Gå til innhold

Hvordan videregående for å bil advokat?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og det er selvsagt ikke 5,5, eller 6,3 i snitt det er snakk om. Det er alltid konkurransepoeng, snitt er summen av karakterene dine delt på antallet. Konkurransepoeng er dette snittet *10 + tilleggspoeng.

Er enklere å komme inn i Bergen, og enda enklere i Tromsø. Vil du inn i Oslo har de også et opptak i januar som har litt lavere poengsum.

Du trenger ikke noe utover generellstudiekompetanse, så du må bare sørge for å få gode nok karakterer og ta fordypningsfag slik ta du får ekstrapoeng. Går jo fra din linje, men greier fra allmenn.

Lenke til kommentar
Jeg går første året på service og samfertsel på videregående skole.

Jeg tenker på og gå videre til og bli advokak,

jeg lurer på mulighetene for og bli advokat fra denne linja.

Hvilken fag må jeg ta opp?

Hvilket snitt må jeg ha?

osv...

Hei.

De andre har vel sagt det som er å si. Jeg vil imidlertid minne om at man ikke automatisk blir advokat av å studere jus. Det beror på om man får jobb i et adv.firma eller ikke, og det er gjerne en del om benet.

Jeg vil anbefale deg å snakke med en advokat (dersom du ikke har gjort det alt), for å få et innblikk i hva yrket innebærer. Jeg vil også anbefale deg å ta rettslære på vgs. Det er på ingen måte nødvendig (tok det ikke selv), men gir en viss pekepinn om hvordan det er å studere jus og arbeide med jus. Og om du er virkelig interessert, bør du lese Johs. Andenæs´ bok "Innføring i rettsstudiet." Det er en lettlest og meget god bok. Selv om den er beregnet på ferske studenter, kan den anbefales til alle vgs.-elever som tenker å studere jus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...