Gå til innhold

Hovedkort istedenfor Asus P4G8X/Deluxe?

Wizard1001

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skal bygge ny pc til videoredigering og hadde egentlig bestemt meg for Asus P4G8X/Deluxe. Nå ser det ut som det tar litt tid å få tak i dette så jeg lurer på om noen har forslag til et annet hk med omtrent samme spesifikasjoner?

Asus P4PE/GL/F/S-ATA Hovedkort 478/533

I845PE, ATA/100, ATX, USB2.0, DDR333,

Lenke til kommentar
Takker...  :D  

Det så interessant ja.

Forumet her har sin "Asus-liga" - fint at folk trives med sitt produkt, men det er for ensidig.

At forholdsvis ukjente kort som f.eks. Soltek SL-85DR3 scorer bedre enn Asus P4PE i test mot hverandre, syns jeg skal nevnes.

3dXtreme tester

Kan det være sånn at hvis en stiller på "fjortiss-LAN" med f.eks. Soltek i burken, så er du litt ute ?

.

Lenke til kommentar
Takker...  :D  

Det så interessant ja.

Forumet her har sin "Asus-liga" - fint at folk trives med sitt produkt, men det er for ensidig.

At forholdsvis ukjente kort som f.eks. Soltek SL-85DR3 scorer bedre enn Asus P4PE i test mot hverandre, syns jeg skal nevnes.

3dXtreme tester

Kan det være sånn at hvis en stiller på "fjortiss-LAN" med f.eks. Soltek i burken, så er du litt ute ?

.

Lær deg å lese tester!

Siden Soltek kortet vinner så vidt i 3d Mark, betyr det ikke at dette kortet er bedre enn Asus.

Hvis du leser litt mer på testen, ser du at Asus vinner i ca 7/10 av testene, og valget bør vel derfor være klart...

Kan det være sånn at hvis en stiller på "fjortiss-LAN" med f.eks. litt for lav 3d Mark score i burken, så er du litt ute ?

Lenke til kommentar
Lær deg å lese tester!

Siden Soltek kortet vinner så vidt i 3d Mark, betyr det ikke at dette kortet er bedre enn Asus.

Hvis du leser litt mer på testen, ser du at Asus vinner i ca 7/10 av testene, og valget bør vel derfor være klart...

Hvis du titter på annet enn grafer, så misser Asus både på høy load- og idle-temp - det betyr at Asus overklokker core-volt allerede i utgangspunktet, quote:

> At load I found the highest posted temp on the Soltek SL-85DR3 to be 37 deg C while on the Asus P4PE the highest load temp was 51 deg c. <

Øvrige benchmarks viste uvesentlig forskjell, quote:

> The Soltek SL-85DR3 has earned a score of 9 for it's performance during testing, the incredible bundle, impressive value and it's stability ...I am the type of person that would rather see 28 deg c idle than 40 deg c thus the reason I am sticking with the Soltek SL-85DR3 as my main board once this review is completed <

...så Asus er slett ingen bankers :roll:

.

Lenke til kommentar
Skal bygge ny pc til videoredigering og hadde egentlig bestemt meg for Asus P4G8X/Deluxe. Nå ser det ut som det tar litt tid å få tak i dette så jeg lurer på om noen har forslag til et annet hk med omtrent samme spesifikasjoner?

Skal også bygge en slik pc. Ser på Asus P4PE eller MSI 845PE MAX2 FI(S)R.

Hva er resten av spec'en din?

Lenke til kommentar
> At load I found the highest posted temp on the Soltek SL-85DR3 to be 37 deg C while on the Asus P4PE the highest load temp was 51 deg c. <

Tror nok det bare er forskjell på hvor temp. måleren sitter, for det skiller ikke SÅ mye fra hovedkort til hovedkort!

Ser forresten andre steder at de fleste PE hovedkort har 10 grader for varm temp, og da stemmer det bedere 41 - 37.

Lenke til kommentar

Helt enig. Det som kan være en årsak er at ASUS kortet gir litt høyere VCORE spenning, men dette kan justeres. En slik temp. sammenligning som denne synes jeg egentlig er helt uinteressant, da det er så mange ukjente faktorer som spiller inn. Skal den ha noe som helst verdi så må man måle med ekstern hardware og oppgi spenning i tillegg....

Fra testen:

One other issue which I will mention is that the Asus P4PE seems to overvolt a bit, showing the CPU at a default of almost 1.6v. Maybe this is why the CPU runs hotter on the P4PE however I cannot set it below 1.5v and at the 1.5v setting again the sensors show almost 1.6 volts. I do believe that the Asus P4PE is overvolting since I can get 158 mhz fsb working for a CPU clock speed of 3001 mhz on the P4PE without raising the CPU voltage. On the Soltek SL-85DR3 I have to up the CPU voltage to 1.55v when overclocking the fsb to 158 mhz. Since I have to increase the power to hit 158 mhz fsb on the Soltek I do believe the Asus P4PE is actually overvolting the CPU. I am the type of person that would rather see 28 deg c idle than 40 deg c thus the reason I am sticking with the Soltek SL-85DR3 as my main board once this review is completed :)

-KJ

Lenke til kommentar
Helt enig. Det som kan være en årsak er at ASUS kortet gir litt høyere VCORE spenning, men dette kan justeres.

Poenget i denne testen var bl.a. at Bios i P4PE ikke gav mulighet til lavere volt enn 1.5, mens den i virkeligheten var 1.6 og altså produserer betydelig mer varme.

En slik temp. sammenligning som denne synes jeg egentlig er helt uinteressant, da det er så mange ukjente faktorer som spiller inn. Skal den ha noe som helst verdi så må man måle med ekstern hardware og oppgi spenning i tillegg....

fra test:

Also I should mention that the Soltek SL-85DR3 seemed to use less power and I was able to confirm this using a volt meter to check the +12 and +5 volt rails.

.

Lenke til kommentar
Poenget i denne testen var bl.a. at Bios i P4PE ikke gav mulighet til lavere volt enn 1.5, mens den i virkeligheten var 1.6 og altså produserer betydelig mer varme.  

Skjønner ikke helt dette, for med mitt Asus P4P4/GL/F/S-ATA, kjører den på +/- 1,5 V, men når jeg setter den på aggressive instillinger setter den opp volten til 1,55, men merker ikke så stor varmeforskjell for det...

PS:

Det ble ikke nevnt hvilken version eller type av Asus kortet de testet der.. Og det kan være en feil med kortet.. Eller en dårlig version eller type :roll:

Lenke til kommentar

fra test:

Also I should mention that the Soltek SL-85DR3 seemed to use less power and I was able to confirm this using a volt meter to check the +12 and +5 volt rails.

.

Med mitt utsagn over mente jeg så klart ekstern hardware for å måle tempreatur og spenning. Det at de forteller at de har målt spenning holder ikke.

Men hvis noen føler seg bedre til sinns med å bli "lurt" av temp. på Soltek kortet, så er det fritt frem.

-KJ

Lenke til kommentar
Skal også bygge en slik pc. Ser på Asus P4PE eller MSI 845PE MAX2 FI(S)R.

Hva er resten av spec'en din?

Min spec blir sannsynligvis:

Asus P4PE/GL/F/S-ATA

P4 5.33GHz boxed

2 x TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512 MB

2 x WD Caviar 120GB IDE 7200RPM (8MB cache)

19" LG skjerm

DVD-brenner (Sony eller NEC multibrenner)

Radeon skjermkort (ikke bestemt modell ennå)

Lenke til kommentar

Mitt råd: vent!

Lenke til kommentar

Med mitt utsagn over mente jeg så klart ekstern hardware for å måle tempreatur og spenning. Det at de forteller at de har målt spenning holder ikke.

Men hvis noen føler seg bedre til sinns med å bli "lurt" av temp. på Soltek kortet, så er det fritt frem.

Tempen på Soltek-kortet er bekreftet mot andre hovedkort ( også av andre enn 3dXtreme ) og på andre chipsett som viser samme temp som Soltek med P4 2.53 @ 2.85 GHz -

...the 28 deg C idle temp has been confirmed on 2 other motherboards of different chipsets. At load I found the highest posted temp on the Soltek SL-85DR3 to be 37 deg C while on the Asus P4PE the highest load temp was 51 deg c.

Det er da ingen nyhet at revisjoner har feil - Asus har mange, og kan ofte rettes via Bios. Etter en ellers jevn og seriøs test, er det drøyt å mistenke vinneren fordi den slår din favoritt.

.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...