SyrinxGC Skrevet 31. januar 2003 Del Skrevet 31. januar 2003 Hei! Håper noen kan hjelpe. Bor for tiden i på Gran Canaria - og har ikke så forbasket mange norsktalende å spørre om hjelp her nede. Problem: Har Pentium 2 - 350mhz (3-4 år gammel). Ønsker meg noe med hastighet opp mot 2ghz (tror ikke jeg trenger noe mer). Er musiker - jobber hovedsakelig med lyd - ingen spill - Håper på å kunne se noe DVD og DIVX filmer uten for mye rykk og napp. Jakter på en prisgunstig løsning? Så vidt jeg kan se må jeg bare bytte hovedkort, prosessor og ram. Det jeg er mest i tvil om er hva som passer sammen med hva!?! Toweret er P4 kompatibelt - samme gjelder strømforsyning (350w). Lydkortet er et nytt Typhoon Acoustic 6 som virker OK for meg. Er også fornøyd med Vodoo 3DFX grafikk-kortet og Phillips 107E monitor. Har 2 20gb harddisker som nok er i tregeste laget (5700rpm) - men jeg regner med at de kan jeg bytte etterhvert. Er det RAID det heter - systemet hvor man samkjører 2 like harddisker så det virker som en - dobbelt så stor og rask? På forhånd takk for all hjelp! SyrinxGC Lenke til kommentar
Zink Skrevet 31. januar 2003 Del Skrevet 31. januar 2003 Ett godt hovedkort til rundt 1000-lappen med forholdsvis avansert brikkesett i845PE og raid, kan være Abit BE7-RAID - ram og cpu blir vel å velge i webshopen der man handler f.eks. hovedkortet ( du som bor såpass langt avgårde, handler vel ikke i en norsk webshop, eller ? ). . Lenke til kommentar
SyrinxGC Skrevet 31. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2003 Takker - men jeg er likevel litt i tvil. Er det OK med en Celeron eller bør jeg få meg en Pentium 4 (begge går så vidt jeg vet på samme sokkel (478) Regner med å sjekke priser med f.eks. Kelkoo for å se om det erbilligst i Tyskland eller England - Det viktigste er vel i mitt tilfelle at det er innen EU. SyrinxGC Lenke til kommentar
getit Skrevet 31. januar 2003 Del Skrevet 31. januar 2003 Om du skal gå for Intel så vil jeg på det sterkeste anbefale deg å velge P4 med 512K L2 Cache. Dette er arbeidsminnet i prosessoren, - funker mye raskere enn RAM'en. Celleron av idag har kun 128K L2 Cache. Ytelsesmessig er det meget stor forskjell på Celleron og P4 Northwood. Eks. på konstellasjon: Intel P4-2,4/533 (C1 stepping) kr 1.700 Asus P4PE hovedkort kr 950 512MB DDR-PC3200 RAM kr 1.100. Så vidt jeg vet skal alle nye CPU'er ha C1 -stepping. Om P4'n har det, - kan du også overklokke den sprekt om du senere vil ha mere CPU-ytelse. Slike, altså med C1 -stepping, - bør kunne overklokkes bra uten ytteligere tiltak, kanskje litt bedre vifte/kjøler. Du kan bare stille opp hastigheten og gjøre noen justeringer, så har du 3Ghz. Slike resultater får du ikke med P4-2,4 uten C1 -stepping. Både CPU, HK og RAM'en jeg nevnte gjør konstellasjonen super-overklokkbar uten at komponentene er dyrere av den grunn (PC3200-RAM finns billig nå). Vel, -om du ikke vil overklokke, - gir konstellasjonen deg både stabilitet og potensiale, - kanskje du senere ombestemmer deg. Skal du ha noe mere budsjettvennlig vil jeg foreslå å droppe Intel og gå for AMD. Du får en XP2000 for kr 725, -, hovedkort for samme prisen og 256MB RAM for 500 kroner. Lykke til :wink: Lenke til kommentar
Zink Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 Takker - men jeg er likevel litt i tvil.Er det OK med en Celeron eller bør jeg få meg en Pentium 4 (begge går så vidt jeg vet på samme sokkel (478) Joda, samme sokkel, men siden enkelte multimedia-format tar endel prosessorkraft, kan Celeron fort bli vel 'magert'. Regner med å sjekke priser med f.eks. Kelkoo for å se om det erbilligst i Tyskland eller England - Det viktigste er vel i mitt tilfelle at det er innen EU. OK, kanskje greit å vite at Komplett.no konkurrerer på EU-markedet og her hjemme med samme vareutvalg. Men ser at f.eks. en Pentium 4 2.4BGHz er ca. 200,- kr. billigere Her på ITbutikken.dk? v.o.m. på det norske markedet. Hva slags fraktpriser blir det snakk om på dine kanter ? . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå