danjohan Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 Så på "dioder.no" at de selger masse "LED pærer".. Leste at hvis du monterte disse "juksepærene" i for eks. blinklyset måtte du montere en motstand slik at ikke blinklyset blinker for fort.. Noen som har erfaring med dette? Er det bare å bytte ut alle pærerne med "LED pærer"? Så litt kult ut med LED pærer da Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Så på "dioder.no" at de selger masse "LED pærer".. Leste at hvis du monterte disse "juksepærene" i for eks. blinklyset måtte du montere en motstand slik at ikke blinklyset blinker for fort.. Noen som har erfaring med dette? Er det bare å bytte ut alle pærerne med "LED pærer"? Så litt kult ut med LED pærer da gjorde det på blinklysene mine. funka fett som fjell det. bare vær obs på at den motstanden du monterer blir jævli varm og derfor ikke bør være inærheten av noe brennbart uten endel isolasjon. jeg bytta blinklyspærene mine forran og på siden over til led, funker fett som fjell. Lenke til kommentar
danjohan Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2007 Så på "dioder.no" at de selger masse "LED pærer".. Leste at hvis du monterte disse "juksepærene" i for eks. blinklyset måtte du montere en motstand slik at ikke blinklyset blinker for fort.. Noen som har erfaring med dette? Er det bare å bytte ut alle pærerne med "LED pærer"? Så litt kult ut med LED pærer da gjorde det på blinklysene mine. funka fett som fjell det. bare vær obs på at den motstanden du monterer blir jævli varm og derfor ikke bør være inærheten av noe brennbart uten endel isolasjon. jeg bytta blinklyspærene mine forran og på siden over til led, funker fett som fjell. Okay Kult da.. Hva brukte du som isolasjon da? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Tror det kan være lurt å bruke effektmotstander og ikke de bittesmå vanlige kullmotstandene. Effektmotstander er beregnet for å brenne opp en vissmengde effekt og blir derfor ikke så varme. Så vidt jeg vet så takler ikke de små motstandene mere en 0,5W eller deromkring. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Tror det kan være lurt å bruke effektmotstander og ikke de bittesmå vanlige kullmotstandene.Effektmotstander er beregnet for å brenne opp en vissmengde effekt og blir derfor ikke så varme. Så vidt jeg vet så takler ikke de små motstandene mere en 0,5W eller deromkring. jeg kjøpte sånn effektmotstand på dioder.no som var beregnet på det. og det blir varme av slikt uansett å du tror. en motstand bruker strøm og spennig pluss strøm er lik effekt. når det er en kobling på ledingen som eneste oppgave er å bruke denne effekten omdannes denne (i dette tilfellet) til varme. og jeg brukte ikke noe. jeg har brukte krympestrømpe og plassert ledningen slik at den kun ligger mot metal/henger i strekk. har sjekket koblingen jevnlig siden jeg koblet det opp og det ser ut til å holde bra det for meg. hatt det i 4 måneder nå Lenke til kommentar
danjohan Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2007 Tror det kan være lurt å bruke effektmotstander og ikke de bittesmå vanlige kullmotstandene.Effektmotstander er beregnet for å brenne opp en vissmengde effekt og blir derfor ikke så varme. Så vidt jeg vet så takler ikke de små motstandene mere en 0,5W eller deromkring. jeg kjøpte sånn effektmotstand på dioder.no som var beregnet på det. og det blir varme av slikt uansett å du tror. en motstand bruker strøm og spennig pluss strøm er lik effekt. når det er en kobling på ledingen som eneste oppgave er å bruke denne effekten omdannes denne (i dette tilfellet) til varme. og jeg brukte ikke noe. jeg har brukte krympestrømpe og plassert ledningen slik at den kun ligger mot metal/henger i strekk. har sjekket koblingen jevnlig siden jeg koblet det opp og det ser ut til å holde bra det for meg. hatt det i 4 måneder nå Okay Får kjøpe dette jeg også.. Finner nok ut av det.. Takk for svara! Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Hviken bil skal du montere dette på? hvordan bilen "reagerer" på LED pærer kommer ann på hvor gammel den er. Er det en ny bil så er blir den mest sansylig å like det dårlig pga "bulb check" funksjonen ikke greier å "se" pæra pga den lave strømtrekken, eldre biler har som regel ikke slikt og der er det bare å plugge rett i uten å måtte foreta seg noe som helst. Untaket for begge er blinklysene som er koblet til et rele som er avhengig av en viss belastning for å blinke med riktig frekvens, det må enten løses med motstander eller ved å montere et elektronisk blinklysrele. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Hviken bil skal du montere dette på? hvordan bilen "reagerer" på LED pærer kommer ann på hvor gammel den er. Er det en ny bil så er blir den mest sansylig å like det dårlig pga "bulb check" funksjonen ikke greier å "se" pæra pga den lave strømtrekken, eldre biler har som regel ikke slikt og der er det bare å plugge rett i uten å måtte foreta seg noe som helst. Untaket for begge er blinklysene som er koblet til et rele som er avhengig av en viss belastning for å blinke med riktig frekvens, det må enten løses med motstander eller ved å montere et elektronisk blinklysrele. og derfor man monterer motstander for å få "riktig" effektforbruk og dermed ikke få disse problemene som du nevner. bare å lese hele tråden så går det vel ganske greit frem vil jeg tro. iallfall for meg Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 (endret) 1. Du er klar over at jeg har skrevet stickyen som er nest øverst i biltekniskforumet? les den før du leser punkt 2# (link finner du i signaturen) 2. Det kommer ikke frem av tråden hviken bil tråsdstarter har, dette har innvirking på hvor mange motstander han må kjøpe og hvorvidt det finnes ander løsninger han kan benytte (som elektronisk blinklysrele i stede for motstand). 3. Det er en fordel å inhente så mye informasjon som mulig når en skal svare på spørsmål/gi råd, da blir også svarene bedre. Endret 28. oktober 2007 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 1. Du er klar over at jeg har skrevet stickyen som er nest øverst i biltekniskforumet? les den før du leser punkt 2# (link finner du i signaturen) 2. Det kommer ikke frem av tråden hviken bil tråsdstarter har, dette har innvirking på hvor mange motstander han må kjøpe og hvorvidt det finnes ander løsninger han kan benytte (som elektronisk blinklysrele i stede for motstand). 3. Det er en fordel å inhente så mye informasjon som mulig når en skal svare på spørsmål/gi råd, da blir også svarene bedre. når en trådstarter ikke gir spesifikk informasjon ang bil og merke så gir jeg info på generelt grunnlag, regner jo også det at når brukeren sier han trenger motstander at han har en vis føring i hva slags motstander og for høy motstand den motstanden skal ha. blir vel spørsmål om han har et grep om Ohms lov eller på annen måte har tilegnet seg den kunnskapen som trengs for å finne ut dette. eventuelt kan han jo komme med følge spørsmål. og ne jeg var ikke klar over det, har vel lest den en gang for en stund siden. fin den. men må jeg lese den for å finne ut å mye du kan om dette eller hur? det er meg revnende likegyldig for å si det litt teit. men ja spesifikt er jo alltid greit men som du kanskje har merket(i alle fall har jeg det) ikke alle spørsmål som blir postet på forumet er spesifikke. ikke i begynnelsen i alle fall. hvilken bil han har har vel ingenting med hvor mange motstander, det går vel mer på type pære som brukes hvor mye effekt/motstand den trekker/har. men det blir bare pirking og kverulering for jeg er enig med deg. hva mener du med eldre biler? til og med en 84 mod mercedes vil begynne å blinke på samme måte som om ei pære var defekt vis man kobler opp led istedet for vanlig pære uten å koble til ekstra motstand. går jo igjen på oppbygning av blinklysreleet vis jeg husker riktig. fungerer vel en slik måte at det er kondensator som lades opp og tømmes ut og dermed bestemmer hastigheten på blinklysene(var det jeg lærte når jeg gikk GK elektro som jeg husker nå)... eller som du har skrive elektronisk rele eller termisk rele. vis jeg husker riktig. men den samme bilen vil ikke trenge ekstra motstander på f.eks bremse/ryggelys vil jeg tro da som du sier den ikke har pære sjekk. må også si at jeg antok trådstarter snakket om blinklys da det var der jeg koblet det opp så var derfor jeg ikke nevnte at man kunne bruke uten motstnad på andre plasser i eldre biler. my bad. er det forresten blitt vanlig på nye biler å ha sånn elektronisk pæresjekk(regner med den er elektronisk)? vet mercedes i alle fall har hatt i noen år nå. har sett det på den gamle c klassen i alle fall. uansett jeg konkluderer med at vis man stiller et generelt spørsmål så vår man et generelt svar. og stiller man et spesifikt spørsmål får man et spesifikt svar. beklager vis jeg på noen måte fornærmet deg. det var ikke meningen. Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Tror det kan være lurt å bruke effektmotstander og ikke de bittesmå vanlige kullmotstandene.Effektmotstander er beregnet for å brenne opp en vissmengde effekt og blir derfor ikke så varme. Så vidt jeg vet så takler ikke de små motstandene mere en 0,5W eller deromkring. det er akkurat effektmotstander som tåler å bli varme... de blir ikke noe mindre varm enn motstander som tåler mindre effekt... det er akkurat effekten som gjør at de blir varme... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Feil. Effektmotstander blir varme men små kullmotstander kan bli rødglødende av samme effekten og brenne opp. Effektmotstander bruker opp varmen på et større ytterareale og får dermed lavere temperatur av gitt effekt sammenlignet med en mindre motstand. Koble f.eks. til en varmekabel og du skal se at den ikke engang blir lunken fordi effekten brukes opp på et stort område. Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 jeg tenkte på varme, og ikke temperatur slik du prater om avgitt varme i Joule blir likt på en effektmotstand kontra en vanlig motstand, gitt at de har samme resistans.. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Jamen da er vi enige. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 hva mener du med eldre biler? til og med en 84 mod mercedes vil begynne å blinke på samme måte som om ei pære var defekt vis man kobler opp led istedet for vanlig pære uten å koble til ekstra motstand. går jo igjen på oppbygning av blinklysreleet vis jeg husker riktig. fungerer vel en slik måte at det er kondensator som lades opp og tømmes ut og dermed bestemmer hastigheten på blinklysene(var det jeg lærte når jeg gikk GK elektro som jeg husker nå)... eller som du har skrive elektronisk rele eller termisk rele. vis jeg husker riktig. men den samme bilen vil ikke trenge ekstra motstander på f.eks bremse/ryggelys vil jeg tro da som du sier den ikke har pære sjekk. De 3 mest vanlige blinklysreleene er enten: termiske, anologe som er bygd opp av transistorer spoler og dioder og de elektroniske med SMD komponenter og microchip. De mest vanlige er termiske og anologe blinklysrele, sistnevnte kan ofte modifiseres til å fungere sammen med leds men da forsvinner også "varslingsfunksjonen" (mao hyperblinking) som advarer sjåføren om at en av blinklyspærene har takket for seg. På eldre biler er det stort sett kun et elektronisk blinklysrele som trengs, ellers er det bare å putte led`s hvor enn du måtte ønske. Nyere biler derimot er det vanskelig å komme utenom effektmotstander da både for mye og for lite strømtrekk vil føre til at det kan bli mørkt + at varslinga for utbrent pære vil dukke opp. Har selv en såpass gammel bil at det kun trenges et elektronisk blinklysrele for å få led`s i alle lysa bortsett fra hovedlyktene (noe som skal utføres i nær framtid). er det forresten blitt vanlig på nye biler å ha sånn elektronisk pæresjekk(regner med den er elektronisk)? vet mercedes i alle fall har hatt i noen år nå. har sett det på den gamle c klassen i alle fall. De fleste bilprodusentene i dag har elektronisk pæresjekk, I tidligere biler finnes det anolog pæresjekk også, min 87 camry hadde det men den sjekket bare om det var kontinuitet eller ikke, mao så lenge kretsen var sluttet så brydde den seg ikke om hva som var koblet til på andre siden. uansett jeg konkluderer med at vis man stiller et generelt spørsmål så vår man et generelt svar. og stiller man et spesifikt spørsmål får man et spesifikt svar. Vel, akkurat det er helt opp til den/de som svare på det. Jeg besvarer ikke spørsmål før jeg har innhentet nok informasjon til å gi et tilfredstillende svar, vist vedkommende ikke kan/vil gi denne informasjonen så "synd.. trist.. leit... kan ikke hjelpe deg". Det er nå min måte å håndtere slikt på ivertfall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå