~~Undertaker~~ Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 (endret) Fikk ikke start på bilen i går når jeg skulle på jobb. Den bare hostet uten noe som helst virkning. Hadde ingen startproblemer før, men må si at jeg har opplevd litt fusk. Den var av og til litt "småtreg" med å starte og jeg måtte gi umiddelbart gass for å få turtallet opp. Samme skjedde når jeg stod på rødt lys og ut av gir. Mistet litt turtall så kom han seg opp igjen. Når jeg kjørte så kunne jeg holde gasspedalen litt inne og helt i ro, bilen ville plutselig hakke litt og miste litt turtall for å så komme opp igjen. Har ikke prøvd å trille den i gang ettersom jeg har dårlige forhold til det. Fått en som er mer bilinteressert enn meg til å kikke på bilen og han tror ikke det er batteriet ettersom alt høres ut som det skal når jeg vrir om nøkkelen. Det virker som om det ikke kommer tilstrekkelig med bensin til motoren og at det kan skyldes at han ikke starter. Før jeg ringer verksted så lurte jeg på om dere hadde noe forslag på hvordan jeg kan undersøke dette nærmere (om det er batteriet, eller andre ting), eller om noen kan komme med tips om hvordan jeg skal få startet den så NAF slipper å komme. Alle forslag og tips mottas med stor taknemlighet! EDIT: Bilen er en 1999 Mitsubishi Carisma Endret 28. oktober 2007 av ~~Undertaker~~ Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Omtrent det eneste som ryker på mitsubishi fra den årgangen som har med motorstopp og gjøre er fordeleren. Mener at alt av tenningsdeler(posisjonsgiver,coil etc) sitter inni coilen. Komplett ny fordeler ligger rundt 5-6000,- Dette er et mer kjent på colt, men jeg ville sjekka det ut fordet. Virker som om det er typisk tenningsfusk som forekommer så jeg ville tatt en titt inni fordeler lokket til og begynne med. Kanskje se litt på tennpluggene.... Hvis du har den typen jeg tenker på ligger et lokk på rundt 5-600,-( Mitsubishi tenningsanlegg har ganske dyre tenningsdeler) og det kan være ganske vanskelig og se/måle at dem har ryki. Lenke til kommentar
otis Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Er det ikke slik at Carisma har elektronisk tenning med en coil for hver sylinder? Sjekk ihvertfall toppdeksel pakningen, da den kan begynne å lekke, og dermed fyller plugghullene og gir overslag på tenningen. Det hadde broren min feil med... Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Besteforeldrene mine hadde en Carisma av ca. samme årsmodell som var veldig "dau". Der var det overslag i en coil som var årsaken. Det var 2 coiler som tok seg av 2 sylindre hver (mulig dette varierer med motorstørrelse/type), og jeg tror det kostet et par tusen kroner for en ny en. Lenke til kommentar
~~Undertaker~~ Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2007 flaks jeg har 3 måneders bruktbil garanti. De kommer å henter bilen hvert øyeblikk. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Mener det er GDI motoren som har en coil pr. sylinder. Er ikke sikker på om den hadde kommet i 99. Har du GDI motoren er jeg hvertfall på villspor. Lenke til kommentar
~~Undertaker~~ Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2007 Jeg har en 1,8 GDI fra 1999 Lenke til kommentar
~~Undertaker~~ Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2007 For å gi oppdatering i tilfelle noen flere får samme problem. Verkstedet sa at hele styringshjernen er kaputt og de har levert bilen til Bil Forum som skal se videre på saken og eventuelt bestille ny del. Hele seansen virker ganske kostbart så jeg er litt gla for den garantien! Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 ok Da er det sikkert en transistor ellernoe som ikke fungerer helt. Den lukker ikke så du vil miste gnist på en eller fler sylindre. Har sett dette på lancer 2 ganger før, men det var ikke GDI. Du kan prøve og kjøle ned styrrenheten når du får problemer neste gang. Når det kommer til lancer kan du oppleve brudd i ledningsnettet til styreenhet hvis det går inn i cupeen på venstre side. Der hvor hovedstrømpa går på høyre side er ikke dette et problem. Vet ikke om dette gjelder på carisma. Ellers må jeg inrømme og hørt at det er en del dritt med GDI motoren, men lite erfaring så jeg vet ikke helt om det er sånn det er. Lenke til kommentar
otis Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Den eneste "dritten" jeg vet om når det gjelder GDI motoren er vel at den kokser ventilene, om man ikke kjører den litt hardt noen ganger, og er nøye med olje skift. Men den tikker bare litt mer enn vanlig, eller ganske mye mer enn vanlig. Men man merker ikke noe ytelsesforskjell. Broren min sin GDI gikk 320000km og da solgte han bilen. Med vanlig landeveis kjøring så brukte den bare 0,50 liter per mil. Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 min 2l har gått 320000 og den er strøken, men ventilløfterne er en svakhet på mitsubishi og bensinforbruk, jeg har over 1,2l på mila men det har litt med 4wd og lav giring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå