Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Eksternt skrivebord Windows, hvilke porter kan brukes?

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurer på om det finnes noe lister, eller om noen kan svare meg på hvilke porter, eller range, man kan bruke/ikke bruke, for eksternt skrivebord i Windows.

Saken er at jeg bruker egne porter av 2 grunner.

Den ene er å slippe å åpne for/ forwarde 3389 gjennom ruter (siden den er så vanlig anser jeg det bedre å bruke en annen)

Den andre grunnen er at jeg har fler maskiner på innsiden av ruter, og ved hjelp av :portnr velger jeg hvilken maskin jeg vil inn på fra internett.

Har forsjåvidt fått det til å virke som ønsket, men kunne tenke meg å bruke porter som er lettere å huske (feks deler av telefonnr)

Fikk ikke koblet til da jeg testet dette sist, så da lurer jeg på om jeg gjorde noe feil, eller om det er en del porter, eller noe system i hva som ikke kan/bør brukes til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I ruteren min (3com ett eller annet) så har jeg mulighet til å velge at den skal "oversette" tilkoblinger på en port globalt, til en annen port lokalt. Jeg kan f.eks si at trafikk til <domene>:4000 skal oversettes til <lokalip>:3389 og at trafikk til <domene>:5000 skal oversettes til <en-annen-lokalip>:3389.

Regner med at du har den muligheten på din ruter også :)

Lenke til kommentar
Hei.

Lurer på om det finnes noe lister, eller om noen kan svare meg på hvilke porter, eller range, man kan bruke/ikke bruke, for eksternt skrivebord i Windows.

Saken er at jeg bruker egne porter av 2 grunner.

Den ene er å slippe å åpne for/ forwarde 3389 gjennom ruter (siden den er så vanlig anser jeg det bedre å bruke en annen)

Den andre grunnen er at jeg har fler maskiner på innsiden av ruter, og ved hjelp av :portnr velger jeg hvilken maskin jeg vil inn på fra internett.

Har forsjåvidt fått det til å virke som ønsket, men kunne tenke meg å bruke porter som er lettere å huske (feks deler av telefonnr)

Fikk ikke koblet til da jeg testet dette sist, så da lurer jeg på om jeg gjorde noe feil, eller om det er en del porter, eller noe system i hva som ikke kan/bør brukes til dette?

Dette kan du endre til akkurat hva du vil, noe som kan være veldig praktisk dersom du skal ha flere maskiner innenfor som du sier.

Du bør også sette på automatisk utesperring for en time etter 3 gale forsøk osv. Ta en titt på denne, endring av porter står helt sist i artikkelen. Håper det er til hjelp! :)http://www.mobydisk.com/techres/securing_remote_desktop.html

Lenke til kommentar

Ok, takk skal dere ha begge to, skal se litt mer på forlagene om oversettelse i ruter, og dette sperring er også et bra forslag.

Hvis det altså skal være mulig å endre til helt valgfri port tror jeg "feilen" var at jeg ikke startet maskinen på nytt etter registerendringen/brannmur endringen da jeg testet med det tallet jeg helst ville ha. Høres det fornuftig ut, at endringene ikke er gyldig før etter omstart?

Lenke til kommentar

...jeg tipper du ikke trenger å endre lokalt på boksene, men bare videresende 10001, 10002, 10003 eller hva du nå ønsker til 3389 på de forskjellige maskinene. Jeg gjør det selv, har XXX<ipadresse> videresendt, slik at xxx40 tilsvarer port 3389 på ip 192.168.1.40 osv. Da er det enkelt å holde orden på maskinene - hvis man bare husker ip'en såklart :)

Eneste boksen jeg har som har enn annen port enn 3389 er en server som står på direkte på internett i et serverhotell, og derfor har jeg endret porten på den. Men for deg som har alle boksene bak en ruter så er det egentlig ikke nødvendig å styre med det.

Hvis endringene i ruteren din krever omstart (hvilken har du?) så får du vanligvis beskjed om dette.... kan det være at du har glemt brannveggen på pc'ene eller noe lignende? Fort gjort, har gjort det mange ganger selv.... :) Funker Remote Desktop fint fra en maskin i nettverket ditt til en annen?

Endret av N_R
Lenke til kommentar
Hvis endringene i ruteren din krever omstart (hvilken har du?) så får du vanligvis beskjed om dette.... kan det være at du har glemt brannveggen på pc'ene eller noe lignende? Fort gjort, har gjort det mange ganger selv.... :) Funker Remote Desktop fint fra en maskin i nettverket ditt til en annen?

Jada, alt fungerer både lokalt fra en maskin til en annen, og via internett. Var bare akkurat det portnummeret jeg helst ville hatt, jeg ikke fikk til å fungere, men jeg gikk nok litt for fort frem bare. Maskinene er allerde satt opp med hvert sitt portnr (ikke 3389) og alt fungerer, men ville ha et "lettere" nummer, altså et som er lettere å huske for meg.

Ruteren her hjemme er en god gammel 3COM 3CRWE754G72-B, og en 3COM GB switch mellom maskinene og denne. Bruker dette eksternt skrivebord systemet mitt et annet fysisk sted også (med samme prinsipp, flere tilgjengelig maskiner bak en ruter), og der er Ruteren noe Zycel greier.

Men var ikke ruter jeg mente måtte ha omstart, men bytting av portnr for rdp i Windows er jo altså en registerendring, og videre stenger jeg port 3389, og åpner for den porten jeg har bestemt i Windows brannmur/nettverkskort. Det er en eller fler av disse endringene jeg nå tror jeg vet krever omstart for å bli iverksatt. :)

Nå har jeg jo alt satt opp slik jeg vil ha det, men vet du hva det kalles i 3com menyen denne videresendingen du nevner?

Slik jeg har det nå forwarder jeg jo i Firewall - Virtual Servers menyen, og syns dette virker fint, men alltid greit å vite om andre løsninger også :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...