Gå til innhold

Hvor bra fungerer egentlig "billige" kalibreringsverktøy?


Anbefalte innlegg

Jeg har et lite "problem" med kalibrering av 2 stk. Dell Crt. skjermer.

 

Jeg har prøvd Spyder 2 Express og PRO, men får varierende og ulike resultater på disse to skjermene.

Det er tydelige nyanseforskjeller på skjermene, og lurer derfor på hvor nøyaktig er egentlig "billigytstyr" som Spyder?

Jeg har fulgt bruksanvisningene til punkt og prikke, samt hentet en del hjelpende informasjon fra "google", men resultatet forblir forskjellig fra skjerm til skjerm.

 

Nå sitter jeg jo og lurer på hvilket resultat (skjerm) jeg skal stole på har de riktige instillingende, eller om egentlig noen av de i det hele tatt er noen og stole på.

 

Når jeg ser på bilder f.eks. her på bildekritikk, så ser jeg at folk kan belyse at skjermen er kalibrert og derfor så er riktige parametere i bildejusteringer satt, mens en annen som også har kalibrert skjerm sitter med intrykk av at bilde er har helt feil hvitbalanse, eksponering, farge etc.

Er dette et tegn på at kalibreringsytstyr slik som spyder faktisk ikke kan benyttes uten at en er kritisk til resultatet?

 

Er det noen som har kjennskap til lignende, og eventuelt har en forklaring på hvorfor blant annet ikke mine to skjermer blir likt kalibrert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg har kalibreringsutstyr (står først på listen over ting jeg skal skaffe meg når jeg bare får penger), så drister jeg meg til å svare på dette.

 

Det er alltid forskjell på skjermer. Noen skjermer (spes. LCD ?) har forskjellige kontrastforhold, noen har har forskjellige lysstyrker og noen kan gjengi et større 'fargespektrum'.

 

Dette setter litt begrensninger på hvor godt ulike skjermer faktisk kan kalibreres.

Sett at jeg har 2 skjermer med stort avvik i kontrastforhold og lysstyrke så kan du komme i den situasjonen at for å oppnå "kalibrert" kontrast, så må lystyrken på den første skjermen stilles mye lavere enn lysstyrken på den andre skjermen, slik at bildene på den første kan se mørkere ut enn bildene på den andre skjermen.

 

Dette er meget mulig et dårlig eksempel.

 

Men det jeg vil frem til er at:

Det er ikke nødvendigvis sant at en gitt skjerm kan kalibreres opp mot en ISO-standard for korrekt farge/konstrast/lysstyrke, da det ikke er gitt at skjermen i utgangspunktet er i stand til å gjengi dette korrekt.

 

Kalibreringsverktøyet må da inngå kompromisser og jeg kan tenke meg at det det gjør er å stille inn farger/kontrast/lysstyrke slik at forholdet mellom fargene osv blir nærmest mulig 'rett' forhold. Dette betyr i praksis at bildene på en slik skjerm gjerne ser mørker/lysere ut.

 

Du vil alikevel (skulle jeg tro) komme bedre ut med en kalibrert skjerm (så godt som det lar seg gjøre) da du i det minste vet at forholdene mellom fargene o.l. skal være tilnærmet korrekt.

 

Jeg mener at dersom jeg har rett i det som jeg har sagt ovenfor så burde (om de ikke gjør det) kalibreringsverktøyet si i fra om at det ikke er i stand til å korrekt kalibrere skjermen, og oppgi hvor og hva de har inngått av kompromiss slik at brukeren er klar over dette.

 

Helt til slutt:

Dette er noe jeg ikke kan så alt for mye om, dette er i all hovedsak en samling av tanker og ideer jeg har rundt emnet så det er fullt mulig jeg bare driter meg ut nå ;)

 

Mvh,

Beej80

EDIT: Reformulering.

Endret av Beej80
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...