Gå til innhold

Hvorfor finnes det ingen tester om Q-tec strømforsyninger?

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt merke til at mange er skeptiske til Q-tec strømforsyninger for å si det mildt. Det jeg synes er rart er at, såvidt jeg kan finne ut, ikke finnes en eneste seriøs test av Q-tec. Jeg har selv hatt flere PSU av dette merket og har aldri hatt problemer med noen av dem. Pr. i dag har jeg kun denne https://prisguiden.no/product.php?productId=25005 som for meg fungerer helt utmerket. Den har stått på mer eller mindre sammenhengende i 15 måneder. Den bråker kanskje litt, men holder seg kjølig og leverer såvidt jeg kan se de spenningene den skal levere. Det jeg er ute etter er en seriøs test som dokumenterer hvilken kvalitet det er på en Q-tec PSU. Jeg ønsker ikke en mengde svada tilbakemeldinger om hvor elendig Q-tec er uten at dette kan dokumenteres. Nå er det vel kanskje vanskelig å få tak i en Q-tec PSU i Norge i dag for test etter den massive udokumenterte dårlige kritikken av merket. Jeg ser foreks. at hardware.no aldri har testet noen PSU av merket Q-tec. Dette synes jeg er dårlig all den tid de fleste har en mening om dette merket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk, leste den og det var litt skremmende, for å si det forsiktig. Hvis denne testen er seriøs så er denne strømforsyningen en brannbombe og burde vært stoppet for import. Jeg trodde at slike komponenter måtte gjennom myndighetens kontroll før de ble tillatt importert her til landet. Det rare er jo at jeg aldri har hatt problemer eller feil med noen av de Q-tec strømforsyningene jeg har hatt. Nå har jeg vel neppe belastet dem opp mot dit hvor noen kan skje, og det er kanskje grunnen til at det har gått så bra.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke mulig å kjøpe denne (eller andre q-tec) hos de største norske web butikker lengre .

Ingen treff i prisguiden heller.

Problemet med denne er relatert til manglende beskyttelses mekanismer ved "over load" belastninger.

Derfor det er så mange som har fått disse til å "eksplodere" vil jeg tro.

En annen PSU ville ha stengt seg ned lenge føre den gikk opp i røyk og trakk 1Kw på primærsiden.

Lenke til kommentar

dette mener jeg ikke på en stygg måte, bare så det er sagt, men du vet ikke helt hva du snakker om.

Først og fremst: ja, en Q-tec kan fungere fint hvis den ikke blir pressa på belastning eller temperatur, selv om de er ganske bråkete allikevel. hadde en slik selv noen år på en pc.

når det er sagt, ALLE jeg kjenner som har hatt Q-tec har hatt problemer. ustabil strøm som gjør andre komponenter ustabile, tillegg til rene oppstartsproblemer er det mest vanlige. oppgitt effekt er hva den kan peake, imotsetning til andre PSU`er, som får oppgitt hva de kan holde kontinuerlig.

prøv å åpne en Q-tec 450W og se hvor lite det er inni den. åpne en annen 450W, og se forskjellen.

det finnes en del tester, men siden dette ga så sinnsykt dårlig resultater, så ble de nok aldri tatt med når det skulle være roundup for å finne den beste strømforsyningen av et visst utvalg.

Det er en grunn til at alle nettbutikkene sluttet å ta de inn.

Du kan ikke avgjøre om en PSU er god eller ikke hvis du ikke presser den på noe vis. hvis Q-tec`ene ikke hadde fungert under vanlig, snill bruk, så hadde de nok forsvunnet mye raskere. ingen vil ha en PSU som ikke fungerer i det hele tatt :p

PS: når jeg sier alle jeg kjenner som brukte Q-tec hadde problemer, så vet jeg det fordi det var jeg som satt sammen PC`ene. smått flaut å måtte be folk kjøpe ny PSU... :blush:

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar
dette mener jeg ikke på en stygg måte, bare så det er sagt, men du vet ikke helt hva du snakker om.

Vel, jeg vet nå hva jeg snakker om for min egen del. At jeg aldri har hatt problemer med Q-tec strømforsyninger er et faktum som ikke kan bestrides, og jeg har brukt ganske mange av dem. Om dette skyldes flaks eller at de strømforsyningene jeg har hatt har vært ok får man jo aldri vite. De har virket for meg og til mitt bruk. Men, som jeg sa, de har mest sannsynlig aldri vært belastet nok til at Q-tec`s svakhet slo inn. Jeg tror vel også at jeg har bygget noen flere maskiner enn deg (siden 1985), og det har aldri skjedd noe galt med de maskinene heller. Ingen har eksplodert eller tatt fyr. Når det er sagt, så ville vel heller ikke jeg brukt Q-tec i en maskin som skal brukes til OC eller som vil bli utsatt for belasting ut over det normale. Nå har jeg fått svar og henvisning til en test fra syar2003 som jeg tar til etterretning, og det holder for meg. Nå var det riktig nok ikke bare Q-tec som feilet i testene som var vist der, men ganske mange flere merker. Jeg vil nok ut fra de opplysningene jeg har fått heretter velge bort Q-tec, eller nå Trust (som en sier de selges under) i de maskinene jeg vil bygge.

Lenke til kommentar
Man kan kjøpe Q-tecs strømforsyninger i Norge, men nå selges de under varemerket Trust. ;)

Trust, var det ikke tastatur om mus som vare ganske populære for mange år siden, da Voodoo2 var hot? Husker jeg hadde Trust tastatur og mus, var svært med volumknapper og mange andre knapper.

Har selv erfaring med Q-Tec, kjøpte ett kabinett med montert PSU på 350watt. Fungerte fint den i en maskin med AMD XP 3000+ og ett Radeon 9600 pro med 2 harddisker og 512mb ram. Den var forøvring stille, skiftet PSU til Thermaltake 420watt og lydnivået ble uforandret. Kompiser anbefalte meg å skifte PSU p.g.a mange spontan-rebooter, men det var ikke PSU sin feil. Nå står den Q-Tec PSU å koser seg i gamle-maskinen til Madammen, å drive en AMD Duron 1GHz og Geforce2 er ikke akkurat den tyngste oppgave i verden. En annen kompis av meg kjøpte den som linket til, Gold 650Watt. Den bråkte som ett uvær etter ca 10min spilling. Ikke imponerende med tanke på støy. Men han hadde den lenge uten problem så vidt jeg kan huske.

Lenke til kommentar

Folk flest har vel brukt Q-tecs strømforsyninger på maskiner som har krevd svært lite strøm (som Duron-systemet du nevner), derfor har de som oftest ikke hatt problemer. Men som fremstilt i testen over, så er Q-tecs markedsføring fullstendig villedende. De merkes mye høyere enn det de i det hele tatt har kapasitet til å levere, og begynner å utvise svakheter før de i det hele tatt når halvveis fram til hva de i teorien skal kunne levere. Da er det bedre å kjøpe en 350W strømforsyning med kvalitetskomponenter, enn en Q-tec 650W som tydeligvis ikke realistisk sett er mer enn 300W i beste fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...