perwilly Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Hei... Sliter litt med å legge en skriver til routeren på kablet nett. Har routeren stående ett sted, og skriveren et annet sted. Har hatt disse koblet sammen med nettverkskabel (Kat 5), og dette har fungert strålende. I forbindelse med oppussing har jeg flyttet skriveren, og planer om å legge kabelen skjult i vegg. Har lagt opp dette på følgende måte. Routeren står rett ved en veggmontert RJ45. Denne er koblet mot en annen veggmontert RJ45 ved skriveren. Routeren kobles til veggboksen med en standard nettverkskabel, og skriveren i andre enden likeså. Jeg har ikke prøvd med skriveren enda, men forsøkt å koble laptopen på denne kontakten. Dette har ikke fungert. PC-en finner ikke noe signal, og starter ikke noe forsøk på å koble seg på når kontakten settes inn. I andre enden har routeren 4 utganger, og en lysdiode som indikerer at den aktuelle utgangen er koblet til en enhet. Dette lyset lyser heller ikke. Jeg har sett over at kablingen er korrekt (iht til koblingsskjema som fulgte veggkontaktene), og dette skal stemme. Kabelen jeg har lagt i veggen er en kat 6 kabel med 4 par (brun, grønn, orange og blå). Kan det ha noen betydning at det er kat 5 kabler som brukes mellom router/pc og veggkontakt, mens kabelen i veggen er kat 6? Er det noen andre ting som jeg må huske på her? Kan umiddelbart ikke se hvorfor dette blir galt. Er kjempetaknemmelig for hjelp. mvh Per Willy Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 nei, du kan ihvertfall se bortifra at det har med cat5 vs. cat6. De er elektrisk like. Cat6 er bare bedre beskyttet mot elektromagnetisk støy og generellt sett høyere kvalitet, men signalet går gjennom kabelen på akkurat samme måte. -Stigma Lenke til kommentar
agvg Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Antagelig brudd eller dårlig kontakt hvis du er 100% sikker på at du har koblet parene korrekt. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Sjelden brudd i ny kabel, så ville ha sjekket over koblingene enda en gang. Sansynligvis en leder som ikke er festet seg skikkelig, eller har byttet plass. Har du mulighet for å få lånt deg en kabeltester går feilsøkingen så mye lettere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå