Gå til innhold

Ny PC med kompletts PC bygger, hovedsakelig til spilling - Tips og råd?

Anbefalte innlegg

Tjoheisann... da var det på tide å kjøpe ny gaming rig. Ønsker å kjøpe fra komplett med deres PC-bygger, både slik at jeg slipper bryet med å sette den sammen selv, samt at risikoen forsvinner med deres garantiordninger osv. og jeg har hatt skikkelig uflaks tidligere.

Først av alt... er dette en god tid å kjøpe på? Er det noe umiddelbart rett rundt svingen? Er det snakk om 6 måneder så gidder jeg ikke vente, men er det en helt ny brikke osv. kan det være interessant.

Spillene jeg spiller er veldig forskjellige og bruker en kombinasjon av mange faktorer. En ting jeg føler jeg alltid har "underslått" tidligere er harddiskkraft, og har bestemt meg for ikke å gjøre noe kompromiss på det området denne gangen.

Jeg bryr meg ikke om "bells and whistles" bare kraft. Lurer på denne:

http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10169

Kabinett - blåser jeg egentlig i, bare det ikke er spesielt upraktisk eller av dårlig kvalitet.

PSU - aner jeg ikke noe om, blåser egentlig i, bare den lever stabil og nok strøm.

Hovedkort - Tja.. jeg bruker ikke Firewire. Men kunne kanskje i fremtiden tenke meg å sette inn et skjermkort til, når det faller skikkelig i pris.

Prosessor - Oppgradere til AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz +680kr, høres ut som om det er vel verdt det.

Minne - Ingen anelse om brand og hva slags rating jeg trenger. Men jeg vet hvertfall at jeg trenger 2 gig av det. Faktisk virker minne så billig om dagen at jeg like godt kan gå for 4 gig forutsatt at hovedkortet har nok plasser.

Skjermkort - Hmm... Asus GeForce 8500GT 512MB DDR2 Silent VERSUS XFX GeForce 8500GT 500M 512MB DDR2... temmelig identiske? Eller er 8600GTS såpass mye bedre at det er verdt 700kr til?

Harddisk - Her tenker jeg å kline til med en Raptor... Lei av diskloading og disklag i en del spill jeg spiller, særlig ett spill som nesten KONSTANT loader ressurser fra disken, og fra libraries som iblandt er på 10gig plsuss. Andre disker og eksterne disker til annen lagring har jeg plenty av. Forresten, er det noen forskjell på vanlig raptor og ekstern raptor? Så fremt den plugges inn i USB2.0 så overskrider vel ikke overføringshastigheten til disken USB2?

Optiske brennere, mus, tastatur osv. lar jeg stå.

Ekstra lydkort - Er det nødvendig? Er det noen forskjell? Lenge siden jeg hadde ekstra lydkort innstallert.

Høyttalere - Er de dugandes? Til spill? Hva med litt musikk? Ikke høy partifaktor, men gjerne litt brumling uten at det skjærer seg?

OS - Tar jeg bort... kjører på den Win XP'en jeg har. Har ikke lit til det jeg har sett av Vista. Eller bør jeg kanskje det nå som jeg har nok maskinvare til å ta det skikkelig i bruk?

Alle innspill ønskes hjertelig velkommen ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde kjøpe deg et heftigere skjermkort for å matche resten der. 8800GT har nettop kommet, og er mellom 8800GTS og 8800GTX ytelsesmessig, og koster bare litt over 2000! Ekstern raptor ser jeg ikke på som spesielt nyttig, da raptorer er ment for systemdisk. Jeg tenker hvertfall ikke på en ekstern disk som systemdisk. Om du skal ha 4 GB minne, så vil ikke alt gjenkjennes om du kjører et 32bit OS. Det er likevel bedre med ca. 3 GB(som gjenkjennes) enn 2 GB. Hvertfall om du vil oppgradere til 64bits OS etterhvert, og nå som prisen på minne er så lav. Hovedkortet er det viktigste komponentet, legg i rundt en tusing her. MIST sine PSU-er er veldig bra, de er stille og leverer det de skal, samt er stabil.

Lenke til kommentar

Slo opp benchmarks på tomshardware... 8800GT er definitivt kortet jeg kommer til å kjøpe. Bare å vente på at det kommer inn på lista over valgbare kort. Har kanskje noe med at det ikke er på lager?

Ekstern Raptor funker vel strengt tatt ikke så annerledes... hadde bare hatt gamedata der uansett. Men det hadde kanskje vært en fordel å ha Windows på en partisjon der og...

De fleste prosessorer nå er vel 64bit, hvorfor er ikke alle nye OS'ene som selges det også? Regner med at det er bakoverkompatibelt også?

Er "MSI K9N SLI Platinum,nForce 570 SLI,ATX, Socket-AM2,2xGbLAN,DDR2,Firew,2xPCI-Ex16" et bra hovedkort? Regner med at SLI og 2xPCI Express indikerer at jeg også kan dytte inn i et identisk skjermkort til senere?

Takk for respons forresten... tough crowd in here :p

Lenke til kommentar

Ville selv gått for Komplett Din Side PC, fått endret til 8800GT og droppet skjermen om du ikke trenger den.

Havner på 8500 kroner u/skjerm 7886 uten OS

Ville selv droppet raptor og heller kjøpt en 750GB disk som Western Digital Caviar SE16 750GB SATA2 16MB 7200RPM. Står ikke mye tilbake for raptor ytelsesmessig. Test

Synes ikke det høres særlig lurt ut å koble til Raptor via USB. Edit: Tråd, ville også sett etter tester.

Mye lesing fra disk skyldes vel ofte lite minne og mellomlagring/bruk av sidevekslingsfilen. Vet da ikke hvor mye du har nå.

Endret av heisann80
Lenke til kommentar

Heisann heisann...

Den disken der var jo helt ekstrem... Raptor har jo mista nesten hele ledelsen. Da bytter jeg helt klart ut Raptor med denne. Mange ganger så god plass på den og! Er det noen forskjell i ytelsen på 500 og 750GB versjonene tro? Begge er SATA2 og SE16 disker. Jeg har en del eksternlagring fra før av, så jeg trenger egentlig bare en systemdisk.

Mye lesing fra disk skyldes vel ofte lite minne og mellomlagring/bruk av sidevekslingsfilen. Vet da ikke hvor mye du har nå.

Har bare 1GB minne og det er delt med skjermkortet (laptop). Med full grafikk options på tror jeg teksturene fyller opp minnet. Da er det nok riktig som du foreslår over. Når jeg skrur effects & textures ned til minimum tar det nemlig 10 sekunder å loade neste screen istedetfor 2-3 minutter :!:

Med denne andre maskinen oppstår det dog noen nye problemer... er Intel plattformen verdt pengene og er det noe vits med quad? Ville ikke en duo på 3ghz være raskere enn en 2.4ghz quad per i dag og forutseelig fremtid?

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Joda den er raskere, som vist i en test på Hardware.no, men firekjerne er valget dersom du kjører videoredigering etc. Firekjerne er også mer fremtidsrettet med tanke på spill også, men som du spør om, en dual 3GHz er en del raskere en quad 2.4. Og om intel plattformen er verdt pengene vil jeg egentlig si ja på dette tidspunkt. AMD ligger litt bak Intel akkurat nå, men ser ut til å komme sterkere tilbake snart.

Lenke til kommentar

Har du funnet ut noe om 8800GT kommer på valglisten til Komplett.no?

Noen som har noen grunner til hvorfor den ikke kommer opp, og vet om den kommer i anseelig fremtidg? Ringte i går, og de sa de skulle se på det, så håper hvertfall de er obs på det...

Jeg går foresten for Komplett sin "Din Side" PC, som for meg virker veldig grei...

Lenke til kommentar

Tror det er ganske umulig å si. Implementeringen av større for flere kjerner går fremover og en kan allerede trekke veksler på det i dag, som du ser i HW sin test, men det er ikke helt kommet til spill, og det er vanskelig å si når. (Men det finnes da titler)

Å velge fremtidsrettet i dataverdenen er vanskelig, men jeg tror du på sikt vil ha større utbytte av en quad prosessor. Om et år regner jeg begge for avlegs!

Jeg ville lest testen til X-bit labs før jeg bestemte meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...