Gå til innhold

'Absolutt' possisjonering forskjellig i ie og firefox

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du angitt verdier for left- og top-egenskapene til elementet du posisjonerer?

Hvis ja, kan det være du må prøve å nulle ut disse. Jeg hadde et problem her i forrige uke, med å plassere en slags overlay tips en venn-boks i forhold til linken som trigget boksen. Den skulle ha 10px klaring til linken under, og være midtstilt på linken. For å få til dette skrev jeg right: -bredden på boksen/2; for skikkelige nettlesere, og right: 0; for IE6. Er egentlig bare å prøve seg fram.

Lenke til kommentar
Angi posisjonen med float:left eller right; padding, margins, width og height. Det er den enkleste måten å få ting til å funke i alle nettleserne på.

Dessuten er det langt mer brukervennlig enn position:absolute; siden ting da vises mye bedre på små skjermer.

Jeg trodde det før jeg også, men etter noen måneder med jobbing her er jeg uenig. Går somregel glatt å bruke position: absolute om man vet hva man driver med :)

Lenke til kommentar
Jeg trodde det før jeg også, men etter noen måneder med jobbing her er jeg uenig. Går somregel glatt å bruke position: absolute om man vet hva man driver med :)

Hvis man vet man driver med. Selvfølgelig. Men for nybegynnere er det ofte bedre å begynne med relative posisjonering. Selv om det er lenge siden jeg designet fullt ut med absoluteposisjonering syns jeg det ofte er mindre feilskilder med relative posisjonering, og det er ofte lett å bruke absoluteposisjonering feil slik at siden funker dårlig enn den ellers ville gjort uten 1024 vindu.

Er man nybegynner er det ofte også enklere å skjønne hvordan CSS fungerer og det blir mindre feiling og prøving. Det er i hvert fall det jeg erfarte når jeg gikk over fra absolute til relative for noen år siden. Ting har selvfølgelig endret seg til siden da. Men jeg syns fortsatt relative posisjonering er klart best å anbefale til nybegynnere, og sparer folk for mye trøbbel.

Lenke til kommentar

Hvis man vet man driver med. Selvfølgelig. Men for nybegynnere er det ofte bedre å begynne med relative posisjonering. Selv om det er lenge siden jeg designet fullt ut med absoluteposisjonering syns jeg det ofte er mindre feilskilder med relative posisjonering, og det er ofte lett å bruke absoluteposisjonering feil slik at siden funker dårlig enn den ellers ville gjort uten 1024 vindu.

Er man nybegynner er det ofte også enklere å skjønne hvordan CSS fungerer og det blir mindre feiling og prøving. Det er i hvert fall det jeg erfarte når jeg gikk over fra absolute til relative for noen år siden. Ting har selvfølgelig endret seg til siden da. Men jeg syns fortsatt relative posisjonering er klart best å anbefale til nybegynnere, og sparer folk for mye trøbbel.

Static posisjonering er det vel du mener? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...