teveslave Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 Jeg er en Ubuntu-fersking, og har installert 7.10 (dualboot med Vista). Lyden funket ikke "out of the box", så jeg fulgte et råd om å kjøre følgende kommando for å fikse problemet: sudo apt-get install linux-backports-modules-generic Jeg gjorde dette og lyden fungerte. Men nå har det plutselig dukket opp to linuxversjoner fra oppstartsmenyen (er vel dette som kalles GRUB?); én 386- og en generic-versjon. Lyden fungerer bare på generic-versjonen, så jeg har lyst å ha denne til å være standard. Nå er det nemlig 386 som står øverst og starter automatisk. Det er også plagsomt med så mange oppføringer i operativsystemvalglisten. Jeg trenger altså hjelp til å fjerne 386-oppføringen. Legger ved min menu.lst-fil som jeg har lest skal redigeres for å ordne problemet: menu.lst.txt Til slutt må jeg presisere at jeg kun gjør dette hvis jeg er sikker på at det ikke ødelegger installasjonen. Orker ikke tanken på å sette opp systemet på nytt ... Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 Her er de to første punktene i listen kommentert vekk: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor # menu.lst - See: grub(8), info grub, update-grub(8) # grub-install(8), grub-floppy(8), # grub-md5-crypt, /usr/share/doc/grub # and /usr/share/doc/grub-doc/. ## default num # Set the default entry to the entry number NUM. Numbering starts from 0, and # the entry number 0 is the default if the command is not used. # # You can specify 'saved' instead of a number. In this case, the default entry # is the entry saved with the command 'savedefault'. # WARNING: If you are using dmraid do not use 'savedefault' or your # array will desync and will not let you boot your system. default 0 ## timeout sec # Set a timeout, in SEC seconds, before automatically booting the default entry # (normally the first entry defined). timeout 10 ## hiddenmenu # Hides the menu by default (press ESC to see the menu) #hiddenmenu # Pretty colours #color cyan/blue white/blue ## password ['--md5'] passwd # If used in the first section of a menu file, disable all interactive editing # control (menu entry editor and command-line) and entries protected by the # command 'lock' # e.g. password topsecret # password --md5 $1$gLhU0/$aW78kHK1QfV3P2b2znUoe/ # password topsecret # # examples # # title Windows 95/98/NT/2000 # root (hd0,0) # makeactive # chainloader +1 # # title Linux # root (hd0,1) # kernel /vmlinuz root=/dev/hda2 ro # # # Put static boot stanzas before and/or after AUTOMAGIC KERNEL LIST ### BEGIN AUTOMAGIC KERNELS LIST ## lines between the AUTOMAGIC KERNELS LIST markers will be modified ## by the debian update-grub script except for the default options below ## DO NOT UNCOMMENT THEM, Just edit them to your needs ## ## Start Default Options ## ## default kernel options ## default kernel options for automagic boot options ## If you want special options for specific kernels use kopt_x_y_z ## where x.y.z is kernel version. Minor versions can be omitted. ## e.g. kopt=root=/dev/hda1 ro ## kopt_2_6_8=root=/dev/hdc1 ro ## kopt_2_6_8_2_686=root=/dev/hdc2 ro # kopt=root=UUID=f3c99d43-3552-4ad1-b6dc-16b00247197a ro ## Setup crashdump menu entries ## e.g. crashdump=1 # crashdump=0 ## default grub root device ## e.g. groot=(hd0,0) # groot=(hd0,2) ## should update-grub create alternative automagic boot options ## e.g. alternative=true ## alternative=false # alternative=true ## should update-grub lock alternative automagic boot options ## e.g. lockalternative=true ## lockalternative=false # lockalternative=false ## additional options to use with the default boot option, but not with the ## alternatives ## e.g. defoptions=vga=791 resume=/dev/hda5 # defoptions=quiet splash ## should update-grub lock old automagic boot options ## e.g. lockold=false ## lockold=true # lockold=false ## Xen hypervisor options to use with the default Xen boot option # xenhopt= ## Xen Linux kernel options to use with the default Xen boot option # xenkopt=console=tty0 ## altoption boot targets option ## multiple altoptions lines are allowed ## e.g. altoptions=(extra menu suffix) extra boot options ## altoptions=(recovery) single # altoptions=(recovery mode) single ## controls how many kernels should be put into the menu.lst ## only counts the first occurence of a kernel, not the ## alternative kernel options ## e.g. howmany=all ## howmany=7 # howmany=all ## should update-grub create memtest86 boot option ## e.g. memtest86=true ## memtest86=false # memtest86=true ## should update-grub adjust the value of the default booted system ## can be true or false # updatedefaultentry=false ## should update-grub add savedefault to the default options ## can be true or false # savedefault=false ## ## End Default Options ## # title Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-386 # root (hd0,2) # kernel /boot/vmlinuz-2.6.22-14-386 root=UUID=f3c99d43-3552-4ad1-b6dc-16b00247197a ro quiet splash # initrd /boot/initrd.img-2.6.22-14-386 # quiet # title Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-386 (recovery mode) # root (hd0,2) # kernel /boot/vmlinuz-2.6.22-14-386 root=UUID=f3c99d43-3552-4ad1-b6dc-16b00247197a ro single # initrd /boot/initrd.img-2.6.22-14-386 title Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic root (hd0,2) kernel /boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=UUID=f3c99d43-3552-4ad1-b6dc-16b00247197a ro quiet splash initrd /boot/initrd.img-2.6.22-14-generic quiet title Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic (recovery mode) root (hd0,2) kernel /boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=UUID=f3c99d43-3552-4ad1-b6dc-16b00247197a ro single initrd /boot/initrd.img-2.6.22-14-generic title Ubuntu 7.10, memtest86+ root (hd0,2) kernel /boot/memtest86+.bin quiet ### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST # This is a divider, added to separate the menu items below from the Debian # ones. title Other operating systems: root # This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS # on /dev/sda1 title Dell Utility Partition root (hd0,0) savedefault makeactive chainloader +1 # This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS # on /dev/sda2 title Windows Vista/Longhorn (loader) root (hd0,1) savedefault makeactive chainloader +1 Eventuelt kunne du forandret på default på linje 13 for å velge hvilken som skal være default. Nr. 3 på listen blir default 2. Lenke til kommentar
teveslave Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2007 OK, takk for svar. Dette er helt trygt altså? Har brent meg noen ganger på redigering av viktige filer, så jeg er litt skeptisk. Satser på å prøve utkommenteringsmetoden i morgen. Hvis noen har noe mer å tilføye, eller egne erfaringer rundt dette, setter jeg pris på det. Go' natt. Lenke til kommentar
MarkT Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 teveslave, du kan sette en # framfor den oppføringen du ikke vil skal vises i Grub, da er du allefall sikker på at du ikke fjerner eller sletter noe du kan få bruk for. Eksempel: #Title: Ubuntu Den Du ikke vil ha 7.10 Lenke til kommentar
teveslave Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2007 Hmm, etter jeg har redigert filen, skal jeg bare starte maskinen på nytt? Eller kjøre "update-grub" (en kommando jeg har sett på diverse nettsider)? Lenke til kommentar
MarkT Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Sett # foran den oppføringen du ikke vil ha i Grub, restart og se om du har rette oppføringer i Grub da. Lenke til kommentar
teveslave Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2007 386-oppføringene forsvant, men selv om generic nå er øverst, blir den ikke startet automatisk etter 10 sek. Og når jeg starter den, tar "loadingbaren" en pause halvveis, slik at det tar lang tid å komme til login-bildet. Jeg må kanskje redigere disse oppføringene også?: ## should update-grub adjust the value of the default booted system ## can be true or false # updatedefaultentry=false ## should update-grub add savedefault to the default options ## can be true or false # savedefault=false Lenke til kommentar
MarkT Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Kan du paste Grub-menyen din? Bruk pastebin eller noe. Lenke til kommentar
teveslave Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2007 Okey, dette var rart. Rebootet nå, og alt virket fint! generic startet autmatisk, og loadingen tok kort tid. Håper det holder seg, og anser problemet som løst, takk for hjelpen endrebjorsvik og MarkT! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå