av CPU? Jeg spiller sjelden og aldri, forresten... 4) Så det store dilemmaet: kjøling! Kandalf LCS kommer med vannkjøling, men hovedkortet er jo lagt opp til at chipsettet skal få hjelp av CPU-vifte! Må jeg bytte ut de fine kjøleribbene på HK'et da og erstatte med vannblokker? Er ikke litt av vitsen med HK'et borte da? Det er forresten mange Asus-versjoner med X38, har jeg valgt det beste gitt at jeg ikke bryr meg om WLAN? Se på disse råe kjølerne til skjermkort 2900 XT, som kombinerer vannkjøling + egen dedikert støysvak (?) vifte. Er det noen som selger disse i Norge? 5) Har 3,5 TB disk i den "gamle" maskinen, alt fra et par Raptor 150 til noen Seagate 500. Trenger mao ikke flere disker enn satt opp over. Ved å kombinere handel fra to webshop'er er jeg i skrivende stund på en totalpris på 27.000 inkl frakt. Det er OK pris for meg, men det gjør selvfølgelig ingenting om jeg kan få det billigere. Setter pris på kommentarer, råd og hjelp til dette, RAM-brikkene er uansett ikke i butikken før 9. nov så jeg har en ukes tid på meg før jeg bestiller. Lenke til kommentar
Nautique Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Kan jo eventuelt bytte ut hovedkortet ditt med Asus Maximus Formula SE , som er lagd for vannkjøling : )) Men dette kortet har jo ikke støtte for DDR3. Du kan vente til X48 kommer, da tror jeg alle hovedkortene skal ha støtte for 1600fsb og DDR3 minne. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Oi! Dette et er rått oppsett. Jeg synes flere av punktene er mer enn nødvendig og ville valgt en litt annen oppgraderingsstrategi: 1. Hvis du velger et mer normalt hovedkort med f.eks P35 brikkesett og DDR2 ram så sparer du noen tusen bare der uten å gå nevneverdig ned i ytelse. 2. Når du skal bytte til 45nm firekjerne til våren/sommeren så vil jeg anbefale å kjøpe et hovedkort som er moderne da og DDR3-ram som finnes da. Grunnen til dette er at jeg ser på nåværende DDR3-løsninger som ganske midlertidige og ikke fullt utnyttet. For å tenke noen år tilbake så mener jeg det kan sammenlignes med DDR-266 PC2100 og DDR2-533 PC4300. Altså langt unna potensialet til den minnegenerasjonen. Noen konkrete forslag: Hovedkort: Gigabyte GA-P35C-DS3R To doble sett ram: OCZ DDR2 PC2-6400 Vista Upgrade 4GB-Kit (2x2048MB) totalt 8 GiB. Besparelse: ~4500 kr. Hovedkortet er kjent for å overklokke meget bra. 1600FSB er godt innen rekkevidde med vannkjøling av brikkesett. Jeg vet ikke hvor godt dette minnet overklokker men DDR2-800 er uansett en gunstig hastighet sammen med 1600 FSB på grunn av 1:2-forholdet. Hovedkortet støtter DDR2 (4 brikker) eller DDR3 (2 brikker inntil DDR3-1066). Det har 8 SATA-porter i tilfelle du skulle ønske å sette flere disker inn der senere. Hovedkortet skal også støtte 45nm firekjerner. Dvs. du kan oppgradere til firekjerne til våren uten å skifte noe. Et konkret forslag der kan være Core 2 Quad Q9550 med 2*6MiB L2 cache, 1333FSB og 2,83GHz på bare 95W. Noe som bør gi godt overklokkingspotensiale. Forventet pris: 530$. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Enig med Simen 1 her, DDR 3 er "bortkastede penger nå, gå for sikkelig DDR2 brikker,disse vil du uansett ikke ha problemer med å selge den dagen DDR 3 er lønnsomt å kjøpe, ellers var det et rått oppsett. Lenke til kommentar
ToreBK Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2007 Tusen takk for tilbakemeldinger! Jeg bøyer meg i støvet for øvrigheta, og har nå justert oppsettet slik det fremgår av MarlboroMannens handlevogn Leser at 2950XTX kommer, så jeg tar til takke med en enkel HD 2900 Pro. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Nå synes jeg det ser veldig bra ut. PS. Du har krysset av for 2 DVD-brennere. Jeg vet ikke helt om det var meninga. Lenke til kommentar
$ig Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Hva skal du med 8 Gig RAM? det er frekt mye, det er like mye som herifra til neste torsdag, altså 4 for mye. Lenke til kommentar
ToreBK Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2007 Hva skal du med 8 Gig RAM? det er frekt mye, det er like mye som herifra til neste torsdag, altså 4 for mye. Hehe, ja jeg skjønner hva du mener - men det er faktisk flere grunner til det. Simen1 presenterte en viktig grunn over - jeg fikk nå 8 GB DDR2 billigere enn 4 GB DDR3. Jeg bruker PC-en mye til videoredigering, fotoredigering og en og annen CAD-greie. Når det gjelder Adobe Premiere Pro og Photoshop, tror jeg aldri de kan få nok RAM. Fra en RAM-test på MAC G5 vil jeg gjerne sitere: Granted most of us can't justify 8GB of RAM, but I have to say returning these is one of the hardest things I've done this year. Do I personally need 8GB of RAM? Not really, but there's just something about having all those G5 dimm slots filled that makes 'need' take a back seat to 'want'. With 8GB installed, running literally every app I had installed still didn't show any pageouts. Depending on the amount of RAM you have installed - adding RAM can more than double performance for apps like Photoshop. Jeg er rimelig sikker på at jeg hadde klart meg utmerket med 4 GB, så jeg skal innrømme at det kanskje er et snev av Harryfaktor ute og går. Jeg er jo også pent nødt til å kjøpe meg Vista Premium 64-bit norsk DVD nå, selv om jeg hadde tenkt å være på XP i alle fall til Vista SP1 er ute. Men men ... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 En annen mulighet for å få tilgang til at minnet er via Windows XP X64 Edition. Jeg bruker den på jobb (stasjonær og bærbar) og liker den generelt mye bedre enn Vista som vi prøvde ut en periode. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Fra en RAM-test på MAC G5 vil jeg gjerne sitere: Granted most of us can't justify 8GB of RAM, but I have to say returning these is one of the hardest things I've done this year. Do I personally need 8GB of RAM? Not really, but there's just something about having all those G5 dimm slots filled that makes 'need' take a back seat to 'want'. With 8GB installed, running literally every app I had installed still didn't show any pageouts. Depending on the amount of RAM you have installed - adding RAM can more than double performance for apps like Photoshop. Jeg er rimelig sikker på at jeg hadde klart meg utmerket med 4 GB, så jeg skal innrømme at det kanskje er et snev av Harryfaktor ute og går. Dumming, akkurat når jeg hadde snakket meg selv ut av å kjøpe så mye RAM :/. Lenke til kommentar
ToreBK Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2007 Dumming, akkurat når jeg hadde snakket meg selv ut av å kjøpe så mye RAM :/. Huff ja jeg håper jeg ikke har gjort noe dumt nå. Det er jo ikke sikkert RAM-brikkene passer til HKet, som det fremgår av denne tråden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå