RamGuy Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Jeg kan ikke si meg helt godt fornøyd med mitt Philips SPC900NC web-kamera. Ble litt lurt i det jeg kjøpte det egentlig, så mye på at den hadde såpass bra oppløsning (det var bra iforhold til andre på den tiden) men oppløsningen under video var jo som de fleste andre, så sånn sett var det ikke noe bedre. Men de 90FPS'ene har vist seg å være kjekke, sjeldent det er noe som helst tegn til hakking på cam SPC900NC skulle også være svært lite avhengig av gode lysforhold, som de aller fleste web-kameraer er. Og ja, den ser meg selv når det er bekmørkt. Dog så syntes jeg bilde og fargene blir rare, jeg ser alltid litt blå ut, om det så er gode eller dårlige lysforhold. Prøvde å sjekke innstillingene, men det endre bare opp med at jeg tok på svart-hvitt isteden. Så der satt jeg med et web-kamera til 800kroner, også har dama mi med sitt innebygde web-kamera i sin Acer laptop bedre farger på cammen sinn enn jeg har. Hun er jo veldig avhengig av lysforholdene. Men uansett, ble veldig skuffet over farge- og bildekvaliteten på mitt SPC900NC. Det er jo også en innebygget mikrofon på SPC900NC, og siden jeg ikke har noen annen form for mikrofon på min stasjonære skulle jeg prøve å benytte meg av denne i VoIP i spillet Lord of the Rings Online. Men det kunne jeg bare glemme! Det fantes ingen form for "noise-cancelling" i det hele tatt. Så lyden fra høyttalerne mine ble konstant reflektert inn i mikrofonen, som resulterte i et massivt rabalder, hørtes ut som både høyttalerne mine og mikrofonen skulle kveles/sprenges. Så mikrofonen er enkelt og greit ubrukelig. Så nå tenkte jeg å anskaffet et nytt web-kamera. Og da har jeg kommet frem til to alternativer: Logitech QuickCam Pro 9000 og Philips SPC1300NC De har jo begge en STOR fordel av en kjempe bra video-oppløsning sammenlignet med andre alternativer. Samt de begge skal kunne "se" i mørket. QuickCam Pro 9000 har en fordel i sin Carl Zeiss optikk, som vell resulterer i en veldig bra bilde- og fargekvalitet. Mens SPC1300NC på si side har fordelen av 90FPS som burde by på en 100% hakkfri opplevelse. QuickCam Pro sine 30FPS kan bli litt beskjedent. Men jeg setter naturlig nok spørsmålstegn ved bilde- og fargekvaliteten til SPC1300NC, samt hvorvidt mikrofonen er noe tess. Er jo ikke sikkert dette er blitt noe særlig bedre enn det er på mitt nåværende SPC900NC. Dessuten er det ganske så få funksjoner og muligheter i driverne fra Philips, kontra de fra Logitech. Så derfor lurte jeg på om det er noen som har erfaringer med en, eller begge av disse. Link til tester kanskje? Hva tror dere er det beste valget? Hovedspørsmålene blir jo: - Hvem har best bilde- og fargekvalitet i både lys og mørke forhold? - Holder 30FPS, eller er 90FPS en STOR fordel? - Hvordan er det med kvaliteten på mikrofonen? - Drivere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå