yinyou Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Jeg har position:absolute på en link og en div på siden min, men firefox viser de cirka 20 pixler lenger ned enn ie. Hvordan får jeg de til å vær samme plassen i begge nettleserne? Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Ikke fikk vi se kode, og ikke fikk vi se noe bilde. Lek deg meg position: relativ på elementet div'n ligger i. Dette gjør at den posisjoneres absolutt relativt til det elementet. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Har du angitt verdier for left- og top-egenskapene til elementet du posisjonerer? Hvis ja, kan det være du må prøve å nulle ut disse. Jeg hadde et problem her i forrige uke, med å plassere en slags overlay tips en venn-boks i forhold til linken som trigget boksen. Den skulle ha 10px klaring til linken under, og være midtstilt på linken. For å få til dette skrev jeg right: -bredden på boksen/2; for skikkelige nettlesere, og right: 0; for IE6. Er egentlig bare å prøve seg fram. Lenke til kommentar
yinyou Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2007 Takk for tipsene, får vel prøve meg litt fram ja Lenke til kommentar
Moonshine Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Vær sikker på at dokumentet ditt er standardkompliant. Når IE6 quirker kan du like godt ta deg en tur på byen. Sjekke opp litt damer, eller noe sånt. Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Vær sikker på at dokumentet ditt er standardkompliant. Når IE6 quirker kan du like godt ta deg en tur på byen. Sjekke opp litt damer, eller noe sånt. Det er like håpløst? Lenke til kommentar
Moonshine Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Nei, men mer produktivt uansett. Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Angi posisjonen med float:left eller right; padding, margins, width og height. Det er den enkleste måten å få ting til å funke i alle nettleserne på. Dessuten er det langt mer brukervennlig enn position:absolute; siden ting da vises mye bedre på små skjermer. Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Angi posisjonen med float:left eller right; padding, margins, width og height. Det er den enkleste måten å få ting til å funke i alle nettleserne på. Dessuten er det langt mer brukervennlig enn position:absolute; siden ting da vises mye bedre på små skjermer. Jeg trodde det før jeg også, men etter noen måneder med jobbing her er jeg uenig. Går somregel glatt å bruke position: absolute om man vet hva man driver med Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Samtidig er det nokså naivt å tro at man kan alltid kan og skal unngå position. Har du et design som krever det, så har du bare det. That easy. Lenke til kommentar
pvp Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Du må sette body med margin 0 (sette gjerne html og padding i samme omgang) html, body {margin:0;padding:0;} Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Jeg trodde det før jeg også, men etter noen måneder med jobbing her er jeg uenig. Går somregel glatt å bruke position: absolute om man vet hva man driver med Hvis man vet man driver med. Selvfølgelig. Men for nybegynnere er det ofte bedre å begynne med relative posisjonering. Selv om det er lenge siden jeg designet fullt ut med absoluteposisjonering syns jeg det ofte er mindre feilskilder med relative posisjonering, og det er ofte lett å bruke absoluteposisjonering feil slik at siden funker dårlig enn den ellers ville gjort uten 1024 vindu. Er man nybegynner er det ofte også enklere å skjønne hvordan CSS fungerer og det blir mindre feiling og prøving. Det er i hvert fall det jeg erfarte når jeg gikk over fra absolute til relative for noen år siden. Ting har selvfølgelig endret seg til siden da. Men jeg syns fortsatt relative posisjonering er klart best å anbefale til nybegynnere, og sparer folk for mye trøbbel. Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Jeg trodde det før jeg også, men etter noen måneder med jobbing her er jeg uenig. Går somregel glatt å bruke position: absolute om man vet hva man driver med Hvis man vet man driver med. Selvfølgelig. Men for nybegynnere er det ofte bedre å begynne med relative posisjonering. Selv om det er lenge siden jeg designet fullt ut med absoluteposisjonering syns jeg det ofte er mindre feilskilder med relative posisjonering, og det er ofte lett å bruke absoluteposisjonering feil slik at siden funker dårlig enn den ellers ville gjort uten 1024 vindu. Er man nybegynner er det ofte også enklere å skjønne hvordan CSS fungerer og det blir mindre feiling og prøving. Det er i hvert fall det jeg erfarte når jeg gikk over fra absolute til relative for noen år siden. Ting har selvfølgelig endret seg til siden da. Men jeg syns fortsatt relative posisjonering er klart best å anbefale til nybegynnere, og sparer folk for mye trøbbel. Static posisjonering er det vel du mener? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Kan se slik ut, for relative og absolute er som kjøttkaker og brun saus. Ingen av delene er så veldig interessant uten den andre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå