steiketa Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 Heia. Jeg lurer på noe. Jeg har 47.5 poeng eller noe lignende fra videregående. Når jeg er ferdig med tannpleier-utdanningen min får jeg 180 studiepoeng der. Hvordan regner man det med på poengene fra videregående? 47.5 + 180/100 eller noe sånt? Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Disse poengene har ikke noe med hverandre å gjøre. Fra videregående har du konkurransepoeng, på høyskolen får du studiepoeng som er noe helt annet. Du kan få opptil 3 konkurransepoeng for disse 180 studiepoengene, men det avhenger om du bla. har militæret (da får du 0). Fra samordet opptak: Andre tilleggspoeng (eigne reglar for medisinstudiet) 3 poeng for anten * fullført 60 studiepoeng (20 vekttal) ved universitet eller høgskole eller * eitt bestått år på folkehøgskole med godkjent dokumentasjon eller * fullført militær eller sivil førstegongsteneste 3 tilleggspoeng er max sjølv om søkjaren har meir enn 60 studiepoeng eller har folkehøgskole og/eller militær-/sivilteneste i tillegg. Fullført halvårig studium eller 30 studiepoeng (10 vekttal) gir 1,5 tilleggspoeng. Les mer her: http://info.samordnaopptak.no/soeking_og_o.../poengutrekning Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Konkurransepoengene fra videregående er i stor grad basert på karakterpoengene, altså karaktersnittet multiplisert med 10. Konkurransepoengene er derfor hovedsaklig et mål på faglig prestasjon. Studiepoeng fra høyere utdanning derimot har ikke et mål på faglig prestasjon. Istedet er det kun et tall som angir faglig tyngde, og det brukes ulike minimum av antall studiepoeng for f.eks å få en bachelorgrad (180sp), at et studium er helttidsstudium (60sp fordelt på 2 semestre), osv. Studiepoengene sier ingenting om de faglige prestasjonene dine slik som konkurransepoengene fra VGS gjør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå