Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjemmenettverk og deling av internett - trenger råd.

Anbefalte innlegg

Heisan.

Jeg har følgende problemstilling:

Har 2 maskiner (snart 3) som jeg gjerne skulle hatt "på nett". Det er en gammel P200 som bare brukes til enkle ting og en PIII-800 til litt mindre enkle ting. Den tredje maskinen blir ferdig i løpet av en drøy uke og skal brukes til mer krevende ting (P4-2,4).

Disse maskinene skulle jeg gjerne ha koblet opp i et lite nettverk hjemme, bl.a. for at alle skal kunne komme seg på nett vha ADSL (telenor).

Hva bør jeg satse på av ruter? Bør jeg strekke kabler eller er de trådløse gode nok hastighetsmessig? (har 704/128 i dag, men vurderer å gå på noe kjappere hvis/når Firstmile blir tilgjengelig)

Dette er noe jeg i utgangspunktet ike har videre greie på, så jeg håper på noen gode råd og hjelp til valg av utstyr.

Takker på forhånd :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Naboen har trådløst i gammel villa, er jo veldig greit å skru på bærbar i stua osv men en av maskinene får ikke signel i det hele tatt og en annen får dårlig signal slik at spill lagger på nettet. Teknologien er dyr...

Men det er jo stilig når en kamerat kommer med en laptop og fiske ut et nettverkskort av lomma så er han på nett....

Tror egetlig det er bedre enn kabler der du må borre og det er ikke like fleksibelt

Lenke til kommentar

Trådløst fungerer kjempebra, men det er en liten "drawback".

Hvis alle bruker trådløst er det max 22Mbit overføring PC'ene i mellom. (54 Mbit hvis du bruker det selvsagt).

For generell ADSL så gjør det ikke noe, men det er kun hvis du skal overføre store filer PC'ene i mellom.

Mens på kabler så får du 100Mbit som da er å foretrekke.

Har du plass til å skjule kablene så legg kabel spør du meg.

Har nettopp fått lagt kabel selv etter å ha brukt trådløst i 6 mnd.

Lenke til kommentar
Trådløst fungerer kjempebra, men det er en liten "drawback".

Hvis alle bruker trådløst er det max 22Mbit overføring PC'ene i mellom. (54 Mbit hvis du bruker det selvsagt).

For generell ADSL så gjør det ikke noe, men det er kun hvis du skal overføre store filer PC'ene i mellom.

Mens på kabler så får du 100Mbit som da er å foretrekke.

Har du plass til å skjule kablene så legg kabel spør du meg.

Overføring av store filer har ikke vært tema tidligere, men veit jo ikke hvordan det vil bli med nettverk.

Kablene skal jeg vel klare å skjule, delvis ihvertfall. Og det er jo ikke snakk om "feite" kabler heller da. :p

Hvis jeg nå går for kablet nettverk, hva bør jeg velge av ruter? Må ha innebygget switch (er vel bedre det enn hub?). Har også sett at noen har innebygget printerport, noe som høres greit ut mtp at det pr. idag ikke er en printer til hver maskin.

Forslag til ruter anyone? :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...