Helge Braathen Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 Jeg går første året på service og samfertsel på videregående skole. Jeg tenker på og gå videre til og bli advokak, jeg lurer på mulighetene for og bli advokat fra denne linja. Hvilken fag må jeg ta opp? Hvilket snitt må jeg ha? osv... Lenke til kommentar
Kenny McCormick Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 da må du vel gå vg2, og så videre med vg3 påbygging så du får generell studiekompetanse hvis du skal studere i Norge må du nok ihvertfall ha over 5 i snitt Lenke til kommentar
Helge Braathen Skrevet 27. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2007 da må du vel gå vg2, og så videre med vg3 påbygging så du får generell studiekompetansehvis du skal studere i Norge må du nok ihvertfall ha over 5 i snitt Jeg søkte litt rundt og leste at en skrev at jeg må ha tillegspoeng så jeg får 6,3isnitt:P Lenke til kommentar
Kenny McCormick Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 seriøst? hvor var det? på Universitetet i Bergen trenger man bare 5.5: UIB 184724 Rettsvitenskap 55.3 612 52.8 421 55.3 1283 52.8 878 vet ikke helt hva de nummerne etter betyr, sikkert antall søkere eller noe er mer i Oslo hvis det var det du tenkte på Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Og det er selvsagt ikke 5,5, eller 6,3 i snitt det er snakk om. Det er alltid konkurransepoeng, snitt er summen av karakterene dine delt på antallet. Konkurransepoeng er dette snittet *10 + tilleggspoeng. Er enklere å komme inn i Bergen, og enda enklere i Tromsø. Vil du inn i Oslo har de også et opptak i januar som har litt lavere poengsum. Du trenger ikke noe utover generellstudiekompetanse, så du må bare sørge for å få gode nok karakterer og ta fordypningsfag slik ta du får ekstrapoeng. Går jo fra din linje, men greier fra allmenn. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Jeg går første året på service og samfertsel på videregående skole. Jeg tenker på og gå videre til og bli advokak, jeg lurer på mulighetene for og bli advokat fra denne linja. Hvilken fag må jeg ta opp? Hvilket snitt må jeg ha? osv... Hei. De andre har vel sagt det som er å si. Jeg vil imidlertid minne om at man ikke automatisk blir advokat av å studere jus. Det beror på om man får jobb i et adv.firma eller ikke, og det er gjerne en del om benet. Jeg vil anbefale deg å snakke med en advokat (dersom du ikke har gjort det alt), for å få et innblikk i hva yrket innebærer. Jeg vil også anbefale deg å ta rettslære på vgs. Det er på ingen måte nødvendig (tok det ikke selv), men gir en viss pekepinn om hvordan det er å studere jus og arbeide med jus. Og om du er virkelig interessert, bør du lese Johs. Andenæs´ bok "Innføring i rettsstudiet." Det er en lettlest og meget god bok. Selv om den er beregnet på ferske studenter, kan den anbefales til alle vgs.-elever som tenker å studere jus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå