Mr. Floppy Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Da jeg startet WinXP i går ville den ikke boote opp som normalt. Symptom: Etter å ha valgt det aktuelle operativsystemet i multibootmenyen, så jobber harddisken i noe under ett sekund før den går til idle. Dette sammenfaller med det tidspunktet jeg hadde forventet å se WinXP-logoen komme tilsyne. Dette skjer uansett om jeg velger normal modus, sikkermodus eller gjenopprette siste brukbare innstillinger. Ved å velge sikkermodus rekker det å komme opp ca en skjermfull tekstlinjer før skjermen blir svart. Litt bakgrunn: Denne WinXP-installasjonen har vært stabil og trofast over lang tid. Den har bare vært brukt for å gi meg mulighet til å kjøre jobbapplikasjoner som kun er tilgjengelige på Windows. Det har altså ikke vært installert mer enn nødvendig på den. Det er lenge siden det ble gjort hardware- eller softwaremessige endringer. Maskinen står i tillegg i et lukket og kontrollert nettverk, så virus og andre ulumskheter kan ganske sikkert utelukkes. Maskinen har multiboot og den andre installasjonen av WinXP, samt Linux, booter feilfritt. For å utelukke det jeg allerede har sjekket: BIOS POST er ok HDD er fysisk ok Partisjonstabellen er ok MBR er ok NTLDR er ok Multiboot selector er ok Ingen skader på filsystemet (NTFS) Ingen manglende filer (som jeg kan registrere) Er det noen som har detaljkunnskap om oppstartsekvensen til WinXP? Hva er det som normalt skjer rett før logoen skal vises? Hvor skal jeg begynne å lete etter feilkilden? Er det noen som kjenner seg igjen og har en løsning? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Kan nevne at min PC nettopp fikk lignende problemer, kunne ikke engang installere Windows på en ny disk. Fant feilen ved en nærmere inspeksjon av hovedkortet, kondensatorene rundt CPU har begynnt å sprekke. Noe som er et velkjent problem med kort produsert for noen år siden. Lenke til kommentar
Mr. Floppy Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2007 Riktignok er hovedkortet noen år gammelt, men siden de andre operativsystemene booter ok, så velger jeg å tro at det er snakk om et softwareproblem jeg sliter med... Eller mener du at du også hadde multiboot med bare ett defekt operativsystem? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Nei, hadde ikke multiboot. Linux kunne kjøre fra CD, om enn noe ustabilt. MemTest86 kjørte feilfritt hele natten. Du kan kanskje prøve en Repair Install? Da beholdes alt bortsett fra oppdateringer. Windows Boot Process: http://www.geocities.com/asoke_dasgupta/boot-xp.html Lenke til kommentar
Mr. Floppy Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2007 Takk for link, så lærte jeg litt mer om hva som skjer når WinXP overtar stafettpinnen etter BIOS. Ut fra det som står der, så kan det tyde på stans et sted mellom Kernel Load og win32k.sys. Noe nærmere kommer jeg ikke ut i fra den linken. Datostemplingen på de filene som nevnes i linken tyder på at de ikke er forandret i det siste, men jeg skal kjøre en diff for sikkerhets skyld i morgen. Repair install ser ut som en nødvendighet, ja. Selv om jeg hadde lyst til å unngå det siden jeg ikke føler meg trygg på at den lar linux-partisjonene være i fred... eller er det et problem som hører fortiden til? Husk at WinXP-CD-en min er fra 2002, eller no' sånt. Uansett kverker den i hvert fall boot loaderen regner jeg med, dog er det et trivielt problem. Uansett ergrer det meg at jeg ikke klarer å identifisere verken feilen eller årsaken til feilen. Forøvrig haster det ikke umiddelbart å få maskinen i gang igjen, så jeg tar gjerne imot flere forslag hvis noen har nyttig info de vil dele. Er det forresten noen som vet hvilken prosess som skriver ut linjene med diagnosetekst når WinXP booter i sikkermodus? Det stod ikke noe om det i den tidligere nevnte linken, og det er et at de få sporene jeg har (jfr. første post). Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Jeg tviler på at Repair Install rører partisjoner eller bootloader. Men du bør bruke en CD med integrert Service Pack. Spesiellt hvis du har disk større enn 120 GB er det absolutt nødvendig. Her er mer info: http://www.informationweek.com/windows/sho...cleID=189400897 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå