MailMan13 Skrevet 31. januar 2003 Del Skrevet 31. januar 2003 Jeg (som overskriften antyder) får ikke tilgang til den ene cdspilleren som andre enn root. det går greit å montere og bruke filsystem fra den, men jeg får ikke lest på noen annen måte eller brent cd'er fra den som annet enn root. En feilmelding: [mailman@localhost mailman]$ cdrecord blank=fast speed=4 dev=0,0,0 Cdrecord 1.10 (i686-pc-linux-gnu) Copyright (C) 1995-2001 Jörg Schilling cdrecord: Operation not permitted. WARNING: Cannot do mlockall(2). cdrecord: WARNING: This causes a high risk for buffer underruns. cdrecord: Operation not permitted. WARNING: Cannot set RR-scheduler cdrecord: Permission denied. WARNING: Cannot set priority using setpriority(). cdrecord: WARNING: This causes a high risk for buffer underruns. scsidev: '0,0,0' scsibus: 0 target: 0 lun: 0 cdrecord: Permission denied. Cannot open '/dev/sg0'. Cannot open SCSI driver. cdrecord: For possible targets try 'cdrecord -scanbus'. Make sure you are root. Og en til: [mailman@localhost mailman]$ cdparanoia -Qvd /dev/cdrom1 cdparanoia III release 9.8 (March 23, 2001) (C) 2001 Monty <[email protected]> and Xiphophorus Report bugs to [email protected] http://www.xiph.org/paranoia/ Checking /dev/cdrom1 for cdrom... Testing /dev/cdrom1 for cooked ioctl() interface /dev/scd0 is not a cooked ioctl CDROM. Testing /dev/cdrom1 for SCSI interface No generic SCSI device found to match CDROM device /dev/scd0 '$ cat /dev/cdrom1' avslutter med en 'input/output error' Har prøvd å sette litt forskjellige rettigheter på /dev/cdrom og /dev/scd0 uten hell Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 31. januar 2003 Del Skrevet 31. januar 2003 Er det SCSI (ekte) cd-brenner du har eller er det emulering du bruker? Jeg bruker scsi-emulering når jeg brenner, og da er /dev/sr0 brenneren... Du må vel også legge til en ting i kommandolinjen til kernelen, append = "hdx=scsi" eller noe i den duren... hvilken distro bruker du? evt. kompiler ny kjerne med SCSI emulering. Mer info trengs er før jeg kan svare mer konkret. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 31. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2003 Nei, det er ikke en 'ekte' scsi, men siden alt fungerer når 'root' gjør det går jeg utifra at HW-støtten er i orden og at det er noen rettigheter et eller annet sted det lugger i (kernel får de argumentene den trenger) Både scsi og ide-scsi modulene blir lastet 'tilsynelatende' riktig. Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 31. januar 2003 Del Skrevet 31. januar 2003 meget rart... hvilken distro bruker du da? Bruk evt. XcdRoast til og brenne istede for å sitte med console... nevner for øvrig at XcdRoast må først startes som root for å så kunne gi tilgang for vanlige brukere slik at de kan brenne. Søk på www.sf.net eller www.freshmeat.net etter det. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 31. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2003 Har forsøkt div. gui varianter uten hell (synes forresten cli funker best til sånne enkle ting), de er uansett bare frontends over cdrecord og evt cdrdao (som heller ikke funker), virker ikke programmene under er det fint lite pene knapper og rammer kan gjøre med det. I og med at den ikke vil lese heller (cdda2wav, cdparanoia, cat, etc... nekter også), så er det nok ikke her problemet ligger. Jeg skjønner mindre og mindre av dette her. Bruker RH 7.3 hvis det skal ha noe å si. Lenke til kommentar
lurerpaa Skrevet 2. februar 2003 Del Skrevet 2. februar 2003 [mailman@localhost mailman]$ cdrecord blank=fast speed=4 dev=0,0,0 Cdrecord 1.10 (i686-pc-linux-gnu) Copyright (C) 1995-2001 Jörg Schilling cdrecord: Operation not permitted. WARNING: Cannot do mlockall(2). cdrecord: WARNING: This causes a high risk for buffer underruns. cdrecord: Operation not permitted. WARNING: Cannot set RR-scheduler cdrecord: Permission denied. WARNING: Cannot set priority using setpriority(). cdrecord: WARNING: This causes a high risk for buffer underruns. scsidev: '0,0,0' scsibus: 0 target: 0 lun: 0 cdrecord: Permission denied. Cannot open '/dev/sg0'. Cannot open SCSI driver. cdrecord: For possible targets try 'cdrecord -scanbus'. Make sure you are root. Se i /etc/group fila. Finner du f.eks cdrecording::101: ??? Du vet at man f.eks må være medlem i gruppa wheel for at du skal få tilgang til su - kommandoen Tror du vil få tilgang til cdrecord programmet om du f.eks lar mailman være medlem i cdrecording gruppa cdrecording::101:mailman,root Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå