Gå til innhold

Tips og triks til Guitar Hero (Multi)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Øvelse gjer mester, den siste knappen er ikkje så galen, det blir værre når du kjem til konsert 7 på Hard.

 

Dette med black metal og den slags er uansett til slutt snakk om ein smakssak, kva som passer og ikkje passer er ikkje så lett å diskutere eller argumentere for eller mot sidan det går på musikksmak. Når det er sagt så er eg meir fan av låter som Cliffs of Dover og Ent Was Wir Säen enn Dimmu-låta cinesque lenka til. Det går sjølvsagt på musikksmak, men den var litt lett og keisam. Eg skal ikkje påstå at det ikkje finnes soloer i den sjangeren, så det er sagt. ;)

 

Ellers er eg fan av akkorder med 4 notar, har kun kome over det ein gang i GH3 som bass på ein bonuslåt trur eg det var. Det er ikkje så vanskeleg, men når det er så sjeldan er det tøft. :cool:

 

TTFAF og TDWTG har eg ikkje noko mål om å klare med det første, trur eg skal prøve meg litt på GH2 igjen, eg har merka at GH3 er eit enklare spel enn GH2, sjølv om det går litt fortare. Presisjonen må være mykje betre på GH2 enn GH3, det merka eg fort på HO/PO, men det kan jo kome godt med i framtidige spel om ein får vant seg til det. Du har jo precision mode på GH3, men er ikkje det vanskelegare enn GH2 igjen?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
TTFAF og TDWTG har eg ikkje noko mål om å klare med det første, trur eg skal prøve meg litt på GH2 igjen, eg har merka at GH3 er eit enklare spel enn GH2, sjølv om det går litt fortare. Presisjonen må være mykje betre på GH2 enn GH3, det merka eg fort på HO/PO, men det kan jo kome godt med i framtidige spel om ein får vant seg til det. Du har jo precision mode på GH3, men er ikkje det vanskelegare enn GH2 igjen?

Prøvde litt no, og eg trur eg veit kva som er forskjellen.

 

På GH3 kan du halde inne knappen før ein HO/PO-note kjem. Det ser det ikkje ut som du kan på GH2. Du har ein del å gå på når det gjeld presisjon på GH2 og, merka ikkje forskjell på vanlege notar.

 

På GH3 kan du halde inne knappen før noten er innanfor området du må treffe, på GH2 må du faktisk slå på riktig tidspunkt, difor blir det vanskelegare å slå ei rekke HO/PO sidan du må trykke knappen ned på riktig tidspunkt, ikkje kun halde den inne når noten kjem.

Lenke til kommentar

Jeg gjorde det faktisk respektabelt bra med bare joypad i påska når vi spilte co-op og face-off hos en kompis. Han hadde bare en gitar til PS3. De fire øverste knappene er mappet til skulderknappene, men den orange var håpløs for den var mappet til X. Men det gikk overraskende bra å slå dobbel og trippelnoter med pad'en, selv om man tenker helt annerledes siden man bruker 2 fingre fra hver hånd. Pluss at du slipper å strumme, bare å trykke ned rett noter.

 

Men noe som Misirlou vil nok være umulig på Hard med joypad pga all røske-strumminga.

Holdt meg til Medium men prøvde litt Hard også.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg slet noe vannvittig med den forbanna blå knappen som ødela alt sammen. Her hadde jeg gått gjennom hele karrieren på Easy og vent meg til hvilken finger som spiller den midterste noten, og nå var det plutselig to midterste noter. :p

 

Men den oransje knappen var faktisk mye enklere å venne seg til. Det enkleste er å flytte hele hånden ett hakk opp, så du spiller rød, gul, blå og oransje i stedet for grønn, rød, gul og blå. Pekefingeren din er mye sterkere enn lillefingeren da du bruker den mye oftere, så det er mye enklere å bruke pekefingeren til å bytte knapp enn lillefingeren. Problemet er at dette selvsagt ødelegger alt du vet om hvilken finger som spiller på hvilken knapp, men det er som regel fort gjort å venne seg til de "nye" knappene. Straks du begynner å bli sikker på det er du nesten "ferdigtrent". Fremdeles gjenstår å hoppe fra rød til grønn og til rød igjen, men det kan gjøres på flere måter.

Det ene er hvis du vet det kommer en lengre periode med noter fra grønn til blå uten noen oransje. I såfall trenger du ikke den oransje og kan spille som du er vant med. Kommer det derimot en lengre periode uten grønn spiller du bare fra rød til oransje uten å tenke på å flytte hånden. Men hva gjør du om det kommer en periode med noter fra grønn til oransje?

Mitt tips er en-fingers hammer-on og pull-off. Det høres nok vanskelig ut en stund, og kort sagt betyr det bare å spille en hammer-on eller pull-off med en finger i stedet for opp til fire. Et lite triks jeg har lært meg er å spille flere sanger du liker i medium med kun pekefinger (med mindre det kommer dobbelnoter, selvsagt). Dette gjør at du lærer å hoppe raskt fra note til note med pekefingeren, noe som gjør det mye enklere å hoppe fra rød til grønn til rød på hard med pekefingeren. Klarer du det er du stort sett allerede gjennom Hard. :) (selvsagt er det jo noen trippelnoter og veldig raske partier mot slutten, men resten er ren plankekjøring om du "kan" alle fem notene).

 

Men hva gjør du om det er en lang seksjon med grønn til blå med en og annen enkel oransje note? Hva om det er en rekke grønne noter med en og annen blå/oransje dobbelnote? (Alice Cooper, for eksempel). Øve, øve, øve. Og øve litt mer. :p

 

Og når man først snakker om å lære seg nye noter sliter jeg ennå litt med rød/blå til gul/blå til rød/blå dobbelnoter. Jeg slipper bestandig den blå noten av rent instinkt og trykker den ned igjen litt for sent, så mange ganger presterer jeg å dobbelspille feil. Hmpf. :p

 

Edit: Om det er trippelnotene i black metal dere ikke får til.. jeg mener "ikke liker" vil vel ikke Iron Maiden passe heller? Mener da det er svært så mange trippelnoter i Number Of The Beast? :)

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar

Alle kombinasjonar som vekslar mellom peikefinger/ringfinger og langfinger/vetlefinger er eit helvete. Det beste eksempelet eg kjem på er Before I Forget. Eg har ikkje sjans til å bruke dei fingrene eg normalt ville brukt og bruker stort sett peikefinger/ringfinger og flytter opp og ned på halsen. Prøv å slå i bordet med den kombinasjonen kjapt, fingrane vil ikkje være med.

 

Dei ekstra knappane må du berre trene på, ikkje noko anna å gjere. Etterkvart er du heilt avhengig av å vite kvar knappane er, ikkje fingrane. Eg har ofte peikefingeren oppe på gul og blå i enkelte partier. Eit godt eksempel på låt der det er ein fordel å vite kvar knappane er og bruke den fingeren som er ledig er Cliffs of Dover på Expert. I partiet etter soloen vekslar det mellom grønn og oransj pluss ein kombinasjon av dei andre i mellom. Det finnes sjølvsagt mange metodar, men eg må ofte ha vetlefingeren på oransj, peikefinger på grønn og la dei to resterande spele dei tre midterste knappane.

 

Når du har spelt lenge nok er det snakk om automatikk, du kan ikkje tenke eller planlegge. Prøv Mastadon - Sleeping Giant på Expert, det er noko ein fint kan klare med nok trening.

Lenke til kommentar

Alle som skal lære seg et strengeinstrument, f.eks. gitar eller piano, MÅ lære seg å bruke lillefinger like enkelt som de andre fingrene. Det er kun mulig med trening og atter trening. Du må kunne greie "trills" med ring+lillefinger (alternerende noter) for å spille kompliserte stykker på piano/keyboard. Det virker umulig å få fingrene til å gå fort med det samme, men øver man blir musklene sterkere automatisk og det går lett som bare det, pluss at du får noe som kalles muskelminne, altså at fingrene blir vant til å bevege seg i visse mønstre og gjør det lettere.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Selvsagt kan man lære det meste med øvelse, men lillefingeren er definitivt den svakeste og minst brukte av alle fingrene våre. Det gjør at det er enklere å "erstatte" den i for eksempel GH med en annen finger når man kan. Selvsagt er det viktig å kunne spille raske kombinasjoner av gul/blå eller blå/oransje med "rett" fingre, men kan man erstatte lillefingeren er det nok bedre i enkelte tilfeller.

 

Da jeg startet GH2 (da det kom ut til xboks360) slet jeg med Medium, men nå har jeg pløy gjennom alle sangene ned til My Name Is Jonas på Expert uten engang å gidde øve på forhånd. Feilet Paint It Black én gang, og Tom Morelle har jeg ikke engang tenkt å prøve da jeg hater de idiotiske bossene, men ellers hadde jeg ikke noe problem. For øvrig har jeg sagt mange ganger at Rage Against The Machines er et elendig band å ha i et gitarspill, og bare så det er sagt klarte jeg Bulls On Parade på Expert med fem av fem stjerner på første forsøk uten engang gidde øve. Det sier jo sitt. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Øving er i mine øyne for spesielt interesserte. Da hadde jeg blitt lei med en gang. Jeg rundet GH2 uten å øve, det samme gjorde jeg med 80s. I GH3 har jeg øvd på Raining Blood og Through the Fire and Flames, men det var drepende kjedelig.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar

Øving og øving, eg nyttar sjeldan Practise, i praksis går det ut på å spele låter om igjen og om igjen til du kan dei. Du øver jo heile tida når du speler, du blir betre. Ikkje noko ukjend fenomen at om du hopper over ei låt du ikkje får til, tar dei neste 7 og så går tilbake så klarer du denne. Som oftast er det litt flaks og du må være i "sonen" (:p) for å klare noko.

Lenke til kommentar

Litt vanskelig å ta de neste syv når du må klare alle fire pluss encore for å komme til neste gruppe. :p (med mindre du "jukser" og tar quick play?)

 

Om jeg sliter med en sang bruker jeg å ta Practice og stille ned farten et hakk eller to (avhengig av sang) for å bli kjent med notene. For min del holder det ikke å bare slite meg gjennom en sang med flaks. Klarer jeg en vanskelig sang én gang er det flaks. Klarer jeg den to ganger på rad er det tilfeldig. Klarer jeg den tre ganger på rad kan jeg nok si jeg kan den. :)

Lenke til kommentar

Ja, tenkte på bonuslåter eg no. :p

Du kan jo ta nokre bonuslåter, eventuelt DLC om du har eller spele noko anna. Merkeleg kor fort ein kan gå seg fast i eit dårleg mønster, slå av nokre timar og klare det du sleit med på første forsøk. Ein ting er å trene for å klare noko, problemet i enkelte tilfeller er at du gjer dei same feilene om og om igjen så godt at du faktisk kan feilen. Eg kan ikkje låtene etter tre ganger, på setlista kan eg dei aller fleste, kan nok få problemer med Raining Blood og One som eg kun har klart ein gang samt Cliffs of Dover. Det går så fort at det blir bingo om eg klarer det eller ei. Og så er eg ikkje så mota på å spele dei om og om att når eg ikkje får det til, men har klart dei før.

Lenke til kommentar
På GH3 kan du halde inne knappen før ein HO/PO-note kjem. Det ser det ikkje ut som du kan på GH2. Du har ein del å gå på når det gjeld presisjon på GH2 og, merka ikkje forskjell på vanlege notar.

 

På GH3 kan du halde inne knappen før noten er innanfor området du må treffe, på GH2 må du faktisk slå på riktig tidspunkt, difor blir det vanskelegare å slå ei rekke HO/PO sidan du må trykke knappen ned på riktig tidspunkt, ikkje kun halde den inne når noten kjem.

Det forklarte en god del! Sliter voldsomt med HO/PO i GH2 og har stilt meg uforstående til at jeg "bommer" på notene når jeg vet at jeg holder rett knapp inne. Klarer meg rimelig greit i GH3, men i GH2 blir det mye bomming pga større krav til HO/PO.

 

Klarte Before I Forget på expert her om dagen, skal si at jeg merket det godt i håndleddet etter at sangen var ferdig. Beste av alt var at jeg klarte den uten star power! Eller, jeg klarte ikke få noe star power, men klarte sangen likevel :D

Cult of Personality derimot, den blir ekstra vrien! Klarer ikke komme meg lenger enn 77% så langt.

 

Edit: er det mulig å få customsanger til GH3 på X360?

Endret av CurSe
Lenke til kommentar

Jeg liker å spille vanskelige sanger flere ganger for å bevise for meg selv at jeg kan dem. Er det en spesielt vanskelig sang bruker jeg å gå videre straks jeg klarer den, men ellers spiller jeg de bra sangene flere ganger.

 

Visste ikke at du kan holde inne notene på forhånd i GH3? Ikke at jeg ville gjort det uansett da jeg synes det er feigt. Men på den annen side spiller jeg alle enkeltnotene med en finger uten å holde nede noen andre. Jeg vet det er fullt mulig å for eksempel holde nede rød hele tiden om du skal spille en rask kombinasjon av rød / gul / rød / gul osv, men jeg spiller kun rød, kun gul, kun rød, kun gul osv. Og jada, det gjelder også på Expert. Liker en utfordring. :)

Lenke til kommentar

Bevisst gjer du det ikkje, men du tar fordel av å kunne halde nede knappen før noten sjølv om du ikkje prøver. Om du spelar låter med mykje HO/PO på GH3 og så går over til GH2 vil du merke forskjellen ganske kjapt.

 

Eg held ikkje nede fleire knappar enn naudsynt, fant ut at de ikkje hadde noko for seg. Eg held derimot nede knappen(e) heilt til eg skal skifte grep, lite tapping altså. Ikkje alltid like optimalt sidan eg ofte mistar ein streak på raske partier med ein og ein note, men det går greit. Til TTFAF-introen er jo det umogeleg, men den har eg ikkje planar om å klare heller for augeblikket.

 

Trur ikkje du kan få custom på GH3 nei, verken den eine eller andre plattformen, har kun sett GH2 på Youtube. I tillegg må ein sikkert modifisere konsollen for at det skal fungere, men trur ikkje nokon har fått det til så langt.

 

Before I Forget er fint om du vil ha krampe i venstrehanda. :D

Lenke til kommentar

Det kommer en rekke med samme note (for eksempel grønn) holder jeg den selvsagt nede, men ellers er det en note om gangen, og jeg har klart helt opp til My Name Is Jonas på Expert uten noe særlig problem. :) (bortsett fra Raining Blood, One og Lou på Hard og Tom Morello på Expert.)

 

Men kunne trengt et lite tips til bossene. Er man virkelig nødt til å satse så mye på sjanse? Jeg sliter mot Tom Morello på Expert, og etter mye strev har jeg funnet ut at jeg er nødt til å få whammy og double-notes helt tidlig for å i det hele tatt ha sjanse å slå ham. Får jeg noe annet er det bare å restarte. Er det virkelig meningen det skal være slik? Det burde definitivt forandres i neste GH. Slik det er nå kan jeg spille perfekt hele veien og han blinke på rødt hele veien, men likevel vinner han fordi han ikke feilet sangen. Det er direkte latterlig når man tenker etter. Før GH3 kom ut trodde jeg bosskampene var for å se hvem som var den beste gitaristen, men der tok jeg nok grunndig feil. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...